9 - 12 - 2019
خبر
جریمه سنگین مخدوش کردن قیمت
واحدهای صنفی و فروشگاههای خردی که علاوه بر گران فروشی، قیمت محصولات را مخدوش میکنند مورد مجازات قرار میگیرند. این اتفاق در محصولاتی که عموما نرخ رسمی یا درج شده از سوی تولیدکننده ندارد، بسیار رخ میدهد اما در ماههای اخیر برخی افراد پا را فراتر گذاشته و محصولاتی که نرخ درج شده از سوی کارخانههای تولیدی دارند را گرانتر از نرخ درج شده، عرضه میکنند.
این اتفاق البته در برخی از محصولات به صورت رسمی رخ داده بود که فروشندگان مربوطه با ارائه فاکتور خرید مدعی بودند که محصول را گرانتر از قیمت درج شده روی آن، از بازار خریداری کردهاند که این موضوع در زمان گرانی چای و سیگار به شدت در سطح واحدهای عرضه محصولات به چشم میخورد. اما در حال حاضر که افزایش قیمتی برای محصولات به ثبت نرسیده و عرضه محصولات عموما از سوی شرکتهای پخش و تولیدی انجام میشود، جای سوال وجود دارد که چرا قیمت محصولات بستهبندی از سوی برخی افراد پاک شده و محصول با قیمت بیشتری به فروش میرسد؟!
به گفته رییس بازرسی و نظارت اتاق اصناف مخدوش کردن و تغییر قیمت محصولات تولیدی از سوی واحدهای توزیعی و صنفی، تقلب محسوب میشود و این عمل مجازات سنگینتری نسبت به گرانفروشی و عدم درج قیمت و نرخنامه دارد. در صورت اعلام گزارش از سوی مصرفکنندگان، سرکشی و بررسی جدی در این زمینه انجام میگیرد و متخلفان به سازمان تعزیرات معرفی خواهند شد، البته در ماههای اخیر در بازرسیهای به عمل آمده این دست تخلفات و تخلفات مشابه دیده شده و افراد به سازمانهای مربوطه معرفی شدهاند.
معرفی برخی از صادرکنندگان به دستگاه قضا
در سال گذشته ۶۴۴۷ صادرکننده (شرکت و شخص حقیقی) اقدام به ۴/۵ میلیارد دلار صادرات کردند که این صادرکنندگان پیش از این هیچگونه سابقه صادراتی نداشتهاند و ۷/۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات این افراد به کشور بازنگشته است. بنابراین اگر تعدادی صادرکننده متخلف پیرو بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات به دستگاه قضایی معرفی شدهاند، اما رییس سازمان توسعه تجارت میگوید که که این افراد جزو صادرکنندگان بیسابقهای بوده باشند که به تعهد ارزی خود عمل نکردهاند. در مجموع سازمان توسعه تجارت معتقد است که این برخوردها نباید صورت گیرد، زیرا ممکن است منجر به سوءبرداشت شود و برخی از صادرکنندگان خوب ما که به دلایلی موفق به بازگشت ارز حاصل از صادرات در موعد مقرر نشدهاند، تصور کنند که بعدا نوبت به آنها خواهد رسید. در مجموع رویکرد بانک مرکزی حمایت از صادرکنندگان است و قطعا صادرکنندگان متخلفی که به دستگاه قضایی معرفی شدهاند جزو افرادی بودهاند که قصد بازگشت ارز حاصل از صادرات را نداشتهاند.عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی شب گذشته در برنامه نگاه یک اعلام کرد ۱۵۰ شرکت و شخص حقیقی با ۴ میلیارد دلار صادرات حتی یک دلار هم به کشور برنگرداندهاند که اسامی این شرکتها و اشخاص حقیقی در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته و پروندههای آنها در دستگاه قضا بررسی میشود.
تعادل قیمتها در بازار خرما
برخی از مغازهداران در حالی خرما را کیلویی ۳۶ تا۳۷ هزار تومان میفروشند که قیمت این محصول کشاورزی در میدان ۲۰ هزار تومان است.
با توجه به شرایط مساعد تولید در سال زراعی پیش رو، خرمای پیشرس از یک ماه آینده در بسیاری از مناطق به دست میآید، از این رو پیشبینی میشود ظرف ۱۵ روز تا یک ماه آینده قیمت خرما در بازار به تعادل برسد. همچنین با توجه به افزایش هزینه دادههای کشاورزی نسبت به سالهای گذشته، به نظر میرسد کشاورزان با نرخهای قبلی حاضر به عرضه محصول خود در بازار نباشند، اما به سبب افزایش تولید جای هیچگونه نگرانی مبنی بر تنش قیمت در بازار نیست. تولید خرما افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار داشته است و با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و برآورد نخلستانها پیشبینی میشود که تولید خرما در سال زراعی جدید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.
با توجه به آنکه تصمیمات خلقالساعه مسوولان دولتی از لحاظ روانی بر کارنامه صادراتی تاثیر میگذارد، از این رو بارها به مسوولان اعلام کردیم که مخالف وضع عوارض صادراتی گمرک هستیم که خوشبختانه با رایزنیهای متعدد عوارض صادراتی این محصول حذف شد.سال گذشته نیم میلیارد دلار از محل صادرات خرما ارز وارد کشور شد بنابراین به گفته فعالان اقتصادی باید ۲۰ تا ۳۰ درصد این محصول به بازارهای هدف صادر شود که در صورت وضع عوارض صادرات، از این محل ارزآوری به کشور صورت نخواهد گرفت.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد