27 - 01 - 2024
قصه پرغصه گوشت
محمدرضا رسولی- در چند ماه گذشته قیمت گوشت قرمز در بازار رشد چشمگیری داشته و برخلاف وعده مسوولان مربوطه مبنی بر کاهش قیمت گوشت، این روند نهتنها کاهش نیافته، بلکه طی هفتههای اخیر، افزایش بیسابقهای را نیز تجربه کرده است. نکته قابل تامل اینکه شاخص قیمت مواد غذایی در جهان به کمترین میزان خود در دو سال اخیر رسیده، اما در ایران قیمتها ساعتی افزایش مییابد و این فقط مختص گوشت قرمز نیست و به رغم وعده تثبیت قیمت کالاهای اساسی توسط وزیر جهاد کشاورزی قیمت همه کالاهای اساسی از جمله گوشت افزایش یافته و امیدی هم به کاهش قیمت این اقلام وجود ندارد. آنطور که فعالان بازار میگویند رشد قیمت در این کالا ناشی از افزایش هزینههای تولید است. به رغم آنکه دولت برای کنترل گرانی، ارز ارزانقیمت به واردات نهادههای دامی اختصاص میدهد، اما دامداران نمیتوانند تمام نهادههای مورد نیاز خود را از تعاونیها دریافت کنند و به همین دلیل ناچار هستند بخشی از آن را از بازار آزاد تامین کنند. همین مساله قیمت تمامشده گوشت قرمز را افزایش داده و قیمتگذاری دستوری نیز حاشیه سود دامداران را کاهش میدهد. نتیجه اینکه سرمایهگذاری در این بخش مقرون به صرفه نبوده، لذا عرضه آن کم و به تبع آن قیمت برای مصرفکننده افزایش مییابد. در این میان، دولت هم به جای رفع علل ریشهای بروز تورم، تنها راه نجات را واردات گوشت گرم از مبادی مختلف دانسته تا به این شکل به تنظیم بازار داخلی کمک کند، اما قیمت گوشت یا دام وارداتی که باید بسیار ارزانتر از تولید داخل باشد، با قیمتهای فزایندهای به دست مصرفکننده در کشور میرسد و این راهکار نیز در عمل نتوانسته در کنترل قیمت گوشت قرمز موثر باشد.
آمار بهتآور سرانه مصرف گوشت خانوار در دهکهای پایین جامعه به ۷۰۰ گرم در سال بیانگر آن است که گوشت قرمز از سفره بخش عظیمی از مردم ایران حذف یا حداقل کم شده است و مردم با بحران غذایی و سوءتغذیه مواجه هستند.
آن دسته از مسوولان که با شعار و وعده رفع مشکلات معیشتی مردم وارد دولت شدهاند، باید پاسخ دهند وقتی نمیتوانند پس از چند ماه، مشکل گوشت کشور را برطرف کنند، مردم چگونه میتوانند امید داشته باشند گرههای بزرگ اقتصادی کشور به دست آنها باز شود؟ اینها همه سوالاتی است که ذهن مردم را به خود مشغول کرده و بدون شک باعث بیاعتمادی بیش از پیش به مسوولانی میشود که جز شعار چیزی از آنها ندیدهایم. در شرایط کنونی نمایندگان مجلس و دلتمردان بهتر است در کنار پرداختن به مسائل حاشیهای به فکر صیانت از معیشت مردم نیز باشند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد