7 - 07 - 2021
شورش پنجم
گروه جامعه- کرونا برای بار پنجم و این بار با سویه «دلتا» در حال پیشتازی و گردش در نقاط مختلف کشور است. دوباره نقشه کشور آتشین شده و روند تصاعدی تعداد بیماران و البته قربانیان کووید، همچنان چالش وزارت بهداشت در روزهای پایانی کار در دولت دوازدهم است. طبق اعلام وزارت بهداشت تاکنون سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۴۳ بیمار کرونا مثبت در کشور شناسایی شدهاند و متاسفانه ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر نیز به دلیل این بیماری جان باختهاند. در شرایطی که هنوز از پیک چهارم کرونا به طور کامل خارج نشده بودیم، چند روزی است که کشور وارد پیک پنجم شده، آن هم با ویروسی که قدرت سرایتش ۶۰ برابر بیشتر از ویروس انگلیسی در موج قبلی است. از طرفی به گفته دکتر نادر توکلی- معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران- دلتا یا همان ویروس جهشیافته هندی کرونا در بیماران تهرانی هم مشاهده شده و به عبارتی این بیماری وارد پایتخت شده است. این در حالی است که متخصصان تنها راه برونرفت از این شرایط و مدیریت بیماری را واکسیناسیون و افزایش سرعت آن در کشور میدانند. آمارهای رسمی تزریق واکسن حاکی از آن است که با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز واکسیناسیون علیه کووید در کشور، هنوز در مراحل ابتدایی آن قرار داریم؛ به طوری که تا ظهر روز گذشته جمعا شش میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۰ دوز واکسن در کشور تزریق شده که از این تعداد، چهار میلیون و ۴۷۵ هزار و ۱۵۴ نفر دوز اول و یک میلیون و هزار و ۱۶۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند.
برای ایمنی جمعی حداقل باید ۶۰ میلیون نفر در کشور واکسینه شوند. بنابراین اگر مبنا دریافت حداقل دو نوبت واکسن به ازای هر فرد باشد، نیازمند ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای کشور خواهیم بود. همچنین اگر عملیات بخواهد طی یک سال به پایان برسد باید ماهی ۱۰ میلیون دوز واکسن در اختیار نظام سلامت قرار گیرد. این موضوع به معنای واکسینه کردن پنج میلیون نفر در ماه و معادل تقریبی ۲۱۰ هزار نفر در روز است.
چقدر واکسن به کشور وارد شده است؟
این درحالی است که طبق اعلام گمرک ایران، از نیمه بهمن پارسال تاکنون ۱۸ مرحله واکسن وارد ایران شده که ۹ مرحله حاوی ۹۲۰ هزار دوز از روسیه و ۹ مرحله دیگر از سایر کشورها شامل کوواکس (آسترازنیکا تولید کرهجنوبی)، هند و چین بوده که البته سهم چین در ارسال واکسن به ایران از سایر کشورها بسیار بیشتر بوده است. مجموع واکسن وارداتی به ایران تاکنون هفت میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن بوده است.
تولید واکسنهای ایرانی، از کی و چقدر؟
در هر حال مسوولان وزارت بهداشت معتقدند که واکسن کووایران برکت در ماه اول تا سه میلیون دوز میتواند تولید کند و احتمالا سه ماهه اول یعنی تا پایان شهریور بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دوز از این واکسن میتواند تامین شود که اگر این عدد محقق شود، قابل قبول بوده و بخش زیادی از نیاز کشور را رفع میکند. همچنین واکسن پاستوکووک انستیتوپاستور ایران هم ماهانه یک میلیون دوز در سه ماه اول، بعد در سه ماه دوم ماهانه دو میلیون دوز و در سه ماهه سوم احتمالا ماهانه سه میلیون دوز بتواند تحویل دهد.به گفته مسوولان وزارت بهداشت، علاوه بر این، واکسنهای کووپارس رازی، فخرا و اسپایکوژن هم احتمالا تا اواخر تابستان در صورتی که کارآزمایی بالینیشان موفق باشد، مجوز مصرف اضطراری میگیرند و به تولید انبوه خواهند رسید.
تمام این اظهارات در شرایطی است که تاخیر در تامین دوز دوم واکسن سالمندان و تشکیل صفهای عریض و طویل در مراکز واکسیناسیون طی چند هفته گذشته، موجی از انتقادها را به دنبال داشته و از طرف دیگر هم تاخیر در انجام واکسیناسیون، تورهای خارجی واکسن کرونا و مسافران واکسن را رونق داده است. فعلا کشور از فازبندی زمانی برنامه واکسیناسیون عقب است و هنوز در مراحل ابتدایی این مسیر قرار دارد و البته باز هم با وجود نامشخص بودن روند واردات و همچنین اخبار متناقض از روند تولید واکسنهای ایرانی، اما در عین حال اعلام شده که تا پایان امسال ایرانیان حداقل دوز اول واکسن کرونا را دریافت میکنند.
در سیستانوبلوچستان چه خبر است؟
اما در میان استانها، شعلههای کرونایی هندی در استان سیستانوبلوچستان زبانه میکشد و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، این استان با اختلاف فراوان با میزان میانگین کشوری، میزبان بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور است.
به گفته لاری، شدت بروز بیماری در استان سیستانوبلوچستان از زمان شیوع بیماری در این استان بیسابقه است و موج کنونی بیماری در این استان به مراتب بزرگتر و سهمگینتر از موجهای قبلی است.
در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی در سیستانوبلوچستان روز گذشته از شکسته شدن رکورد جدید ابتلا و بستری در استان سیستانوبلوچستان خبر داد و گفت: با افزوده شدن ۱۵۱۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستانوبلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۰ هزار و ۳۷۷ نفر رسید.سیدمحمدهاشمیشهری همچنین با بیان اینکه ۹۰ درصد مواد مثبت کرونا از سویه جهشیافته موسم به دلتاست، شمار فوتیهای کرونا در سیستانوبلوچستان را ۱۶۷۴ نفر اعلام کرد.
وی با بیان اینکه ۷۱۲ بیمار حاد تنفسی و ۴۰۹ مبتلا به کرونا در بیمارستانهای سیستانوبلوچستان تحت درمان قرار دارند، افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون میروند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.
هاشمیشهری همچنین با بیان اینکه افزون بر ۲۳۰۰ تست کرونا در سیستانوبلوچستان انجام میشود که حدود ۳۹ درصد آنان مثبت است، گفت: شدت بیماریزایی ویروس جهشیافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خوددرمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستانوبلوچستان شده است.
وضعیت وخیم استان سیستانوبلوچستان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دست به قلم کرد و وی در حکمی دکتر حمید سوری رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و رییس گروه واکنش سریع کووید ۱۹ را به عنوان نماینده تامالاختیار خود در استان سیستانوبلوچستان منصوب کرد.
قدرت انتقال نیم ساعته
در همین رابطه دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماریهای عفونی و عضو کمیته مقابله با کرونا با اشاره به قدرت انتقال سریع کرونای نوع «دلتا» گفت: قدرت انتقال ویروس به حدی است که با قرارگیری در یک محیط بسته ظرف مدت نیمساعت از فرد آلوده به سایر افراد منتقل میشود، بنابراین افراد باید به نکات پیشگیری دقت بیشتری داشته باشند و از قرارگیری طولانیمدت در فضاهای بسته و بدون ماسک خودداری کنند.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونای نوع «دلتا» در برخی استانهای کشور گفت: متاسفانه این سویه جدید قدرت شیوع بالایی داشته و میتواند در مدت کوتاهی افراد را درگیر کند. مردانی در خصوص علائم این نوع کرونا هم گفت: این نوع سویه جدید شباهت بسیاری به یک سرماخوردگی ساده دارد و علائم آن به طور معمول با آبریزش بینی و بدندرد خفیف شروع میشود، اما ظرف دو تا سه روز میتواند منجر به علائم ریوی شود. در کنار علائم ریوی، علائم گوارشی هم در صورت ابتلا به این نوع ویروس زیاد مشاهده میشود؛ علائمی که عمدتا به شکل دلدرد، اسهال، استفراغ و دلپیچه است.
این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه نوع بیعلامت در این نوع سویه جدید بسیار کمتر از سویههای قبلی کرونا است، گفت: در کرونای معمولی حدود ۳۵ درصد موارد بدون علامت بود، اما این میزان در سویه جدید بسیار کمتر است و عمده افراد در صورت ابتلا وارد فاز علامتدار میشوند.
وی ادامه داد: تمام افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع از کرونا قرار دارند و در این بین کودکان و نوجوانان به نسبت سویههای قبلی کرونا، بیشتر درگیر این سویه جدید خواهند شد.
این متخصص بیماریهای عفونی در ادامه با انتقاد از مقاومت برخی افراد در بحث پذیرش بیماری کرونا گفت: متاسفانه مراجعان بسیاری داریم که با داشتن علائم مراجعه کرده و وقتی به آنها میگوییم مشکوک به کرونا هستند و باید تست بدهند، مقاومت میکنند. این مقاومت در بحث پذیرش بیماری موجب میشود هم خود آنها در معرض خطر قرار گیرند و هم خانواده آنها و جامعه متضرر شوند.
وی افزود: افراد باید بدانند که به محض بروز علائم باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم تست کرونا بدهند تا در صورت ابتلا سریعا روند درمان را آغاز کرده و مانع از ابتلای سایر اطرافیان شوند.
نیمی از کشور قرمز شد
اپلیکیشن ماسک وضعیت قرمز کرونا در ۱۵ مرکز استان را اعلام کرد.طبق اعلام این اپ، علاوه بر شهرستانهای قرمز قبلی، از چهارشنبه شهرستانهای عجبشیر (استان آذربایجانشرقی)، اصفهان، کاشان (استان اصفهان)، کرج (استان البرز)، ایلام (استان ایلام)، دشتستان، کنگان (استان بوشهر)، رباطکریم، شهریار، پیشوا (استان تهران)، مشهد (استان خراسانرضوی)، شیروان (استان خراسانشمالی)، چابهار (استان سیستانوبلوچستان)، شیراز (استان فارس)، بابل، ساری، سوادکوه، نور، نوشهر (استان مازندران)، جاسک (استان هرمزگان)، فارسان، لردگان (استان چهارمحالوبختیاری)، شهربابک (استان کرمان)، بویراحمد (استان کهگیلویهوبویراحمد)، رشت (استان گیلان)، بافق، بهاباد (استان یزد) در وضعیت قرمز قرار میگیرند.
طبق آخرین آمار رنگبندی، ۱۲۰ شهرستان قرمز، ۱۸۲ شهرستان نارنجی، ۱۴۶ شهرستان زرد و صفر شهرستان آبی است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد