11 - 12 - 2017
خبر
مقام مسوول در وزارت راه خبر داد؛
رشد ۲۱ درصدی ترانزیت کالا
در ۸ ماهه سالجاری
مهر- مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری گفت: طی هشت ماه سال ۹۶، بیش از شش میلیون و ۵۵ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته است.
رضا نفیسی با اعلام این خبر افزود: با وجود برخی موضوعات منطقهای که اخیرا باعث توقف ترانزیت ورودی کالا از مرزهای غربی شده بود که با پیگیرهای انجام شده از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و سایر دستگاههای ذیربط و همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حملونقل بینالمللی در کشور به ویژه در بخش ترانزیت سوخت، بخشی از آن مرتفع شد. وی افزود: با اینحال ترانزیت کالا در مجموع در طی مدت مذکور شاهد رشد ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده است به طوری که از مجموع کالاهای ترانزیت شده، بیش از یک میلیون و ۷۷۲ هزار تن مواد نفتی و حدود چهار میلیون و ۲۸۱ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادهاند که عمدهترین کالاهای عبوری نظیر مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج، گازوییل، لاستیک و پنبه بوده است.مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندر شهیدرجایی با ۲ میلیون و ۱۹۴ هزار تن معادل ۲/۳۶ درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پس از آن مرزهای پرویزخان با وجود غیرفعال بودن آن در ماه گذشته با این حال به واسطه فعالیت قابل توجه این مرز در شش ماهه ابتدایی سال با ۱۷ درصد و بازرگان با ۸/۱۰ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
نفیسی بیشترین حجم تردد کامیونهای حامل بار ترانزیتی را کماکان همانند ماههای گذشته سالجاری از مبدا عراق به مقصد امارات اعلام کرد که عمدتا به جهت ترانزیت فرآوردههای نفتی بوده است.وی خاطرنشان کرد: ازسرگیری ترانزیت فرآوردههای سوختی از مسیر جمهوری اسلامی ایران و تلاش و فعالیت بخش خصوصی و تشکلهای صنفی در حوزه حملونقل بینالمللی در کنار اقدامات و رایزنیهای بینالمللی و منطقهای گسترده حاکمیتی از دلایل عمده افزایش میزان ترانزیت از کشور بوده است. نفیسی ابراز امیدواری کرد: با توجه به حادثه ناگوار زلزله در استان کرمانشاه و وابستگی مردم خونگرم این استان مرزی و ترانزیتی کشور به کسبوکار پایدار در پایانههای مرزی این استان، هرچه زودتر با صلاحدید مسوولان امر و لحاظ ملاحظات اقتصادی در کنار ملاحظات امنیتی بار دیگر شاهد فعالیت مرزهای این استان بوده و روند صعودی ترانزیت برای ماههای آتی نیز حفظ شود.
انتقاد شدید مدیرعامل رجا از تسویه نشدن بدهیها؛
دولت پول ندهد قطارهای حومهای گران میشود
ایسنا- شرکتهای حملونقل ریلی که در طول سالهای گذشته مجبور شدهاند با محدودیتهای اعتباری دولت و البته خدمات تکلیفی کنار بیایند در حالی وارد فضای پسابرجام و برنامهریزی برای خرید ناوگان شدهاند که به نظر میرسد هنوز منابع مالی مدنظر آنها در سالهای گذشته تسویه نشده است. شرکت رجا به عنوان شرکتی که حدود ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان حملونقل ریلی ایران را در اختیار دارد در طول سالهای گذشته بارها اعلام کرده به دلیل پرداخت نشدن بدهیهای دولت از نظر شرایط اقتصادی اوضاع مناسبی ندارد و برنامههای آینده این شرکت نیز با اما و اگر روبهرو خواهد بود.
اصلیترین موضوع نگرانی در این حوزه بحث توسعه قطارهای حومهای است که رجا در طول سالهای گذشته ضررهای قابل توجهی را در این حوزه متحمل شده و به نظر میرسد هنوز مشکلاتش پابرجاست.محمد رجبی، مدیرعامل این شرکت در جدیدترین اظهارات خود گفته رجا از محل خدمات تکلیفی به ویژه برای قطارهای حومهای از دولت ۳۰۰ میلیارد تومان طلب دارد و در صورتی که مقدمات تسویه این بدهی فراهم نشود این شرکت مجبور خواهد شد تصمیمات جدید بگیرد که در اولین اقدام به افزایش قیمت ارائه این خدمات و در نهایت به توقف حرکت آنها منجر خواهد شد.مدیرعامل رجا گفته قطعا افزایش قیمت میتواند برای مسافران این قطارها مشکلساز باشد و شاید دوباره مردم را به استفاده از جاده بکشاند اما رجا با توجه به نرسیدن این منابع مشکلات جدی دارد و عدم امکان خرید ناوگان، قطعات جدید، تعمیر قطارها و پرداخت مطالبات شرکتهای پیمانکاری فنی و راهبری بخشی از مشکلات موجود در این حوزه خواهد بود. پیش از این وی در گفتوگو با ایسنا اعلام کرده بود با دستور وزیر کار و همچنین رییس سازمان تامین اجتماعی پیگیری وضعیت قطارهای حومهای در دست اقدام است و در صورتی که منابع مالی لازم از سوی دولت تامین نشود امکان توقف حرکت این قطارها وجود خواهد داشت.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد