24 - 12 - 2019
سرنوشت محتوم
تقریبا همه هشت مدالآور المپیک ریو در فاصله هفت ماه مانده تا المپیک توکیو روزهای خوشایندی را سپری نمیکنند.
با اینکه حدود هفت ماه تا المپیک باقی مانده و این روزها ورزش ایران تقریبا رنگ و بوی المپیکی به خودش گرفته، اخبار خوبی از ستارههایی که در دوره قبلی المپیک هم روی سکو رفتهاند به گوش نمیرسد. هر روز خبر جدید و تلخی از وضعیت نهچندان مساعد ورزشکارانی که به آنها برای درخشش در توکیو دل بسته بودیم به گوش میرسد.
این قصه تلخ از مصدومیت شدید سهراب مرادی شروع شد و سپس با خداحافظی قهرمانهایی همچون حسن رحیمی و کمیل قاسمی ادامه پیدا کرد. در این میان کیانوش رستمی هم که به خاطر برخی اتفاقات از سهمیه المپیک دور شد و سپس خبر مصدومیت حسن یزدانی به گوشمان خورد که تلخ و ناامیدکننده بود. حالا هم که خبر میرسد کیمیا علیزاده تنها دختر مدالآور تاریخ ورزش ایران در المپیک احتمالا نمیتواند خودش را به المپیک ۲۰۲۰ برساند.
اتفاقات تلخ یکی پس از دیگری مخابره میشود و مسوولان ورزش هم به جز رسیدگی به وضعیت مصدومان و حمایت از آنها در شرایط فعلی کار دیگر از دستشان برنمیآید چون برای اینکه یک ورزشکار در سطح قهرمان المپیک بسازند، خیلی دیر شده است. در فاصله هفت ماه مانده تا شروع المپیک ۲۰۲۰ توکیو نگاهی به وضعیت هشت مدالآور ورزش ایران در المپیک ۲۰۱۶ میاندازیم.
کیانوش رستمی؛ ناامید از کسب سهمیه
یکی از طلاییهای ایران در المپیک ریو کیانوش رستمی بود که در سالهای اخیر خودش را به خاطر اصرار به تمرین انفرادی وارد حاشیه کرد. کیانوش بعد از غیبت در مسابقات جهانی ۲۰۱۸، در جهانی ۲۰۱۹ هم اوت کرد تا امتیاز المپیکی او آنقدر کاهش یابد که کارشناسان شانس سهمیه گرفتنش را ناچیز بدانند.
سهراب مرادی؛ درگیر مصدومیت کتف
دیگر طلایی وزنهبرداری ایران در المپیک ریو سهراب مرادی بود که از اواخر سال گذشته درگیر مصدومیتهای عجیبی شده است. او ابتدا با دیسک کمر مواجه شد و در نهایت بدون جراحی و با درمان در آلمان توانست این آسیبدیدگی را پشتسر بگذارد اما سهراب بعد از مدتی از ناحیه کتف به شدت آسیب دید. این وزنهبردار زیر تیغ جراحی رفت و هنوز با دوران اوج خود فاصله زیادی دارد. باید دید اول از همه او موفق به کسب سهمیه میشود و آیا برای المپیک به اوج آمادگی میرسد یا خیر.
حسن یزدانی؛ شوک به کشتی
اصلیترین شانس طلای ورزش ایران در المپیک حسن یزدانی بود و همچنان هم هست. این کشتیگیر آماده ایران در سالهای اخیر که بعد از طلایی شدن در المپیک ریو تازه درخشش خود را آغاز کرد و دو طلای جهانی در سه سال گرفت، قبل از حضور در جام باشگاههای جهان از ناحیه زانو مصدوم شد و امروز زیر تیغ جراحی رفت. با اینکه به گفته پزشکان یزدانی از دو ماه دیگر به تشک کشتی بازمیگردد اما بازگشت او به روزهای اوج کمی سخت و دشوار خواهد بود.
واکنش روسها به مصدومیت یزدانی
روسها نسبت به مصدومیت حسن یزدانی واکنش نشان دادند و از نگرانی مسوولان ورزش ایران برای رسیدن این چهره شاخص برای حضور در المپیک خبر دادند.
پس از آسیبدیدگی شدید حسن یزدانی دارنده مدالهای طلای جهان و المپیک در جریان آمادهسازی جهت حضور در رقابتهای کشتی آزاد جام باشگاههای جهان، او بلافاصله راهی تهران شد و دیروز زانوی خود را به تیغ جراحان سپرد.
روسها که در جریان فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو با شکست گدویف مقابل یزدانی در فینال، مدال طلا را از دست دادند، نسبت به مصدومیت چهره شاخص کشتی ایران واکنش نشان دادند.
صفحه اینستاگرامی کشتی روسیه با اشاره به مصدومیت یزدانی پیش از رقابتهای جام باشگاههای جهان نوشت: حسن یزدانی از ناحیه مینیسک زانو بهشدت آسیب دید و گفته میشود برای چند ماه دور از میادین کشتی خواهد بود. امید اصلی ورزش ایران برای کسب مدال طلای المپیک توکیو در جلسه تمرینی روز چهارشنبه در بجنورد، دچار مصدومیت شد و پس از این اتفاق نیز بلافاصله راهی تهران شد تا درمانش را پیگیری کند. براساس اطلاعات بهدست آمده یزدانی سه ماه دور از میادین خواهد بود. با این حال ایران نگران است که رهبر و امید اصلیاش در المپیک توکیو به فرم ایدهآل خود نرسد.
کمیل، قاسم و حسن؛ خداحافظی با ورزش
سه نفر از مدالآوران ایران در المپیک ۲۰۱۶ با وجود اینکه از نظر سنی همچنان شرایط ادامه ورزش حرفهای را داشتند، تصمیم به خداحافظی گرفتند. قاسم رضایی که بعد از المپیک ریو دیگر به تشک کشتی بازنگشت تا با دو مدال طلا و برنز المپیک در رشته کشتی فرنگی به کار خود پایان دهد. کمیل قاسمی هم بعد از مدتی تلاش و با وجود انگیزهای که برای کسب سومین مدال المپیکی داشت، امسال تصمیم به خداحافظی گرفت. تعجبانگیزترین خداحافظی اما مربوط به حسن رحیمی بود که حتی سن و سالش به ۳۰ هم نرسیده بود اما اعلام خداحافظی کرد تا دارنده مدال برنز المپیک ریو در توکیو جایش خالی باشد.
کیمیا علیزاده؛ مصدومیت پشت مصدومیت
کیمیا علیزاده که با کسب مدال برنز المپیک ریو نام خود را در تاریخ ورزش ایران به عنوان اولین مدالآور زن در المپیک جاودانه کرد در دو سال اخیر دائما درگیر مصدومیت بوده است. کیمیا که هنوز فاصله زیادی با سن بازنشستگی دارد، چند عمل جراحی را پشتسر گذاشته اما هنوز نتوانسته به دوران اوج خود بازگردد. آخرین خبر هم از وضعیت او چندان خوشایند نیست و این مصدومیتها گویا این دختر تکواندوکار را از المپیک دور کرده و بعید است کیمیا بتواند در ماههای آینده به تیم ملی برگردد. پس از عدم حضور کیمیا علیزاده در مرحله نخست مسابقات انتخابی تیم ملی تکواندو بانوان، حضور تنها بانوی مدالآور المپیک در مسابقات کسب سهمیه در چین در هالهای از ابهام قرار دارد.
زهرا سروی، نایبرییس بانوان فدراسیون تکواندو به تسنیم گفت: با وجود جراحیهای کیمیا علیزاده، همچنان عوارض آسیبدیدگیها همراه وی است و باید ببینیم شرایط برای حضور وی در مسابقات انتخابی المپیک فراهم خواهد شد یا خیر. او تاکید کرد: کیمیا از ورزشکاران نخبه ایران است که این موضوع را با عملکرد و دستاوردهای خود نشان داده است. هنوز با قاطعیت نمیتوانیم از حضور یا عدم حضور وی در مسابقات کسب سهمیه در چین صحبت کنیم اما اگر او بتواند در مرحله دوم مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت خواهد کرد.
سعید عبدولی؛ تنها بازمانده سالم به دنبال سهمیه
سعید عبدولی که در رشته کشتی فرنگی در المپیک ریو به مدال برنز رسید، حالا تنها بازمانده صحیح و سالم از المپیک قبلی در راه المپیک ۲۰۲۰ است. او که حالا کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی به حساب میآید برای المپیک باید تغییر وزن دهد. در صورتی که عبدولی بتواند در ماههای آینده هم به مسیر خود با قدرت قبلی ادامه دهد، قطعا اصلیترین شانس از بین شاگردان بنا برای رفتن روی سکوی المپیک در توکیو خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم که عبدولی میخواهد تغییر وزن دهد و در ۷۷ کیلوگرم هم در ایران و هم خارج از ایران کار سختی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی و کسب سهمیه المپیک دارد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد