2 - 01 - 2020
مونتاژ آرزوها
صبا رضایی- قرار است دو میلیون موبایل هوشمند ایرانی تولید شود. روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهمنامه چهارجانبه حمایت از تولید و توسعه زیستبوم تلفن هوشمند تولید داخل بین وزارت ارتباطات، پستبانک ایران و شرکت ارتباطات سیار و ایرانسل امضا شد.
این تفاهمنامه به امضای ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهزاد شیری مدیرعامل پستبانک ایران، مهدی اخوان مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار و بیژن عباسیآرند مدیرعامل شرکت ایرانسل رسید تا براساس آن همکاریهای لازم برای حمایت از شتابدهی و توسعه سهم بازار و زیستبوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل انجام شود.
کارشناسان بر این باور هستند که موبایل داخلی باکیفیت تنها در صورتی تولید میشود که مونتاژ قطعات خارجی باشد. فعالان بازار موبایل نیز نگران این هستند که دولت واردات موبایلهای خارجی را مشکل کند. البته این نگرانی در میان کاربران موبایل نیز وجود دارد. به گفته واردکنندگان موبایل مردم ایران به موبایلهای داخلی بدبین هستند و ترجیح میدهند موبایلهای برند روز دنیا را خریداری کنند و این امر حق طبیعی و قانونی آنها به عنوان یک شهروند به شمار میرود. واردکنندگان نیز مدعی هستند اگر موبایل داخلی با کیفیت باشد دیگر دردسرها و هفت خوان رستمی که دولت بر سر واردات موبایل ایجاد کرده است را طی نمیکنند و همان موبایل داخلی باکیفیت را میفروشند اما مشکل اینجاست که محصولات داخلی معمولا طرفداری در میان مردم ندارند.
کاهش تعرفه واردات قطعات گوشی همراه
وزیر ارتباطات با اشاره به حمایت از زیستبوم تلفن همراه هوشمند گفت: برنامه داریم ظرف دو سال آینده به تولید دو میلیون گوشی ایرانی در سال برسیم.
محمدجواد آذریجهرمی در مراسم امضای تفاهمنامه حمایت از تولید و توسعه زیستبوم تلفن هوشمند تولید داخل، با اشاره به اینکه به دلیل نوسان قیمت ارز توان خرید گوشیهای هوشمند توسط مردم کاهش یافته است، افزود: در این شرایط روند رو به رشد فروش گوشی هوشمند متوقف شده است.
او با تاکید بر اینکه میتوانیم از این مشکل فرصت ایجاد کنیم، افزود: تولیدکنندگان گوشی ایرانی میتوانند با تولید گوشی باکیفیت و قیمت مناسب، قدرت خرید مردم را افزایش دهند و همچنین به تحقق تحول دیجیتال و در نهایت ایجاد اشتغال کمک کنند.
آذریجهرمی با اشاره به امضای تفاهمنامه چهارجانبه وزارت ارتباطات، پستبانک، همراه اول و ایرانسل در این حوزه گفت: دولت برای تحریک تقاضا در بازار و کمک به چرخ خرید مردم بر اساس این تفاهمنامه صندوقی را به وسیله پستبانک ایران راهاندازی میکند که با یک خط اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی با همکاری اپراتورها و تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه، امکان خرید قسطی این گوشیها توسط مردم فراهم شود.
وی به تفاهمنامه دیگری که با وزارت صمت به امضا میرسد اشاره کرد و افزود: بر اساس این تفاهمنامه نرخ ۱۵ درصدی عوارض ورود قطعات گوشی همراه کاهش یافته و به همین وسیله هزینههای تولید گوشی تلفن همراه نیز در ایران کاهش مییابد.
تولید ۲ میلیون گوشی هوشمند ایرانی در ۲ سال آینده
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه براساس برآوردهای انجام شده در مدت دو سال به تولید دو میلیون گوشی تلفن همراه میرسیم، تصریح کرد: اگر مبلغ حدودی این گوشیها را ۵/۲ میلیون تومان بگیریم، حدود پنج هزار میلیارد تومان حجم این بازار است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه میتوانند سهمی در آن داشته باشند.
وی افزود: در صورت اجرای این تفاهمنامه میتوانیم شاهد کمک به تحقق تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم باشیم.
آذریجهرمی با اشاره به اینکه تاکنون چهار شرکت برای تولید گوشیهای هوشمند ایرانی اعلام آمادگی کردند، گفت: البته یک شرکت محصول خود را در حوزه گوشیهای هوشمند ارائه کرده است و امیدواریم با ایجاد این زیستبوم سه شرکت دیگر نیز نخستین محصولات خود را در دهه فجر سال جاری رونمایی کنند.
وی از استانداردهای سختگیرانهای که برای تولیدکنندگان داخلی گوشی تلفن همراه در نظر گرفته میشود خبر داد و افزود: به دلیل رعایت حقوق مردم این شرکتها باید استانداردهای خوبی در حوزه شبکه توزیع و فروش مناسب، کیفیت خدمات و خدمات پس از فروش داشته باشند.
تسهیلگری و رقابت
همچنین در این مراسم ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به عنوان مسوول پیگیری و انجام این تفاهمنامهها از طرف وزارت ارتباطات تاکید کرد: تسهیلگری، رقابت و شفافیت، کارآفرینی پایدار و تشکیل زیستبوم ارزشآفرینی از ویژگیهای این تفاهمنامههاست.
او با اشاره به حمایت و نظارت وزارت ارتباطات برای اجرایی شدن این تفاهمنامهها افزود: وزارت ارتباطات ظرفیتهایی را که در پارک سجاد، منطقه ویژه اقتصادی پیام و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد در خدمت تولیدکنندگان گوشیهای تلفن همراه قرار میدهد.
تولید داخلی موفقیتآمیز خواهد بود
رییس اتحادیه دستگاههای مخابراتی و تلفن همراه بر این باور است که تولید موبایل در داخل کشور قطعا موفقیتآمیز خواهد بود و اگر دولت از تولیدکننده داخلی حمایت و واردات قطعات موبایل را تسهیل کند به زودی شاهد موبایلهای هوشمند ایرانی در بازار خواهیم بود.
مهدی محبی در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: اگر دولت از تولید تلفن همراه در ایران حمایت کند قطعا این پروژه موفق خواهد بود.
او در رابطه با پیچیدگیهای تولید قطعات سختافزار و نرمافزار گوشی گفت: به طور حتم تولیدکنندهای که برای تولید دو میلیون گوشی هوشمند هدفگذاری کرده است، پیچیدگیها و سختیهای کار را نیز در نظر گرفته و به چالشهای موجود در راه تولید قطعات سختافزاری و نرمافزاری نیز اندیشیده است. بنابراین تمهیدات و تدابیر لازم برای تولید این قطعات را نیز در نظر گرفته است.
محبی در ادامه بیان کرد: البته تولید تمامی قطعات آن هم در ابتدای کار بسیار مشکل است بنابراین تولیدکننده موبایل نیاز به حمایت دولت دارد تا بتواند قطعات سختافزاری دولت را وارد کند. درباره برداشته شدن تعرفه واردات قطعات موبایل خبرهایی منتشر شده اما هنوز هیچ مصوبه رسمی مبنی بر برداشته شدن تعرفههای قطعات موبایل منتشر نشده است.
موبایل باکیفیت ایرانی باید مونتاژ باشد
فعالان بازار علاءالدین به تولید محصول باکیفیت داخلی خوشبین نیستند مگر اینکه این محصول مونتاز قطعات خارجی باشد.
حسین حسینی، یکی از تعمیرکاران قدیمی بازار علاءالدین در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: واردات قطعات موبایل به داخل کشور بسیار مشکل شده است. دلیل آن هم تحریم است و هم مشکلات گمرکی.
او تاکید کرد: نهتنها تعرفه گمرکی قطعات موبایل بسیار گران است بلکه هر بار که جنسی را وارد میکنیم ۲۰ روز طول میکشد تا از گمرک ترخیص شود. البته به جز قطعات موبایل، واردات تجهیزات تعمیر موبایل نیز بسیار مشکل است. اگر بخواهیم هیتر وارد کنیم دو ماه طول میکشد تا بار به ایران برسد و ۲۰ روز هم در گمرک میماند.
حسینی درباره مشکلات واردکنندگان موبایل گفت: واردکنندگان مجبورند ۷۰۰ هزار تومان تعرفه رجیستری پرداخت کنند و این امر حاشیه سود آنها را بسیار کم میکند.
واردات سخت شود، گوشیها را گران میکنیم
او درباره استقبال مردم از موبایلهای داخلی بیان کرد: مردم تصور میکنند جنس داخلی نامرغوب است و بیشتر طرفدار برندهای معتبر موبایل مانند سامسونگ و آیفون هستند. بنابراین اگر واردات موبایل را به خاطر تولید گوشیهای داخلی دشوار کنند، مجبوریم قیمت موبایلها را گران کنیم.
حسینی با اشاره به اینکه مشتری همواره در علاءالدین حضور دارد گفت: گاهی اوقات مشتریان تنها برای دیدن گوشیها به بازار علاءالدین میآیند و وقتی میبینند جنسها نسبت به هفتههای گذشته بسیار گرانتر شده از خرید منصرف میشوند.
او درباره موبایلهای داخلی تاکید کرد: اگر تولیدات داخلی باکیفیت باشند مردم هم استقبال میکنند و ما هم به جای فروش برندهای خارجی، محصول داخلی را میفروشیم و دیگر دردسرهای واردات کالا را تحمل نمیکنیم.
حسینی درباره اینکه آیا امکان تولید محصول با کیفیت داخلی وجود دارد بیان کرد: بعید میدانم امکان تولید محصول با کیفیت داخلی در عرصه موبایل وجود داشته باشد مگر اینکه مونتاژ قطعات خارجی باشد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد