22 - 12 - 2019
سانسور هوا
جامعه – آلودگی هوا امسال به یک معضل مهم برای کلانشهرها و از جمله تهران تبدیل شده است، تهران، اراک، اصفهان، تبریز و کرج این روزها در بدترین شرایط آلایندگی هوا قرار دارند، مسئولان دولتی در استانداری ها، شهرداری ها و دولت چشم به آسمان دارند، مگر بادی بوزد یا باران بیاید در غیر این صورت تنها کاری که از دستشان بر می آید تعطیل کردن مدارس و دانشگاه هاست.
آیا خودروهای شخصی و سواری های کوچک نقش اصلی را دارند یا ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با اتوبوس ها؛ ون ها و تاکسی های فرسوده یا کارخانه ها و کارگاه های کوچک و بزرگ درون و برون شهر یا همه اینها نقش دارند و معمای پیچیده آلودگی هوای تهران بدون راهل حل مانده است.
آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲٫۵ میکرون یا PM2.5مهمترین آلاینده هواست که تاثیرات عمیق آن در ریه ها، در بلند مدت موجب بروز بیماری های تنفسی، قلبی و سرطان می شود اما عوارض آلودگی هوا در کوتاه مدت هم نمایان است. افزایش سردرد، خستگی، بی حوصلگی، تنفس تنگی و افزایش حملات قلبی و تنفسی و افزایش حداقل ۱۰ درصدی مراجعات به بیمارستانها در روزهای آلوده واقعیتی انکار ناپذیر است.
عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت در این مورد به خبرنگار جهان صنعت گفت: مهمترین علت آلودگی هوای تهران تردد خودروهای فرسوده، غیر استاندارد و آلاینده است. خودروهای شخصی، کامیونها، اتوبوس ها، مینی بوسها و موتورسیکلتهای دوزمانه غیر استاندارد بنزینی مسئول اصلی آلودگی هوای تهران هستند.
وی افزود: در مورد بنزین بر اساس اعلام وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد وضعیت با سال گذشته فرقی نکرده است اما مشکل اصلی افزایش خودروهای فرسوده و غیر استاندارد است که در بهترین شرایط همچنان با استاندارد منسوخ شده یورو ۴ تولید و روانه خیابانهامی شوند یعنی نه تنها خودروهای قدیمی بلکه خودروهای جدید ایرانی نقش اصلی را در این وضعیت خطرناک دارند.
شاهسونی گفت: مقصر اصلی، وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برای سلامت مردم اولویت قائل نیست و در شرایط تحریم با تولید خودروهای بی کیفیت و موتورسیکلتهای دوزمانه آلاینده موجب افزایش مرگ و میر مردم در هوای آ لوده می شود و هیچ اقدامی برای موتورسیکت های برقی و خودروهای استاندارد انجام می دهد.
وی افزود: خودروسازان همچنان خودروهای با استاندارد یورو ۴ را پیش فروش می کنند در حالی که حق این کار را ندارند اما وزارت صنعت هیچ اقدامی انجام نمی دهد.
رئیس اداره سلامت هوا وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر ماده هشت قانون هوای پاک مبنی بر اینکه هرگونه تردد خودروهای فرسوده، خرید و فروش و بیمه کردن خوردروهای فرسوده ممنوع است، اجرایی شود، بحث نصب فیلتر دوده بر روی کامیونها و وسایل نقلیه جدی گرفته شود و شاهد بهبود کیفیت سوخت باشیم، معضل آلودگی هواحل میشود.
شاهسونی تاکید کرد: مهمترین منابع آلاینده تهران کامیونها و موتورسیکلتها و وسایل نقلیه شخصی هستند که اقدامات مربوط به آنها به وزارت صمت بازمیگردد. ماده ۱۰ قانون هوای پاک میگوید وزارت نیرو سالانه باید ۳۰ درصد برق کشور را از انرژی پاک و تجدیدپذیر ایجاد کند، باید مشخص شود که این قانون که در سال ۹۶ ابلاغ شده تاکنون چقدر اجرایی شده است. بنابراین باید به اجرای این قوانین رو بیاوریم.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد