11 - 12 - 2019
خبر
معاون وزیر اقتصاد خبر داد
اقساط و سود وام اجاره کمتر از اجارهبهاست
مهر- معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه راهاندازی صندوق رهن و اجاره یک پیشنهاد است، گفت: وام به حساب موجر واریز میشود و مستاجر هزینه سود وام را پرداخت میکند که قطعا کمتر از هزینه اجاره خواهد بود. محمد دهقاندهنوی در خصوص پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تاسیس صندوق رهن و اجاره جهت کمک به مستاجران اظهار داشت: راهاندازی این صندوق یک پیشنهاد برای تسهیل کار مستاجران است و قرار نیست به صورت لایحه تنظیم شود.
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در حال حاضر که قیمتهای مسکن و هزینههای اجاره افزایش یافته و به تبع آن شرایط برای مستاجران سخت شده است، تاسیس صندوق رهن و اجاره میتواند تسهیلکننده امور باشد. وی ادامه داد: البته باید تاکید کنم که این موضوع صرفا در قالب یک پیشنهاد است و قرار نیست یک راهحل قطعی باشد و از فردای تاسیس صندوق همه صاحب خانه شوند.
دهقاندهنوی در رابطه با سازوکار فعالیت صندوق رهن و اجاره، گفت: هدف این است را کسانی که توانمندی لازم برای پرداخت اجاره را ندارند وام بگیرند و آن وام را به عنوان ودیعه مسکن استفاده کنند. البته به این وام سود تعلق میگیرد و به این افراد هزینه سود تحمیل میشود ولی محاسبات نشان میدهد که این هزینه سود کمتر از هزینه اجارهای است که افراد پرداخت میکنند.
وی افزود: در واقع به جای اینکه فرد به عنوان مثال یک و نیم میلیون تومان اجاره دهد، یک میلیون تومان سود میدهد و میتواند تا حدودی در هزینههای خود صرفهجویی کند. معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: پیشبینی شده است که برای کنترل ریسکهای بانک، وام در اختیار موجر قرار گیرد. دهقاندهنوی در مورد بانک عامل هم گفت: با توجه به اینکه بحث مسکن است از این رو اولویت با بانک مسکن خواهد بود. وی در رابطه با اینکه راهاندازی این صندوق راههای زیادی برای رانت ایجاد میکند و احتمال سوءاستفاده از کد رهگیری معاملات وجود دارد، تصریح کرد: باید سازوکاری را در نظر بگیریم که احتمال سوءاستفاده را کاهش دهد. اینکه بگوییم صد درصد میتوان جلوی سوءاستفاده را گرفت درست نیست اما میتوان کارهایی کرد که سوءاستفادهها کاهش یابد.
دهقاندهنوی ادامه داد: به عنوان مثال میتوان این وام را به کسانی داد که سال دوم قراردادشان است. وی ارائه توضیحات بیشتر در مورد سازوکار صندوق رهن و اجاره را به نهایی شدن این پیشنهاد در دولت موکول کرد.
وزیر راه و شهرسازی خبر داد
تدوین نظام اجارهداری حرفهای
وزارت راه- وزیر راه از تدوین نظام اجارهداری حرفهای و ورود استارتآپها به حوزه اجارهداری برای شکستن حباب قیمتی در بازار اجاره خبر داد. محمد اسلامی افزود: دولت در تعیین نرخ اجاره هیچ زمانی مداخله نکرده است، چراکه به لحاظ قانونی حق ندارد برای بازار اجاره سقف قیمتی تعیین کند. وی اضافه کرد: قرارداد اجارهبها باید بین مالک و مستاجر منعقد شود و هیچ دولتی تا امروز در این قرارداد ورود نکرده است، اما ما سعی کردهایم اقدام مهمی را در دستور کار قرار دهیم و آن، ایجاد نظام اجارهداری حرفهای است. اسلامی با اشاره به اینکه دولت نظام اجارهداری حرفهای را ساماندهی کرده و در حال تدوین آن است، گفت: در این موضوع ورود استارتآپها را به حوزه اجارهداری پایهگذاری کردهایم و سعی داریم با اجرای این دو روش مهم، حباب قیمتی را در بازار اجاره بشکنیم. وزیر راهوشهرسازی توضیح داد: چندی پیش با استارتآپهای پیشرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نشست مشترک دو ساعتهای را برگزار و همه جوانب ورود استارتآپها را بررسی کردیم و به توافقات مهمی در این حوزه رسیدیم. وی افزود: سعی داریم با ایجاد نظام اجارهداری حرفهای و ورود استارتآپها تب و تاب بازار اجاره را کاهش دهیم و مالک و مستاجر بتوانند راحتتر و روانتر با یکدیگر در ارتباط باشند. اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود مسکن دلیل افزایش قیمت اجارهبهاست یا خیر گفت: بازار مسکن هیچ زمانی کمبود نداشته است و ما همه تلاش خود را برای افزایش تولید مسکن در دستور کار قرار دادهایم.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد