23 - 07 - 2018
خبر
نقش شبهدولتیها در واگذاریها
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به برگزاری بزرگترین مزایده سازمان خصوصیسازی اظهار امیدواری کرد که این مزایده پوچ نشود. میرعلی اشرف پوریحسینی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: بزرگترین شرکتی که دوم مرداد مزایده آن برگزار میشود شرکت کشت و صنعت مغان با هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان قیمت پایه است. وی گفت: مجمع صنعتی و لولهگستر اسپرایم که بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند و چند سیلو نیز در آگهی سازمان خصوصیسازی در این روز به مزایده گذاشته میشود. رییس سازمان خصوصیسازی کشور با بیان اینکه این مزایده یکی از بزرگترین مزایدههای سازمان خصوصیسازی است افزود: مزایده این مجموعهها نوبت نخست نیست بلکه نوبتهای چهارم، پنجم و ششم است. پوریحسینی گفت: با توجه به شرایط نسبتا خوبی که فراهم شده است امیدواریم این مزایده پوچ در نیاید. وی افزود: این شرکتها هیچ کدام بورسی نیستند و صددرصد سهام آنها یکجا فروخته میشود. رییس سازمان خصوصیسازی کشور گفت: کسانی که تمایل دارند در این مزایده شرکت کنند تا اول مرداد فرصت دارند پیشنهادهای خود را به صورت کتبی در پاکتهای در بسته به سازمان خصوصیسازی تحویل دهند. پوریحسینی درباره سودده بودن این شرکتها افزود: آنها ظرفیت سودده بودن را دارند اما متاسفانه با مدیریتهای دولتی انتظار سوددهی بالایی از آنها نداریم. وی گفت: شرکت کشت و صنعت مغان با ۲۷ هزار هکتار زمین زراعی که شامل بهترین خاکهای ایران است در برخی سالها زیانده و در برخی سالها نیز حدود پنج تا ۱۰ میلیارد تومان سودآور بوده است.
ارتقای بهرهوری
رییس سازمان خصوصیسازی کشور افزود: امیدواریم با ورود بخش خصوصی واقعی به مزایدهها کارایی و بهرهوری این مجموعهها افزایش یابد. پوریحسینی گفت: اگر قضاوتی درباره واحدهای واگذار شده گذشته داریم نباید فقط به خریداران نگاه کنیم بلکه باید شرایط را نیز در نظر بگیریم. وی افزود: درباره شرکت هپکو باید توجه شود که چه بر سر آن به عنوان یک بنگاه آمد و فقط به خریداران آن اشاره نکنیم. رییس سازمان خصوصیسازی کشور گفت: زمانی که هپکو به بخش خصوصی واگذار شد ممنوعیت واردات ماشینآلات سنگین برداشته و فضا رقابتی شد در حالی که این شرکت آمادگی ورود به این فضا را نداشت. پوریحسینی افزود: هر جا بخش خصوصی واقعی سرکار بوده است ارتقای بهرهوری داشتهایم. وی با بیان این که تحریمها و کمبود بودجههای عمرانی نیز از علل ناموفق بودن بنگاههای واگذار شده در مزایدهها بوده است، گفت: سازوکار قانونی برای حمایت از بنگاههای دولتی واگذار شده به بخش خصوصی وجود دارد. رییس سازمان خصوصیسازی کشور افزود: زمانی که شرکت حملونقل خلیج فارس واگذار شد دیگر برای حملونقل گندم با این شرکت قرارداد امضا نشد و شرکت حملونقل خلیج فارس زمین خورد.
فشار مدیران دولتی
رییس سازمان خصوصیسازی کشور افزود: برخی مدیران دولتی برای ناکارآمد نشان دادن واگذاریها با مجموعههای واگذار شده قراردادی امضا نمیکنند تا بگویند خصوصیسازی موفق نیست، خصوصیها موفق نیستند و دولتیها خوب هستند. وی گفت: زمانی که آلومینیوم المهدی و هرمزال فروخته شد ۲۳ ماه در دادگاه هیات داوری و بازرسی بازجویی پس میدانند. پوریحسینی افزود: شرکت که ۴۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت و ۳۶۰ میلیارد تومان شرکت ایمیدرو به آن پول تزریق کرد تا سرپا بایستد فروخته شد و در سه سالی که از فروش آن گذشته بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان از خریدار پول گرفته و به خزانه واریز شده است. وی گفت: مشکلات آلومینیوم المهدی با ساچه حل شده و هیچ آسیبی از این جهت ایران را تهدید نمیکند. رییس سازمان خصوصیسازی کشور افزود: زمانی که هرمزال دست ایمیدرو بود قسطهای آن بیش از دو سال معوق شد.
نقش خصولتیها
پوریحسینی با بیان اینکه جوسازی علیه خصوصیسازی بسیار زیاد است، گفت: خصولتیها مجاز هستند در مزایده شرکت کنند اما بر اساس قانون حق داشتن بیش از ۴۰ درصد سهام یک بنگاه را ندارند. وی افزود: اگر بیش از این درصد را در اختیار داشته باشند پنج سال پس از تصویب قانون مجلس که دو سال از آن گذشته است باید مازاد ۴۰ درصد خود را واگذار کنند. رییس سازمان خصوصیسازی کشور گفت: چون بر اساس قانون ممنوعیتی برای ورود خصولتیها به مزایدهها نداریم بنابراین آنها منع نیستند اما باید راه را برای ورود خصولتیها سخت و برای بخش خصوصی سهل کرد. پوریحسینی افزود: تشویق سازمان خصوصیسازی از بخش خصوصی شفاف است و برای آنها سود فروش اقساطی سه درصد کمتر محاسبه و مدت اقساط یکسوم بیشتر انجام و اقساط آنها در صورت درخواست بخش خصوصی پلکانی میشود. وی گفت: اگر خصولتیها در مزایده شرکت کشت و صنعت مغان شرکت کنند نمیتوانند این شرکت را به آنها نفروشند اما پس از سه سال باید مازاد ۴۰ درصد سهام خود را بفروشند. رییس سازمان خصوصیسازی کشور افزود: بخش خصوصی نباید بترسد و باید بداند با سرمایه و سرمایهداری نه تنها کسی مخالف نیست بلکه مشوق آن نیز هستیم. پوریحسینی گفت: این با گفتار درست نمیشود بلکه باید در عمل ثابت شود. وی افزود: مدیران دولتی که حاضر به واگذاری بنگاههای خود نیستند بیشترین آسیب را به خصوصیسازی زدهاند و گزارشهای نادرست در این زمینه تولید کردهاند. رییس سازمان خصوصیسازی کشور گفت: در حالی که به خود آنها بنگاهها را پیشنهاد دادیم گفتند قیمت آنها بسیار بالاست و کسی نمیخرد اما زمانی شخص خصوصی آن بنگاه را خرید مدیران دولتی میگویند ارزان فروختی.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد