23 - 06 - 2020
فوت ۱۱۹ تن دیگر
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۵۷۳ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور خبر داد.دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ( ۲ تیرماه) ۲۵۷۳ تن بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۳۱۹ مورد بستری شدند.
وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۷۴۲ نفر رسید.وی افزود: خوشبختانه تا کنون ۱۶۶ هزار و ۴۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند.لاری گفت: ۲۸۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تاکنون یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
وی درباره استانهای با وضعیت قرمز گفت: استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجانشرقی در وضعیت قرمز قرار دارند و در استانهای فارس و کرمان شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ هستیم.
وضع کرونا در تهران خراب است؛ ماسک زدن را جدی بگیرید
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: کرونا در تهران طی دو هفته اخیر با شیبی ملایم رو به افزایش بوده است. زالی با اشاره به بازگشایی سینماها و مکانهای فرهنگی گفت: مهمترین نقطه آسیبپذیر ما در کلانشهرها، در زمینه گسترش بیماریهای عفونی ازجمله کرونا که یک بیماری با سرایتپذیری بالاست و سطوح هم میتوانند در این بیماری به عنوان یک عامل انتقالی عمل کنند، این است که هرگونه تجمع میتواند منجر به افزایش بار بیماریها شود زیرا متاسفانه در این نوع بیماریها افرادی را داریم که ظاهرا سالم هستند اما میتوانند حامل ویروس باشند و طبیعتا تستهایی مانند تبسنجی در مبادی ورود تجمعات هم ضرورتا کمککننده نیست. بر همین اساس هم در زمینه سینماها و هم فعالیتهای فرهنگی معتقدیم که اولا پروتکلهای بهداشتی باید به صورت دقیق و نظارتپذیر اجرا شوند زیرا گاهی اوقات با بازگشاییهایی مواجه شدیم که در ابتدا بهصورت متعهدانه پروتکلها را اجرا کردند اما در طول مسیر به دلایل مختلف تعهدات اولیه را ندارند.
زالی ادامه داد: بر همین اساس بارها اعلام کردهایم که سطح رعایت فاصلهگذاری اجتماعی هوشمند در شهر تهران به ۱۱ درصد تقلیل پیدا کرده است بنابراین باید توجه کنیم. طبیعتا مردم هم در مواردی که ضرورتی ندارد، در یک محیط اجتماعی حضور پیدا نکنند زیرا هنوز شرایط در تهران برای برگزاری بسیاری از تجمعات از ایمنی کافی برخوردار نیست. توصیه عمومی ما به مردم این است که کماکان از حضور در اجتماعات غیرضروری بپرهیزند.
وی تاکید کرد: به طور کلی هرگونه تجمع انسانی میتواند منجر به افزایش بار بیماری شود به ویژه در فضای مسقف و بدون رعایت پروتکلها.
وی افزود: این بیماری در ۸۰درصد افراد بیعلامت است اما میتوانند ویروس را منتقل کنند بنابراین توصیه ما به شهروندان تهرانی این است که همچنان از تجمعات غیرضروری اجتناب کنند زیرا این بیماری هنوز در تهران به عنوان یک بیماری خطرناک تلقی میشود و درمان و واکسن قطعی ندارد. از طرفی به نظر ما هنوز هم بخش زیادی از مردم تهران در معرض کرونا نبودند بنابراین کانونهای بالقوه با پتانسیل برای آلودگی تلقی میشوند بنابراین حضور در اجتماعات غیرضروری توصیه نمیشود.
زالی گفت: حتی دیدیم که در سایر استانهایی که درگیر هستند، تجمعات انسانی مانند عروسی و عزاداریها منجر به افزایش قابل توجه بیماری شد و حتی یک استان سفید را به یک استان قرمز بدل کرد بنابراین جز به ضرورت از حضور در تجمعات و فضاهای به ویژه مسقف خودداری کنند و باید توجه کرد که حضور بیش از ۱۵ دقیقه در یک فضای مسقف، شانس ابتلا را بهصورت تصاعدی افزایش میدهد. اگر هم فضاهای فرهنگی باز میشوند شیوه نامهها را به صورت سختگیرانهتر باید اجرا کنند.
وی درباره وضعیت بیماری کووید۱۹ در تهران گفت: در تهران طی دو هفته اخیر بیماری کووید۱۹ با یک شیب ملایمی رو به افزایش است البته تقریبا تعداد موارد جدیدمان که در ۴۸ ساعت اخیر بستری شدند، بین ۵/۱ تا دو درصد رشد را نسبت به روزهای گذشته نشان میدهد، اما در زمینه تعداد فوتی و بیماران ترخیصی در ۴۸ ساعت گذشته تفاوت چشمگیر آماری نداشتیم.
زالی تاکید کرد: اکنون برای قضاوت زود است و باید زمان بگذرد. در عین حال ما در تهران از روزهای آغازین اسفند ماه تاکنون، با یک حالت فراز و فرود و یکحالت سینوسی مواجه بودیم بهطوری که گاهی اوقات آمار در تهران افزایش یافته است و دوباره کاهش مییابد. ممکن است بخشی از روند افزایشی مربوط به سفرهایی باشد که در خردادماه که یک ماه پرتعطیلی بود، انجام شد. بار این سفرها را در میزان مراجعین بیمارستانها به طور محسوس میبینیم. در برخی روزهایی که بازگشت مسافرین را داشتیم، به شدت در آمار بیمارستانی انعکاس داشته است. علت دیگر هم تقلیل فاصلهگذاری اجتماعی است که رعایت فاصلهگذاری اجتماعی هوشمند در تهران به کمتر از ۱۱ درصد رسیده است.
وی در پایان گفت: در تهران باید در زمینه استفاده از ماسک با جدیت بیشتری وارد عمل شویم. اگر نتوانیم ماسک را در تهران اجباری کنیم ممکن است با امواج بعدی بیماری مواجه شویم. به هر حال با توجه به شرایطی که در تهران وجود دارد و جمعیت قابل توجهی که متراکم است که ترددهای فراکنی را دارند و ممکن است امکان ابتلا به دلیل تردد افزایش یابد، بنابراین استفاده از ماسک ضرورتی اجتنابناپذیر است. اگر ماسک استفاده کنند، ممکن است در زمانی متعارف میزان آلودگی به کمتر از ۵۰ درصد تقلیل یابد. در غیر این صورت میزان سرایتپذیری میتواند تا ۹۰درصد افزایش یابد. بنابراین به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که اجباری کردن استفاده از ماسک در فضای عمومی میتواند میزان ابتلا را به طور چشمگیری کاهش دهد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد