16 - 10 - 2017
خبر
اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی، داد صنایع شکر را هم درآورد؛
انبارها پر از شکر بیقیمت
فارس- با وجود گذشت ۴۶ روز از آغاز تحویل چغندرقند، دولت هنوز قیمت خرید تضمینی چغندرقند را اعلام نکرده و این امر سبب شده که انبارها پر از شکر بیقیمت باشد. در همین رابطه دبیر انجمن صنایع قند و شکر ایران با اشاره به اینکه کارخانههای فرآوری چغندرقند از ۵ شهریور کار خود را آغاز کردهاند، خاطرنشان کرد: از فصل برداشت تاکنون دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن چغندرقند تحویل گرفتهایم که ۳۵۰ هزار تن شکر از آن تولید شده و در انبارها روی هم انباشت شده است، چراکه دولت تا این لحظه نرخ خرید تضمینی چغندر را اعلام نکرده است که براساس آن شکر قیمتگذاری شود.
بهمن دانایی اضافه کرد: این کار اصولا باید قبل از آغاز کار کارخانههای قند اتفاق بیفتد و اهمال دستگاههای ذیربط سبب شده تداوم تولید با مشکل مواجه شود. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها گفتهاند تولید داخل را در راس کارها قرار دهید.دبیر انجمن صنایع قند و شکر ایران همچنین به افزایش ۶۰ درصد تولیدی شکر طی چهار سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: سال ۹۲ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شکر تولید کرده بودیم که این رقم در سال ۹۵ به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسید و امیدواریم امسال به رقمی بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسیم. وی اظهار امیدواری کرد دولت هرچه زودتر فکری به حال اعلام به موقع قیمت شکر بکند چراکه این مساله کار را مختل کرده است.
استقرار گمرک در مناطق آزاد
تسنیم- اخیرا نشستی به منظور چگونگی استقرار گمرک ایران در مبادی ورودی مناطق آزاد (از خارج از کشور) برگزار و تصمیمات جدیدی گرفته شد که در این راستا تفاهمنامهای نیز به امضا رسید. بر این اساس مدیر گسترش و تسهیل صادرات و امور گمرکی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از امضای تفاهمنامه جدید میان دبیرخانه شورای عالی و گمرک ایران خبر داد و گفت: در این نشست مقرر شد ضمن استقرار فیزیکی گمرک ایران در مبادی ورودی مناطق آزاد و نظارت بر چگونگی ورود کالا و همچنین تایید اطلاعات پس از انجام تشریفات ورود کالا قبل از اظهار توسط گمرک ایران، کالا برای صدور قبض انبار در سامانه جامع انبارداری مناطق آزاد به سازمانهای عامل در مناطق آزاد تحویل داده شود.شهرام موسوی با بیان اینکه مقرر شد طرح یادشده در مناطق آزاد اروند و ارس به صورت پایلوت طی مدت یک ماه عملیاتی شود، افزود: هرگونه اظهار کالا و عملیات تشریفات ترخیص اعم از (خردهفروشی در سطح مناطق آزاد، مصرف در مناطق و تولید محصول) براساس قوانین و مقررات مناطق توسط سازمان عامل منطقه در سامانه جامع امور گمرکی و سرور گمرک ایران صورت میپذیرد و بدیهی است هریک از مناطق مبادرت به اخذ عوارض مصوب (توسط هر منطقه) خواهند کرد.لازم به ذکر است براساس بخشنامه گمرک ایران در خصوص ساماندهی وضعیت فعالیت فروشگاههای آزاد در مبادی مرزی و فرودگاههای کشور، شرایط برای فعالیت فروشگاههای آزاد بدون هماهنگی با گمرک نیز محدود شد. بر این اساس، فروشگاههای آزاد فاقد قرارداد با گمرک ایران از دریافت هرگونه خدمات منع شدند و فروش لوازم خانگی حجیم در فرودگاهها ممنوع شد.
صادرات تولید مشترک لوازم خانگی تا ۲ سال دیگر
ایسنا- با اینکه سالهاست کارشناسان بر این باورند که تولید لوازم خانگی در بخشهایی که تکنولوژی و هنر خاصی نمیخواهد، افزایش یافته و تنها به معضلی برای بازار ایران تبدیل شده اما هنوز روال فعالیت این کارخانهها تغییر نکرده است. این در حالی است که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، این افتخار نیست که بگوییم اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت به تولید اجاق گاز ایرانی میپردازند بلکه این شیوه تولید نوعی سم محسوب میشود در صورتی شرایط ایدهآل آن است که به عنوان مثال ۲۰ شرکت داشته باشیم که محصولاتی با کیفیت مناسب تولید میکنند.محمد طحانپور همچنین با بیان اینکه در بیشتر موارد تولیدات زیرپلهای به کالاهایی مانند گاز، بخاری، لباسشویی دوقلو، کولرهای آبی یا آبگرمکنهای ایستاده مربوط میشود، گفت: این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که در حوزه تولید لوازم خانگی شرایط کشور به مراتب بهبود یافته و حتی اکنون برخی از تولیدات ما به اروپا نیز صادر میشود.رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در عین حال در پاسخ به این سوال که مگر قرار بر آن نبوده که بخشی از تولیدات شرکتهای خارجی که در ایران به فعالیت پرداختهاند صرف صادرات شود، گفت: مگر این اتفاق در حوزه خودروسازی رخ داده است. البته با توجه به شرایط موجود پیشبینی میشود در دو سه سال آینده شاهد چنین اتفاقی باشیم. همچنین در حوزه گوشیهای تلفنهمراه این امید میرود که در مدت یکسال آینده قادر به ساخت گوشیهایی در داخل ایران باشیم.طحانپور در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا در این مدت با فعالیت واحدهایی که به تولید زیرزمینی میپردازند مبارزه جدی صورت نگرفته است، توضیح داد: ما واحدهای متقلب و متخلف را به اتاق اصناف معرفی میکنیم اما اتاق اصناف برای پلمب این واحدها اقدامی نمیکند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ پرونده را به اتاق اصناف ارجاع دادهایم اما اقدام مناسبی صورت نگرفته و هر بار به دلایلی عنوان میشود که «در شرایط فعلی پملب این واحدها مصلحت نیست.»

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد