6 - 07 - 2022
دغدغه عدالت
«جهانصنعت»- سیدابراهیم رییسی دیروز در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید، فرهیختگان و محققان علوم انسانی و اسلامی و با تبریک به برگزیدگان این جشنواره گفت: در نشستهایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیبشناسی وضع موجود، نسبت به کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.
رییسجمهور همچنین با تاکید بر ضرورت آسیبشناسی در حوزه علوم انسانی افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درونمایه آن علم و دانش است. در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک آسیبشناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟
رییسی با تاکید بر اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد، افزود: به نظر میرسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق میافتاد، عقبماندگیهایی وجود دارد و این عقبماندگی باید به دست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود.
رییسجمهور با تاکید بر لزوم نظریهپردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این حوزه، اظهار داشت: فصلالفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموختههای او از وحی است و با ارتباط با وحی شکل میگیرد.
وی نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شود و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام شود. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریههای جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.
رییسی با تاکید بر لزوم ایجاد کرسیهای نقد و نقدپذیری، اظهار داشت: همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود.
رییسجمهور افزود: متولیان ایجاد تحول در علوم انسانی باید بدانند اولین شرط تحقق در این حوزه، تحول شناختی است و در این زمینه باید از چهرههای تحولخواه و تحولگرا استفاده کنیم.
وی در ادامه تکریم، تشویق و حمایت از اساتید، محققان و پژوهشگران در ایجاد این تحول را ضروری و موثر دانست و افزود: گاهی برخی اساتید و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل میشود در صورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود.رییسجمهور در ادامه با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان نظام مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته، افزود: همواره یکی از دغدغههای بنده اجرای عدالت در همه عرصهها به ویژه در پرداخت دستمزدها بوده است که در این زمینه از اساتید دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداختها دعوت شده است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد