16 - 12 - 2019
خبر
بازگشت فعالیتهای تنظیمبازاری به وزارت صمت
مهر- تمام فعالیتهای مرتبط با تنظیم بازار که در قالب قانون انتزاع، از وزارت صمت جدا شده بود، مجدد به این وزارتخانه باز خواهد گشت. قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب گفت: طبق مصوبه جدید هیات دولت مقرر شده در تشکیلات جدیدی با عنوان قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تمامی وظایف مرتبط با امور بازرگانی در این وزارتخانه متمرکز شود. بر این اساس، در این مصوبه، همه وظایف محول شده به وزارت جهاد کشاورزی که طی قانون انتزاع در سال ۱۳۹۱ انجام گرفته بود، مجددا به وزارت صمت و با مسوولیت متمرکز قائممقام وزیر منتقل میشود.
حسین مدرس خیابانی افزود: تمامی سیاستگذاریها، برنامهریزی و نظارت بر بخش بازرگانی کشور، در این قالب توسط حوزه قائممقام امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری و به ثمر خواهد رسید، ضمن اینکه در فرآیند جدید، سعی خواهیم کرد به وظایف جهاد کشاورزی در کاهش وابستگیها در حوزه تولید کالاهای اساسی بخش کشاورزی کمک کنیم.
وی اضافه کرد: هم برای حمایت از تولیدکننده و هم برای حمایت از مصرفکننده کالا، باید یک نگاه واحد مسائل و مشکلات را پیگیری کند. این در شرایطی است که تنظیم بازار نباید به گونهای باشد که چرخ تولید کند شود، چراکه حمایت از مصرفکننده، در گرو حمایت از تولید است، بنابراین بخش تولید باید برای پایداری و تداوم فعالیت، به منافع مصرفکننده توجه ویژه داشته باشد. مدرس خیابانی تصریح کرد: اعتقاد داریم منافع تولیدکننده و مصرفکننده به هم گره خورده است، به این معنا که بخش وسیعی از تولید چه در مرحله آغاز و چه در مرحله عرضه و صادرات، نیازمند بخش تجارت و بازرگانی است.
نان فعلا گران نمیشود
باشگاه خبرنگاران جوان- در حالی که انواع نان با نرخهای بالاتر از نرخ مصوب و منطقی در نانواییهای سطح شهر به فروش میرسد، نایبرییس اتاق اصناف ایران گفت: افزایش نرخی به واحدهای صنفی نانوایی ابلاغ نشده و فعلا نان گران نخواهد شد.
مجتبی صفایی تصریح کرد: تمام نرخها را از سراسر کشور استعلام کردیم و این پیشنهاد را به ستاد تنظیم بازار هم دادیم که هیچگونه افزایش نرخی در نانواییها نداشته باشیم. به عبارتی در سال ۹۸، هیچ افزایش نرخی به واحدهای صنفی ابلاغ نشده است.
وی با تاکید بر اینکه نان آزادپز و دولتی، هر دو با توجه به شرایط خاص خود نرخگذاری شدهاند، اظهار کرد: نانهای سفارشی، خارج از شرایط نرخگذاری هستند. این در حالی است که واحدهای آزادپز نیز با توجه به سهمیه خود از آرد یارانهای استفاده میکنند.
نایبرییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه سال گذشته، افزایش ۱۸ درصدی قیمت نان را در این واحدهای نانوایی شاهد بودهایم، تصریح کرد: تمام واحدهای نانوایی در سراسر کشور بعد از گرانی و تورم، درخواست افزایش قیمت را داشتند، چراکه استدلال آنها این است که نانواییها زیانده هستند و باید قیمتها را افزایش دهند. این درحالی است که این واحدهای صنفی، پیشنهاد جایگزین هم دارند و تنها بر افزایش قیمت نان اصرار ندارند. آنها خواستار آن هستند که دولت بخشی از هزینههای سربار آنها را به عنوان یارانه به آنها پرداخت کند.
کاهش تعداد رایزنان بازرگانی به دلیل بیپولی
تسنیم- به دلیل هزینههای سنگین ناشی از جهش قیمت ارز، تعداد رایزنان بازرگانی از ۲۱ به هشت رایزن کاهش پیدا کرد. در همین رابطه سرپرست سازمان توسعه تجارت درخصوص مشکلات مالی به وجود آمده برای تامین هزینههای رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف که باعث کاهش تعداد رایزنان بازرگانی شد اظهار کرد: در بودجهای که در سال ۹۶ در نظر گرفته شده بود، قیمت هر یورو ۵۰۰۰ تومان دیده شده بود ولی در سال ۹۷ به دنبال بحران ارزی، قیمت هر یورو به ۱۵ هزار تومان رسید و همین امر باعث شد تا سازمان توسعه تجارت با کسری شدید بودجه رایزنان بازرگانی مواجه شود.
محمدرضا مودودی ادامه داد: این کسری بودجه چند ده میلیارد تومانی و مصادف شدن آن با پایان ماموریت کاری سه ساله تعدادی از رایزنان بازرگانی، باعث شد تا فعالیت تعداد قابل توجهی از این رایزنان متوقف شود.
مودودی گفت: براساس مجوزهای صادر شده، سازمان توسعه تجارت میتواند تا ۶۰ رایزن بازرگانی را به کشورهای دیگر اعزام کند و تا سال گذشته، ۲۱ رایزن بازرگانی ایران در کشورهای هدف مستقر بودند. این در حالی است که هماکنون ۸ رایزن بازرگانی ایران در کشورهای مختلف حضور دارند و پیشبینی میکنیم با توجه به اقدامات انجام شده، تعداد رایزنان ما تا پایان سال به ۱۶ رایزن بازرگانی برسد. وی درباره هزینههای هر رایزن بازرگانی برای سازمان توسعه تجارت گفت: برای بهکارگیری هر رایزن بازرگانی در کشورهای دیگر با احتساب هزینه دفتر، حقوق و هزینه کارمندان محلی، به طور میانگین ماهانه ۱۰ هزار دلار نیاز است که سالانه رقمی بالغ بر ۱۲۰ هزار دلار خواهد شد و این یعنی بودجه ۵/۱ میلیارد تومانی سالانه برای هر رایزن بازرگانی.
واردات غیرقانونی سیگار از امارات و افغانستان
ایسنا- در حال حاضر سیگار از کشورهایی از جمله امارات، افغانستان، عراق، پاکستان و آذربایجان به مقصد ایران به طور غیرقانونی وارد میشود و در مقابل از ایران نیز به مقصد ترکیه سیگار قاچاق میشود. رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با بیان این مطلب گفت: قاچاق، از محلی که قیمت کالا ارزانتر است به محل گرانتر اتفاق میافتد بنابراین قیمت سیگار در ایران نسبت به کشورهایی که از آنها سیگار به کشور ما قاچاق میشود، گرانتر است.
محمدرضا تاجدار با بیان اینکه مبارزه با قاچاق قبل از آنکه یک موضوع امنیتی و انتظامی باشد، یک بحث اقتصادی است، تصریح کرد: عوارض و مالیات باید به صورت منطقی افزایش یابد تا منجر به افزایش قاچاق نشود.
وی با بیان اینکه به جای مبارزه با مصرف، با صنعت دخانیات مبارزه میشود، گفت: مبارزه با مصرف یک فرآیند زمانبر است که نیاز به برنامهریزی دارد، اما مبارزه با صنعت، کار دشواری نیست. تاجدار افزود: در ۲۴ سال گذشته حداقل هشت دوره مدیران این بخش با افزایش غیرمنطقی نرخ عوارض و مالیات، باعث افزایش قاچاق شدند. براساس تجربه برخی کشورها مسوولان فکر میکنند که افزایش قیمت در ایران نیز همچون اروپا، منجر به کاهش مصرف دخانیات میشود، اما باید توجه شود که جغرافیای ما به گونهای است که با افزایش قیمتها، در کمتر از شش ماه سیگار قاچاق با قیمت و کیفیت پایینتر، بازار را تامین میکند.
عدم اختصاص ارز دولتی به تولید دفاتر دانشآموزان
باشگاه خبرنگاران جوان- ارز دولتی برای تولید دفاتر دانشآموزان اختصاص نمییابد. در همین رابطه رییس اتحادیه صحاف با انتقاد از تخصیص نیافتن ارز دولتی برای واردات کاغذ مخصوص تولید دفاتر دانشآموزان اظهار کرد: سه ماه قبل، طی نامهای به وزارت ارشاد و وزارت صمت، موضوع بالا بودن قیمت دفاتر دانشآموزان را مطرح کردیم و خواستار تمهیداتی برای حل این مشکل شدیم، اما در جواب اعلام شد که ارز دولتی، فقط به ناشران و مطبوعات اختصاص مییابد.
جلیل غفاری رهبر در پاسخ به این پرسش که حجم واردات با ارز نیمایی جوابگوی بازار است یا خیر، افزود: اگر دولت ارز را تکنرخی کند قطع به یقین ۹۹ درصد مشکلات اصناف، مرتفع میشود. رهبر درباره واردات و صادرات دفتر گفت: اگرچه تا سال گذشته صادرات خوبی در این زمینه داشتیم، اما با آغاز تحریمها، صادرات ممنوع شد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد