9 - 07 - 2018
خبر
فرمانده سابق ناتو مطرح کرد؛
مخالفت با کاهش نظامیان آمریکایی در آلمان و اروپا
فرمانده سابق ناتو اظهار کرد، در حال حاضر وضعیت حضور نظامیان آمریکایی در کشور آلمان خوب بوده و به رغم صحبتهایی که دونالد ترامپ مطرح میکند نباید حضور آنها کاهش یابد.
ژنرال فیلیپ بریدلاو درباره گزارشها درخصوص بررسی یک طرح خروج نظامیان آمریکایی از آلمان توسط پنتاگون گفت: من دائما شهادت دادهام که ما حتی باید تعداد نیروهایمان را در اروپا بیشتر کنیم نه کمتر. معتقد هستم برای تطابق با سرعت تحرک نظامی دشمنانمان باید ما نیز سرعت و تحرکمان را بالا ببریم و به این منظور نیازمند نیروهای پیشرو هستیم.
او که مدتی نیز فرمانده واحد فرماندهی اروپای ارتش آمریکا بوده، تاکید کرد: من حامی کاهش بیشتر تعداد سربازانمان در اروپا نیستم بلکه به جای آن من از افزایش قابلیتهایمان برای پاسخ سریع حمایت میکنم و بخشی از این پاسخ سریع نیازمند نیروهای پیشرو است.
او خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان نیروهایی که ما در آلمان داریم در مقایسه با چیزی که در گذشته بودند بسیار کوچک است و همانطور که گفتم من از کاهش بیشتر سربازهایمان در اروپا و همچنین مشخصا در آلمان حمایت نمیکنم. برخی از مهمترین سازمانهای کنترل و فرماندهی ما در آلمان هستند و همچنین زیرساختهای ما برای فرماندهی و کنترل مربوط به ناتو نیز در آلمان هستند. به نظر من این زیرساختها وضعیت خوبی به منظور حمایت از مابقی ماموریتهای اروپایی ما دارند.
او درباره انتقادهایی که مشخصا در دولت ترامپ علیه بودجه دفاعی آلمان مطرح شده گفت: فکر میکنم آلمان درگیر یک بحث داخلی درباره میزان بودجه دفاعیاش است و همانطور که من در گزارشها خواندهام آلمان به این نتیجه رسیده که باید بودجه خود را برای ارتش افزایش دهد و من نیز از آن حمایت میکنم.
او ادامه داد: با توجه به اقدامات روسیه از سال ۲۰۰۸ تاکنون نظیر حمله به گرجستان و همینطور کریمه و تحولات شرق اوکراین من معتقد هستم که کشورهای ما باید در سرمایهگذاری خود بازبینی انجام دهند و من از مواضع آلمان و تصمیمهایش برای افزایش بودجه دفاعی حمایت میکنم. آلمان یکی از بهترین همپیمانان ما در ائتلاف ناتو است و پتانسیل این را دارد که یک رهبر واقعی در اروپا باشد و من میخواهم آنها در زمینه قابلیتهای نظامی در اروپا نیز به جایگاه رهبری ارتقا پیدا کنند.
بریدلاو درباره نگرانیهایی که برخی همپیمانان آمریکا درخصوص نشست آتی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در هلسینکی دارند، گفت: من چشم به اخبار خوب دارم و خبر خوب این است که رییسجمهور کشور ما قبل از اینکه به دیدار پوتین برود ابتدا با همه رهبران کشورهای دیگر عضو ناتو گفتوگو خواهد کرد. اگر که ترامپ با پوتین قبل از دیدار با رهبران همپیمان با ما ملاقات میکرد این موجب نگرانی من میشد و آنچه که مهم است این است که رییسجمهور کشور ما پیش از ملاقات پوتین صحبتهای همپیمانان ما را میشنوند و بنابراین ما نظمی درست را داریم.
او ادامه داد: من مدتها پیش گفتهام که ما به عنوان ناتو و آمریکا باید باب گفتوگو را با روسیه آغاز کنیم. اگر میخواهیم از راه صلحآمیز به جلو برویم ما نیاز داریم که درباره آن صحبت کنیم. ما مطمئنا نمیخواهیم که با یکدیگر بر سر آن بجنگیم. رهبران ناتو در دیدارشان با ترامپ پیش از دیدار با پوتین میتوانند به او در شکلدهی به مسیر گفتوگویش کمک کنند. در نهایت ما نیاز داریم که از سیاست عبور کرده و شروع به گفتوگوهایی سازنده با روسیه در سطوح عالی داشته باشیم. اگر این دیدار بتواند آغازی برای این روند باشد من باور دارم که به هدفی خوب دست پیدا خواهد کرد.
رییسجمهور چین احتمالا به کرهشمالی میرود
ایسنا- به گفته مقامها پیونگیانگ احتمال میرود رییسجمهور چین نهم سپتامبر، همزمان با هفتادمین سالروز تاسیس کرهشمالی به پیونگیانگ سفر کند.
مقامهای کرهشمالی به خبرنگاران کرهجنوبی حاضر در کرهشمالی که برای پوشش بازیهای دوستانه بسکتبال دو کره به این کشور رفتهاند گفتند که دعوتنامهای برای سفر رییسجمهور چین برای سفر به کرهشمالی ارسال شده است. یک مقام کرهشمالی در پاسخ به اینکه آیا مهمانان چینی مهمی در مراسم سالروز تاسیس این کشور دعوت هستند، گفت: گمان میکنم. او مجددا در پاسخ به اینکه آیا رییسجمهور چین به پیونگیانگ میرود، گفت: او باید بیاید چون دعوت شده است.
تحلیلگران از دیرباز درباره سفر امسال شی جینپینگ گمانهزنیهایی کردهاند و این در حالی است که کیم جونگاون، رهبر کرهشمالی امسال سه بار در ماههای مارس، می و ژوئن به چین رفته است. در همین حال مقامهای کرهشمالی به صورت ناگهانی پیشنهاد دادند تا نیروهای آمریکایی از شبهجزیره کره خارج شوند و به کشته شدن دو محصل دختر از کرهجنوبی با تانکهای آمریکایی حین مانور نظامی سال ۲۰۰۲ اشاره کردند. یک مقام دیگر هم بدون اینکه از سوی خبرنگاران مورد سوال قرار بگیرد، گفت: نیروهای خارجی باید همین الان بروند. حوادث غمباری چون کشته شدن دو محصل دختر نباید رخ دهد.
آلمان در ماموریت ناتو در عراق شرکت نمیکند
دویچهوله – حزب سوسیالدموکرات که در ائتلاف دولتی آلمان شرکت دارد مانع حضور کشورش در ماموریت جدید ناتو میشود. بنابراین احتمال میرود که نشست آتی ناتو به میدانی برای تاخت و تاز رییسجمهور آمریکا علیه صدراعظم آلمان تبدیل شود.
هفتهنامه آلمانی اشپیگل در تازهترین شماره خود که جمعه گذشته منتشر شد گزارش داد که آلمان قصد ندارد در ماموریت جدید پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق شرکت کند. قرار است که ناتو بهزودی برای آموزش نظامی افسران عراقی ۵۵۰ کارشناس را به عراق بفرستد.
حزب سوسیالدموکرات آلمان که در ائتلاف دولتی شرکت دارد از کمک نظامی به ارتش عراق حمایت میکند اما مخالف دخالت کشورش در ماموریت جدید ناتو است. در گزارش اشپیگل آمده است که آلمان در ماههای اخیر در حال تهیه طرحی برای آموزش نظامیان عراق بهویژه در زمینه مینیابی است. بر اساس این طرح کارشناسان نظامی آلمان در اردن برای مدت ۶ تا ۸ هفته به عراق منتقل میشوند.
نشستی پرتنش؟
به این ترتیب احتمال میرود که نشست آتی ناتو به میدانی برای تاخت و تاز رییسجمهور ایالات متحده علیه صدراعظم آلمان تبدیل شود. این نشست اواسط هفته آینده در بروکسل برگزار میشود.
دونالد ترامپ بارها از آلمان به دلیل عدم افزایش بودجه نظامیخود انتقاد کرده است. روز ۳ ژوئیه روزنامه نیویورکتایمز گزارش داد که رییسجمهور ایالات متحده به چند تن از سران کشورهای عضو ناتو نامه نوشته است. بر اساس این گزارش، متن نامه به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تند بوده و از آلمان به دلیل سرپیچی از افزایش بودجه نظامی انتقاد شده است.
روز ۴ ژوئیه آنگلا مرکل هم با اشاره به مناطق بحرانی مانند سوریه، افغانستان و شرق اوکراین تاکید کرد که بودجه دفاعی ناتو باید بیشتر شود. او وعده داد که کشورش هزینههای دفاعی خود را در انطباق با کارآمدی اقتصادی، تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۵/۱ درصد افزایش خواهد داد. در پیشنویس جدید بودجه سال ۲۰۱۹ آلمان ۴ میلیارد یورو به بودجه نظامی افزوده شده که در مجموع به ۹۰/۴۲ میلیارد یورو خواهد رسید.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد