11 - 12 - 2019
ذرهبین بازار
بورس انرژی میزبان ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین
دو میلیون بشکه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بینالملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۷ دلار و ۶۶ سنت برای هر بشکه عرضه میشود.
این چهارمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بینالملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است. دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد.
خریداران میتوانند تا سه ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران است.
بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روشهای فروش نفت و استفاده از ظرفیتهای بخش غیردولتی بهمنظور صادرات نفتخام در دستور کار قرار گرفته است.
واگذاری بنگاههای دولتی
در قالب تشکیل صندوقهای «ETF»
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی از مصوبه شورای هماهنگی سران قوا برای تشکیل صندوقهای «ETF» در واگذاری بنگاههای دولتی خبر داد.
علیاکبر گفت: درباره این مصوبه سران قوا در هیات واگذاریها نیز بحث و تبادل نظر شده است و بستر لازم برای تشکیل و توسعه این صندوقها فراهم شده است.وی با اشاره به نحوه کارکرد این صندوقها، ادامه داد: قرار است این صندوقها با اهداف و ارکان خاص تشکیل و سهام آن در بورس خریدوفروش شود.
نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه اگر تشکیل صندوقهای «ایتیاف» نهایی شود سهام بنگاههای اقتصادی بزرگ به آحاد مردم واگذار میشود، افزود: از این پس بهجای اینکه مجموعههای بزرگ مانند پالایشگاه یا نیروگاه را به افراد خاص واگذار کنیم و مشکلاتی را ایجاد کنیم میتوانیم از طریق بورس سهام آنها را واگذار کنیم.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه برخی از بنگاههای دولتی وجود دارند که بخش خصوصی توان خرید آنها را ندارد، ادامه داد: بهطور مثال پالایشگاهی وجود دارد که ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد و قطعا هیچ فرد یا شرکتی توان خرید آن را ندارد که از طریق «ایتیاف» میتوان آنها را واگذار کرد.
کریمی با ابراز اینکه با تشکیل این صندوقها دیگر بنگاههای دولتی منحصربهفرد و استراتژیک در اختیار افراد خاص قرار نمیگیرد، اظهار کرد: بهطور مثال پالایشگاه ستاره خلیجفارس که ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید میکند یا پالایشگاه شازند اراک که روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین تولید میکند که حدود ۲۰ درصد تولید کشور است نباید در اختیار فرد یا شرکت خاص قرار گیرد که در آینده کشور را دچار مشکل کند.نماینده مردم اراک در مجلس اضافه کرد: یکی از خاصیتهای بزرگ این صندوقها ضدتورمی بودن آنهاست که میتوان از طریق آنها نقدینگی سرگردان در دست مردم را جمعآوری کرد.
لزوم اتصال کارگزاران بورس انرژی
به سامانه معاملات بورسهای کالایی
معاونت عملیات شرکت سپردهگذاری مرکزی با اعلام توسعه بخش انرژی سامانه جامع تسویه معاملات بورسهای کالایی، بر لزوم اتصال تمام شرکتهای کارگزاری فعال در بورس انرژی در این سامانه تاکید کرد.
در اطلاعیه معاونت عملیات شرکت سپردهگذاری مرکزی آمده است: شرکتهای کارگزاری فعال در بورس انرژی حداکثر تا روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه جاری مهلت دارند فرمهای دسترسی به سامانه جامع تسویه معاملات بورسهای کالایی را تکمیل و به این شرکت ارسال کنند.دسترسی به بخش انرژی سامانه جامع تسویه معاملات بورسهای کالایی از طریق پلتفرم سامانه کارا مهیا شده است. به این ترتیب کارگزاران میتوانند با معرفی کاربران خود به شرکت سپردهگذاری مرکزی، از امکان دسترسی به بخش انرژی سامانه جامع تسویه معاملات بورسهای کالایی برخوردار شوند.
فرم معرفی کاربران و اطلاعات مورد نیاز جهت دریافت دسترسی در بخش فرمهای تارنمای شرکت سمات به آدرس csdiran.com با نام معرفی کاربران سامانه جامع تسویه بورس انرژی قرار داده شده است.
لازم است موارد و نکات مندرج در فرم مذکور به دقت مطالعه و جهت دریافت دسترسی در قالب نامه رسمی به شرکت سمات ارسال شود.
سامانه جامع تسویه معاملات بورسهای کالایی در سال ۹۶ توسط نیروهای متخصص داخلی در شرکت سمات طراحی و پیادهسازی شده است. بهرهبرداری از بخش انرژی این سامانه نقش مهمی در کاهش ریسک عملیاتی فرآیندهای پیش و پس از معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران خواهد داشت. همچنین با پیادهسازی مدل حساب وکالتی امکان مدیریت وجوه برای مشتریان فراهم خواهد شد.
شیوهنامه فروش سهام شرکتهای زیرمجموعه شستا و صندوقها
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شیوهنامه فروش بنگاههای زیرمجموعه شستا و همه صندوقها را اعلام و توصیهای به استانداران، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصیسازی کرد.
محمد شریتعمداری در حاشیه جلسه با اعضای اتاق تعاون درخصوص واگذاری بنگاههای زیرمجموعه شستا گفت: شستا و همه صندوقها بر اساس دستور صادره حرکت به سمت نظام غیر بنگاهدار را آغاز کردهاند، بخشی از واحدهای در اختیار ضرورتا منحل میشوند و بخشی از واحدهایی که با ادغام شرایط بهتری برای واگذاری پیدا میکنند ادغام میشوند. وی افزود: تمام واگذاریها به این ترتیب خواهد بود و با اولویت فروش به بخش تعاون این کار توسعه پیدا میکند و یا سهمی از واگذاری به بخش تعاون محول میشود. این کار بین صندوق بازنشستگی کشوری و شستا با معاونت تعاون وزارت کار در حال تنظیم است و در چارچوب این شیوهنامه، نحوه واگذاری انجام میشود اما بخش بزرگتر بخش خصوصیسازی بنگاههای دولتی و بخش واگذاری طرحهای دولتی و استانی است.
این مقام مسوول ادامه داد: توصیه میشود استانداران، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصیسازی به قوانین مربوطه در جهت واگذاری به بخش تعاون اولویت بیشتری بدهند و شرایطی فراهم کنند که در این واگذاریها تعاونیها دارای سهم عمدهتری شوند. به این ترتیب، هم به سهم ۲۵ درصدی تعاونیها در اقتصاد که یکی از تکالیف موجود دولت است، میرسیم و هم به دعاویای که در بخش غیرتعاونی پیش آمده رسیدگی میشود.
شریعتمداری درباره برنامه حمایتی وزارت تعاون با توجه به مشکلات معیشتی که در اثر افزایش قیمتها برای کارگران به وجود آمده، گفت: شرایط تورم در ماههای اولیه بروز بحرانی که توسط نظام سلطه تحمیل شده بود طوری بود که در برخی ماهها با شش درصد تورم مواجه بودیم اما اکنون در آن شرایط نیستیم با این وجود سازمان تمام تلاش را انجام داده تا با کمک نهادهای مختلف و سیاستهای کلان، جلوی سرعت رشد قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی را بگیرند و در کنار آن مجموعه اتاق تعاون اعلام آمادگی کرده تا در سیستمهای توزیع کالاهای یارانهدار در خدمت بخش توزیع باشد تا محصول نهایی با قیمت مطلوبتری به دست کارگران برسد.
وی گفت: در این راستا تقویتبخشی تعاونیهای کارگری مخصوصا تعاونی امکان که از مهمترین بخشهای تعاونی است از طریق تامین مالی سیستم بانکی، بانک توسعه کارگران و بانک رفاه کارگران برای نیازمندیها و هم از طریق پیگیری تخصیص منابع ارزی برای نیازمندیهایی که این مرکز بزرگ در اختیار دارد از برنامههایی است که با همکاری بین معاونت تعاون و اتاق تعاون و اتحادیه توزیع امکان شکل پیدا خواهد کرد تا کالاها با قیمت مطلوبتری به دست نیازمندان برسد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد