28 - 06 - 2020
۱۳ دقیقه تا مرگ
هر ۳۳ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا میشود
گروه جامعه- پس از گذشت پنج ماه از شیوع کرونا در ایران طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت تاکنون ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدهاند و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. همچنین معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت میکند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا میشود.
ایرج حریرچی دیروز در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: از نظر تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت بیماری کووید۱۹ به ترتیب رتبه ۴۰، ۴۷ و ۳۰ دنیا را با تعداد ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر داریم.
وی گفت: هر فرد ناقل کرونا میتواند بدون فاصلهگذاری اجتماعی ۴۰۶ نفر را مبتلا کند. افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتیبادی آنها مثبت شده و تصور میکنند ایمن هستند باید فاصلهگذاری را رعایت کنند و هنوز نمیتوان اعلام کرد این افراد در برابر کرونا ایمن هستند. افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به ۱۰ میلیون مبتلا و نیم میلیون فوتی در جهان زنگ خطر این بیماری را به صدا درآورده است.
وی گفت: هماکنون در اکثر کشورهای دنیا برای تامین معیشت مردم و دلایل اقتصادی بازگشاییها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اقتصادی و اجتماعی مهمترین مواردی است که باعث کاهش شیوع کرونا میشوند و رعایت فاصله یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی استفاده از ماسک باید مدنظر قرار گیرد.
حریرچی افزود: رعایت فاصله فیزیکی در حد ۸۵ درصد، استفاده از ماسک به میزان ۸۰ درصد و پوشش محافظ چشم به میزان ۷۸ درصد میزان انتقال ویروس را کاهش میدهد. توصیه به دیگران برای رعایت این توصیهها مهمترین شکل بروز امر به معروف و نهی از منکر در شرایط امروز است.
وی ادامه داد: بر اثر اعلام مرکز کنترل بیماریهای آمریکا به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده ۱۰ نفر بیمار دیگر در جامعه وجود دارد و کودکان و نوجوانان حتی به ظاهر سالم و بیعلامت میتوانند عامل انتقال این ویروس به بزرگترها و پدر و مادرها باشند.
حریرچی گفت: اقدامات وزارت بهداشت، دولت و نظام جمهوری اسلامی برای کنترل اپیدمی کرونا بسیار وسیع بوده است اما هنوز کافی نیست. هنوز در استانهای با شدت و موارد رو به افزایش بیماران کووید۱۹ مواجه هستیم و تعداد زیادی از شهرستانها در وضعیت قرمز هستند.
ایمنی جمعی، سیاست وزارت بهداشت نیست
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مساله دیگر این است که هنوز معلوم نیست و شواهد معتبری نداریم که کسانی که مبتلا میشوند ایمنی طولانیمدت خواهند داشت. معاون بهداشت (دکتر رییسی) هم گفته ۴۰ درصد مبتلا شدهاند ولی نگفته این ۴۰ درصد ایمن شدهاند. بررسیهای اخیر که در مجله نیچر آمده نشان میدهد کسانی که مبتلا میشوند اگر شدت علائم بیماری کم باشد یا بیعلامت باشد میزان آنتیبادی بعد از چند هفته کم میشود. حتی در مورد آنهایی که دارای علائم بودند نیز میزان آنتیبادی بعد از مدتی کم میشود.
حریرچی گفت: نمیدانیم ایمنی بعد از ابتلا دائمی است یا موقت یا برای چند وقت است. تجربه ما هنوز در این مورد کافی نیست و این مسائل مبهم است.
وی افزود: برای رسیدن به ایمنی جمعی نیز نمیدانیم ۶۰ درصد، ۷۰ درصد یا ۹۰ درصد ابتلا کافی است. حتی اگر به ۹۰ درصد ابتلا هم برسیم این به معنی این نیست که انتقال ویروس صفر میشود. انتقال ویروس کند میشود. تجربه دنیا در مورد برخی واکسنها که ایمنیزا هستند نیز نشان میدهد دوز واکسن یادآور باید بزنیم. در مورد آنفلوآنزا هم اصولا واکسن موقت است و سال بعد باید واکسن جدید زده شود.
فردا درباره اجباری شدن ماسک تصمیم گرفته میشود
حریرچی درباره اجباری شدن ماسک گفت: فردا جلسه ستاد ملی مقابله با کروناست. نمیدانم این مساله در دستور جلسه است یا نه اما در مجموع استفاده از ماسک توصیه اکید وزارت بهداشت است که توسط مردم باید انجام شود. در برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه استفاده از ماسک در خارج از خانه اجباری است و جریمههای سنگین دارد.
وی تاکید کرد: استفاده از ماسک صورت معمولی ۸۵ درصد احتمال انتقال ویروس را کم میکند. نمیتوانیم هم انتظار این را داشته باشیم که مراکز اقتصادی را کامل بازگشایی کنیم ولی هیچ روش کنترلی نداشته باشیم در شرایطی که مجبوریم برای اقتصاد و معیشت مردم بازگشایی کنیم. مهمترین اقدام استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی بالای یک متر و استفاده از شیلد صورت است. معاون کل وزارت بهاشت گفت: بسیاری از وجوه بیماری کووید۱۹ هنوز ناشناخته است. برای برخی بیماریها مثل حصبه و سل نماهای بالینی متفاوتی داریم چون سالهای طولانی با این بیماریها مواجه بودیم. انتظار داریم هنوز وجوه متفاوتتری از بیماری کووید۱۹ را ببینیم، برخی تظاهراتی که اخیر میبینیم قبلا هم بوده ولی تشخیص داده نمیشد.
وی ادامه داد: موارد رعایت پروتکلهای بهداشتی به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. رعایت این پروتکلها به معنای معجزه نیست. مسافرت احتمال بیماری را بالا میبرد اما رعایت پروتکل درصد ابتلا را کم میکند. بالاخره در رستوران هنگام خوردن غذا چون نمیتوانیم ماسک بزنیم حتی اگر پروتکلها رعایت شود باز هم احتمال انتقال بیماری وجود دارد و در مجموع شاهد تخلف مراجعان و ارائهکنندگان خدمات هستیم.
حریرچی ادامه داد: در مورد هزینه کووید۱۹ بخشی را بیمهها پرداخت میکنند اما گاهی هزینههای حفاظتی هم وجود دارد که گاهی از هزینه خود درمان بیماری کمتر میشود.
وی ادامه داد: گاهی برای یک بیمار تا ۷۵۰ هزار تومان مصرف لوازم حفاظتی داریم در حالی که هزینه بستری در غیر تخت آیسییو زیر ۳۰۰ هزار تومان است. این هزینهها را وزارت بهداشت پرداخت میکند. هزینههای زیادی نیز برای دستگاههای اکسیژنساز داشتهایم که هزینههای جاری و سرمایهای وزارت بهداشت را افزایش داده است.
محدودیتها استانی اعلام میشود
حریرچی درباره اعمال محدودیتهای استانی گفت: عمده موارد تصمیمگیری درباره محدودیتها با مبنای شهرستانی با مکانیسم آسان و تدبیر استانداران با هماهنگی وزرا انجام میشود. برای برخی استانها مجوزهای استانی و شهرستانی صادر شده است ما در سطح کشور این موارد را اعلام نمیکنیم.
وی افزود: با توجه به نمای متفاوت منحی جمعیتشناسی که در استانهای مختلف داریم در برخی استانها اوج بیماری در اسفند، برخی فروردین، برخی اردیبهشت یا خرداد بوده است. همچنین با توجه به ملاحظات فرهنگی و بومی از این پس تصمیمگیری به صورت استانی انجام میشود.
حریرچی گفت: در برخی استانها مجالس ترحیم کنترل شده و در برخی استانها این مجالس با شدت زیادی وجود دارد. توصیههای ما راه به جایی نبرده است در مورد مراسم عروسی هم همینطور است.
کرونا همه ارگانها را درگیر میکند
معاون کل وزارت بهداشت درباره علائم کرونا گفت: این ویروس از اول به طور سیستماتیک اقدام میکرد، وجه بارز در دستگاه تنفسی بود. بعد متوجه شدیم علائم عصبی هم دارد و حس بویایی و چشایی را از بین میبرد. اثرات انعقادی در عروق و اعصاب مرکزی و قلب و عروق دارد. بعد علائم گوارشی ویروس بیشتر دیده شد. در برخی موارد هم علائم سیستماتیک ویروس مثل تب یا درد عضلانی و خستگی و بیحالی دیده شده و در مجموع ویروس کرونا اعضا و ارگانهای مختلف را درگیر میکند.حریرچی افزود: بعد از اینکه ویروس به مرحلهای رسید و درگیری به وجود آمد باعث سلسله وقایعی میشود که ناشی از واکنش بدن به این ویروس است. گاهی بدن با ریه آسیبدیده درگیر میشود. آسیبهای کبدی هم دیده شده است. در درمانهای طولانی باید در نظر داشت که دارو هم سم است و خود این داروها هم عوارض جانبی دارند. بستری طولانی در بیمارستان هم عفونتهای بیمارستانی را بیشتر میکند. بستری در آیسییو و لولهگذاری تنفسی نیز احتمال درگیری را بیشتر میکند.
هزینه تست کرونا حداقل ۲۵۰ هزار تومان
حریرچی درباره تست کرونا گفت: در مورد تست، باید توجه کرد که تست گران است. تست در بخش دولتی بدون هزینههای جانبی و نیروی انسانی ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد و بیرون از وزارت بهداشت در بخش خصوصی تا ۸۰۰ هزار تومان گرفته میشود.
وی ادامه داد: تست منفی گارانتی برای عدم ابتلای بعدی نیست. برخی فکر میکنند اگر تست منفی شد میتوانند هر جا خواستند بروند. دو دقیقه بعد از تست ممکن است مبتلا شوند. استفاده از تست روشهای علمی دارد. اگر فردی مبتلا شود و بلافاصله تست گرفته شود، تست منفی میشود و به طور متوسط بعد از پنج روز تکثیر ویروس در بدن تست میتواند مثبت شود. به تدریج در حدود ۱۲ روز ممکن است بیمار علامت داشته باشد.
حریرچی افزود: برخی کشورهای اروپایی هم گردشگری را آغاز کردهاند. بالاخره بین دوگانه اقتصاد و سلامت باید تعادل ایجاد شود و اگر در جایی به این نتیجه برسیم که بازگشت تعطیلیها لازم است به صورت استانی تصمیم گرفته میشود. تصمیمگیری کشوری نمیتواند درست باشد و تصمیمگیریهای استانی و شهرستانی مناسبتر است.
وی درباره افزایش خشونت خانگی بعد از کرونا نیز گفت: آمارهای وزارت بهداشت اینکه خشونت خانگی به خط قرمز رسیده را نشان نمیدهد اما همسرآزاری و فرزندآزاری حتی یک مورد آن هم مازاد است.
وی درباره تامین واکسن آنفلوآنزا در پاییز گفت: در مورد واکسن آنفلوآنزا امسال توصیه به مصرف بیشتر خواهیم داشت به خصوص برای افراد در معرض خطر مثل خانمهای باردار، افراد دارای بیماری زمینهای و سالمندان. اقداماتی هم برای تامین این واکسن انجام شده است.
تعطیلی نه، ماسک آری
حریرچی درباره رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در هواپیما و مترو گفت: در مورد هواپیما میگفتند با صندلی پر هم فعالیت هواپیماها مقرون به صرفه نیست. مردم هم نمیتوانند با ایجاد فاصله بلیت ۵/۱ تا دو برابری بپردازند نمیشود با قیمت قبلی بلیت هواپیماها با نصف یا یکسوم مسافر پرواز کنند.
وی افزود: اگر مردم رعایت کنند، مشکل برطرف میشود. یکی از مشکلات این است که به همه افراد در هواپیما ماسک و دستکش داده میشود که تعداد زیادی استفاده نمیکنند و این مساله پیچیدهای است.حریرچی گفت: مترو هم بر اساس انبوهبری طراحی شده است.
توصیه ما به حداقل رساندن تعداد مسافر است. رسانه در این مورد دو کار میتواند انجام دهد. اکثر رسانهها میپرسند که دولت چه کار میتواند انجام دهد اما اگر مردم را توجیه کنیم ماسک بزنند کمخرجتر است.
وی افزود: نمیشود کارخانهها یا ادارات و دانشگاهها و مدارس تعطیل شوند، حملونقل عمومی تعطیل شود ولی در اجتماع مردم به فراوانی شمال بروند، عروسی و پارتی و اجتماعات برگزار شود. خودمان را در تناقضها گرفتار نکنیم.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد