19 - 12 - 2019
وعده ارزانی
«جهانصنعت»- یکی از مواردی که تبدیل به دغدغه کاربران ایرانی شده تحریم و یا گرانی اینترنت است. در واقع شرایط اقتصادی کنونی به میزان کافی عرصه را بر مردم تنگ کرده است اما کاربران ایرانی دیگر نمیتوانند زندگی خود را بدون اینترنت تصور کنند. بنابراین هم تحریم و هم گرانی اینترنت برایشان دردناک است. در مورد تحریم کارشناسان معتقدند ترامپ ممکن است شرکتهایی را که به ایران اینترنت ارائه میکنند تحت فشار قرار دهد و این شرکتها از همکاری با ایران منصرف شوند. اگرچه او در گذشته عنوان کرده بود اینترنت را تحریم نمیکند اما این فرد همواره در حال تغییر دادن تصمیماتش است. تصور کنید استارتآپها و دارندگان کسبوکارهای مجازی در ایران به چه وضعیتی گرفتار میشوند. در واقع این اقدام ضربه مهلکی به اقتصاد کشور به شمار میرود. با این حال احتمال تحریم اینترنت بسیار اندک است. در رابطه با گرانی اینترنت اما وضعیت متفاوت است. برخی کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به گرانی نرخ ارز و نیروی انسانی، اینترنت نیز باید گران شود، توجیه آنها این است که اگر جلوی گرانی اینترنت گرفته شود ممکن است به یکباره مانند دلار قیمت آن افزایش ناگهانی یابد و این امر به ضرر همه است از جمله دارندگان کسبوکارهای مجازی. از سوی دیگر سجاد بنابی، نایبرییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است اینترنت در دنیا در حال ارزان شدن است و درست هم میگوید. اگر هم در دنیا گرانی در کار باشد مربوط به اینترنت
G5 است. از سوی دیگر او معتقد است شرکت زیرساخت در زمان مدیریت آذریجهرمی طی دو نوبت تا کنون بیش از ۵۰ درصد از قیمت فروش اینترنت به اپراتورها وFCP ها را کاهش داده است. بنابراین دیگر جایی برای گرانی اینترنت از سوی شرکتهای اپراتور اینترنت باقی نمیماند. پس چه دلیلی دارد که محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرده است که اینترنت در صورت افزایش کیفیت گران میشود؟
اینترنت دنیا در حال ارزان شدن است
سجاد بنابی، نایبرییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه براساس برنامهریزیها، تلاش میشود قیمت اینترنت نسبت به قیمتهای فعلی افزایش پیدا نکند گفت: برای کاهش قیمت اینترنت زیرساخت برنامه داریم. دلیلش هم این است که در دنیا اینترنت در حال ارزان شدن است. وی افزود: تلاش میکنیم تا یکی دو سال آینده، ترافیک اینترنت را هم به اپراتورها واگذار کنیم. به این معنا که عملا خرید و فروش اینترنت توسط خود ارائهدهندگان سرویس انجام شود و خود آنها با شرکتهای خارجی بیواسطه ارتباط برقرار کنند.
نایب رییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه درباره قطعی چندی پیش اینترنت که گلایه وزیر ارتباطات را هم در پی داشت و حتی خواستار جبران خسارت زیاندیدگان شده بود گفت: اتفاقی که افتاده بود و ممکن است تکرار شود این است که برخی لینکهای ارتباطی ما با تامینکنندههای اینترنت در خارج از کشور قطع شد.
وی افزود: برای اینکه این اتفاق نیفتد البته تمهیداتی اندیشیده شده و از شش- هفت سال پیش تلاش کردیم نقاط اتصال کشور به اینترنت را توسعه دهیم. در حال حاضر تقریبا در همه مرزهای غربی، شمالی و جنوبی ما اتصال اینترنت داریم. به همین دلیل امکان قطع اینترنت کشور به یک باره تقریبا وجود ندارد. چون اگر از یک ورودی قطعی اینترنت داشته باشیم میتوانیم آن را از ورودیهای دیگر جبران کنیم. یکی از کارهایی که ما سعی داریم انجام دهیم بالانس کردن توزیع ورودیهاست تا شاهد قطعیهای مختصر هم نباشیم.
بنابی تصریح کرد: اما اینترنت دو تامینکننده خارجی، به دلیل قطعی فیبر ایجاد شده در اروپا قطع شد. با اینکه تلاش کردیم توزیع مناسبی داشته باشیم اما این دو مسیر در یک نقطه اروپایی روی هم افتادند و وقتی قطعی اتفاق افتاد انگار ورودی دو مرز ما به طور کامل قطع شد. این اتفاق خیلی نادر و البته خارج از اراده ما و تامینکننده بود. شرکت تامینکننده ظرفیت هم که یک شرکت اروپایی بود (و مستقیم با ما قرارداد ندارد) در نهایت ناچار به عذرخواهی و جبران خسارت شد.
نایب رییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در رابطه با اینکه آیا تحریم و یا محدودیتهای مالی برای تسویه با شرکتهای خارجی تاثیری در آن قطعی داشت و یا اساسا تحریمها تاثیری بر اینترنت کشور داشته یا خیر گفت: بسیاری از تحریمهایی که متوجه کشورمان شده، بهطور مستقیم کاربردهای عمومی را هدف قرار نداده است بلکه آنچه باعث میشود که برخی تعاملات تجاری با محدودیت مواجه شود، تحریم بانکی است.
اینترنت تحریم نمیشود
بنابی افزود: در موضوع اینترنت هم ممکن است همین بحث وجود داشته باشد اما چون در این رابطه ما علاوه بر هزینه، درآمد هم داریم و از شرکتهایی که خرید اینترنت میکنیم، سرویسهای شامل ترانزیت ترافیک هم به آنها ارائه میدهیم با ارتباطاتی که برقرار شده مانع از تاثیر تحریمهای بانکی بر خرید اینترنت شدهایم.وی در ادامه درباره درخواست شرکتهای ارائهکننده خدمات اینترنت ثابت برای افزایش ۵۰ درصدی بهای خدماتشان و اینکه آیا شرکت زیرساخت قیمت اینترنتی که در اختیار این شرکتها قرار میدهد را افزایش میدهد یا خیر گفت: درخواست FCPها برای افزایش قیمت اساسا ارتباطی به زیرساخت پیدا نمیکرد چراکه اصلا شرکت زیرساخت، قیمت اینترنت را گران نکرده است که این شرکتها بخواهند متاثر از این افزایش، قیمت خدمات خود را افزایش دهند. در واقع شرکت زیرساخت در زمان مدیریت آذری جهرمی طی دو نوبت تا کنون بیش از ۵۰ درصد از قیمت فروش اینترنت به اپراتورها و FCPها را کاهش داده است.
وی افزود: در پی این درخواست هم مجموعه رگولاتوری و همچنین شخص وزیر چند شرط برای آنها تعیین، که یکی از آنها افزایش کیفیت خدمات و دیگری تنوع خدماتشان بود که بر آن مبنا سازمان تنظیم امکان بررسی درخواستشان برای افزایش قیمت را پیدا میکند.
زیرساخت اینترنت را گران نمیفروشد
نایبرییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: اینکه گفته میشود زیرساخت اینترنت را گران میفروشد پس FCPها ناچارند اینترنت را گران بفروشند حرف غلطی است. قیمت اینترنتی که اپراتورها و FCPها از زیرساخت خریداری میکند چیزی حدود هشت تا ۱۰ درصد کلیه هزینههای آنهاست؛ یعنی اگر همین فردا زیرساخت، اینترنت را با قیمت صفر در اختیار این شرکتها قرار دهد اپراتورها در نهایت ۱۰ درصد از هزینههایشان کم میشود.
برای کاهش قیمت اینترنت برنامه داریم
نایبرییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه خواسته ما قطعا در حال حاضر نه تنها گران نشدن قیمت اینترنت بلکه حتی کاهش قیمتهاست گفت: برای کاهش قیمت اینترنت زیرساخت برنامه داریم. دلیلش هم این است که در دنیا اینترنت در حال ارزان شدن است.
عرضه ۵/۱ میلیون VDSL تا پایان امسال
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: تا پایان امسال ۵/۱ میلیون پورت VDSL در کشور جایگزین اینترنت ADSL میشود و مشترکان چهار برابر سرعت فعلی اینترنت را تجربه میکنند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: تا پایان امسال ۵/۱ میلیون پورت VDSL در کشور جایگزین اینترنت ADSL میشود و مشترکان چهار برابر سرعت فعلی اینترنت را تجربه میکنند.
مجید صدری درباره چگونگی استفاده از اینترنت VDSL گفت: این پروژه در فاز نخست برای مشترکان فعلی اینترنت شرکت مخابرات ایران ارائه میشود. به این معنی که قصد داریم با تعویض کابل و سایر امکانات، سرویس ADSL بیش از پنج میلیون مشترک فعلی مخابرات را ارتقا داده و به VDSL تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه ارائه سرویس ADSL مستلزم نصب امکانات در مراکز مخابراتی است، افزود: در مناطقی که این امکان وجود داشته باشد به مرور با تعویض کابل و سایر امکانات، خطوط ADSL را ارتقا داده و پس از آن به مشترک اعلام میکنیم که خط شما از ADSL به VDSL تغییر پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در این طرح، باید مودم اینترنت کاربران نیز تغییر یابد که برنامهمان این است که مودمهای قبلی را از مشترک تحویل گرفته و به جای آن مودم VDSL به مشترک تحویل دهیم. مابهالتفاوت هزینه مودم را مخابرات میپردازد و نیازی به پرداخت هزینه از سوی مشترک نیست.
صدری با تاکید براینکه برای دریافت سرویس، نیازی نیست مشترکان با جایی تماس بگیرند و به محض آماده شدن تجهیزات مربوطه، مرکز مخابرات با مشترک تماس میگیرد، ادامه داد: این طرح به مرور در کل کشور اجرایی میشود و پس از بررسی فاز به فاز شبکه در مراکز مخابراتی، این سرویس را عملیاتی خواهیم کرد.وی با بیان اینکه از هفته آینده راهاندازی حدود ۷۰ هزار پورت VDSL در نقاط مختلف کشور آغاز میشود، گفت: قصدمان ارائه سرویس باکیفیتتر به کاربران است و اگر مشترکی تمایلی به دریافت این سرویس نداشته باشد، اصراری بر آن نداریم.
البته قرار هم نیست که کاربران بابت ارتقای سرویس ADSL به VDSL هزینه اضافی پرداخت کنند، بلکه همان بسته و همان قیمت سرویس باقی خواهد ماند اما کیفیت و سرعت اینترنت افزایش پیدا میکند. برای مثال اگر هم اکنون میانگین سرعت اینترنت را ۱۰ مگابیت بر ثانیه در نظر بگیریم با اجرای این طرح، کاربران سرعت ۴۰ مگابیتی را تجربه خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: پیشبینی میکنیم تا پایان سال حدود ۵/۱ میلیون مشترک از اینترنت VDSL استفاده کنند که ظرفیت آن را در کل کشور فراهم خواهیم کرد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد