12 - 12 - 2019
خبر
اجرای دوباره طرح برخورد با پوشاک قاچاق
با موافقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجرای طرح برخورد با پوشاک قاچاق، طی روزهای گذشته بار دیگر در سطح عرضه از سر گرفته شده است. طرح مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه، از جمله طرحهایی بود که سال گذشته از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شد ولی بنا به دلایلی از جمله نگرانیها در مورد بازار شب عید و عدم تامین به موقع از سوی تولیدکنندگان داخلی، متوقف شد در حالی که هیچ مشکلی هم در سطح عرضه پوشاک به وجود نیامد و کار به روالی پیش رفت که تولیدکنندگان داخلی بازار را تامین کردند.
اکنون دوباره اجرای این پروژه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شده و قرار است با پوشاک قاچاق در سطح عرضه برخورد شود. این در حالی است که واردات پوشاک همچنان ممنوع است و ثبت سفارشها هم حداکثر شش ماه مهلت دارند تا کالاهای آن وارد شود، پس حتی اگر از ثبتسفارشهای قبلی موردی باقی مانده باشد، حتما تاکنون وارد شده است بنابراین اکنون نباید پوشاک وارداتی در سطح عرضه توزیع شود.
به گفته قدیری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم باید با تمامی برندها و فروشگاههای بزرگی که در سطح شهر پوشاک خارجی عرضه میکنند، برخورد کند و اغماضی در مورد آنها نداشته باشد چراکه اگر حتی یک مورد هم در فروشگاهها یا مراکز تجاری بزرگ بدون برخورد باقی بماند، راه را برای عرضه در سایر فروشگاهها هم باز میکند.
۲۶۰ میلیارد ریال تخلف فقط در یک ماه
سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در خردادماه ۸۰۱۲ گشت مشترک بازرسی تشکیل داده که منجر به تشکیل ۳۸۵۰ پرونده تخلف به ارزش ۲۶۰ میلیارد ریال شده است.
اتاق اصناف و اتحادیهها ۳۵ درصد، اداره کل تعزیرات حکومتی ۱۹ درصد و دانشگاههای علوم پزشکی ۱۵ درصد گشتهای مشترک خود را با سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استانها انجام دادهاند و همچنین نیز ادارات کل استاندارد، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و سایر دستگاهها به ترتیب ۴،۲ و ۲۵ درصد را شامل شدهاند. طبق گزارش سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از مجموع پروندههای تخلف تشکیل شده ۳۲ درصد مربوط به ادارات کل تعزیرات حکومتی، ۲۹ درصد مربوط به اتاق اصناف و ۳۹ درصد مربوط به سایر دستگاههاست.
بیشترین ارزش ریالی پروندهها در گشت با سایر دستگاهها و ادارات کل تعزیرات حکومتی بوده است که به ترتیب بیش از ۱۰۸ میلیارد ریال و ۱۰۳ میلیارد ریال را شامل میشود. کمترین تعداد گشت نیز توسط اداره کل استاندارد و ادارات کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بوده که به ترتیب ۱۴۲ گشت، ۴۴ پرونده و ۲۵۵ گشت و ۹۹ پرونده را در بر میگیرد.
آخرین وضعیت مبارزه با ملخها
مبارزه با ملخهای مهاجمی که قبلا وارد کشور شدهاند و پورهها در حالی ادامه دارد که امکان ورود دسته جدید ملخهای مهاجم تا شهریورماه وجود دارد، اما از شدت و اندازه دستجات کاسته شده است.
از بهمنماه تا کنون ۱۷۳ ریزش دسته ملخهای مهاجم به کشور اتفاق افتاده و مبارزه در سطحی معادل ۷۳۵ هزار و ۲۰۴ هکتار در ۹ استان همچنان در حال انجام است. استان سیستانوبلوچستان با سطح مبارزه ۲۱۱ هزار و ۴۶۰ هکتار در رتبه نخست و پس از آن جنوب استان کرمان با سطح مبارزه ۱۴۹ هزار و ۳۵۰ هکتار، هرمزگان با ۱۴۴ هزار و ۵۳۴ هکتار، بوشهر با ۱۰۴ هزار و ۲۳۵ هکتار، فارس با ۴۴ هزار و ۶۲۶ هکتار، خوزستان با ۴۳ هزار و ۸۲۵ هکتار، شمال کرمان با ۱۲ هزار و ۱۵ هکتار، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، ایلام با ۸ هزار و ۳۵۱ هکتار و خراسانجنوبی با ۸۲۳ هکتار قرار دارند.
پیشبینی میشود حداکثر تا پایان شهریور ماه با توقف ورود دستههای جدید ملخهای مهاجم به کشور و حرکت آنها به سوی کشورهای هند و پاکستان مبارزه با این آفت به پایان برسد. بر اساس سیر طبیعی حرکت ملخهای مهاجم، با کاهش دما این ملخها بار دیگر از کشورهای هند و پاکستان به سوی ایران بازخواهند گشت و پس از عبور از ایران به عربستان میروند.
هجوم ملخهای صحرایی به کشور اتفاق تازهای نیست و هر سال تکرار میشود، اما این بار جمعیت آنها بسیار زیاد بوده به نحوی که در ۵۰ سال اخیر بیسابقه است. هر سال تنها قسمتی از منطقه جازموریان به این آفت آلوده میشد و سطح آلودگی بسیار پایین بود و مبارزه به منطقه جازموریان محدود میشد، اما در سالجاری این آفت ۹ استان کشور را آلوده کرد.
افزایش تولید خرما
پیشبینی میشود در سالجاری میزان تولید خرما در هر هکتار در استانهای خوزستان و بوشهر با افزایش بیش از ۵/۱ تنی به ۵/۶ تا ۷/۶ تن برسد.
افزایش تولید خرما به سبب بارشها با بهبود کیفیت همراه بوده است و میتوان گفت در سالجاری خرماهای کیفیتری برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی خواهیم داشت بنابراین لزوم تعریف بازارهای جدید بیش از پیش احساس میشود.
یکی از مشکلات خرمای کشور از دست رفتن بازارهای خارجی با تصمیمات اخیر دولت بوده است. در چند ماه اخیر یکبار دولت صادرات خرما را ممنوع کرد و بار دیگر عوارض آن را به شکل چشمگیری افزایش داد به نحوی که صادرات دیگر توجیه نداشت. این تصمیمات موجب شد در مدت زمان کوتاهی بازار خارجی خرمای کشور از دست برود.
تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد خرمای کشور صادر میشود و همین میزان اندک نیز موجب تنظیم بازار و تعادل در قیمتها میشود و تولید را برای نخلستانداران توجیهپذیر میکند.
به گفته دبیر انجمن ملی خرمای ایران، اعزام هیاتهای تجاری به کشورهای هدف صادراتی برای رایزنی و فراهم کردن زمینه حضور در نمایشگاهها و تجدید نظر در مقررات صادراتی از اقداماتی است که میتواند بر بازاریابی و بازارسازیهای جدید برای عرضه خرمای کشور موثر باشد. وی میزان تولید خرما در سالجاری را یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن پیشبینی کرد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد