11 - 07 - 2017
رسیدگی به ۹۶ پرونده تخلفاتی بورس
رسیدگی به تخلفات بورسی که از سوی سهامداران یا ارکان اجرایی صورت میگیرد همیشه یکی از راههای ارتقای شفافیت در بازار سرمایه بوده است. از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۰۱ گزارش تخلف جدید توسط واحدهای نظارتی سازمانهای بورس در حوزه ناشران و بازار و کارگزاران به کمیته رسیدگی به تخلفات واصل شده و این کمیته در این مدت ۸۹۶ تصمیم اعم از قرار و حکم صادر کرده است. از این تعداد گزارش تخلف، ۲۲ گزارش مربوط به کارگزاران، ۵۶ گزارش مربوط به ناشران، ۱۷ گزارش مربوط به نهادهای مالی و باقی آن مربوط به سایر اشخاص تحت نظارت همچون تشکلهای خود انتظام است.سید مرتضی شهیدی، مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر به سنا گفت: از این تعداد تصمیم، ۹۳ مورد از آنها منجر به صدور رای در کمیته رسیدگی به تخلفات شده و در این مدت به منظور صدور آرایی همچون جریمه نقدی و سلب صلاحیت، ۳۸۲ قرار ارجاع به هیات رسیدگی به تخلفات نیز صادر و هیات نیز تاکنون ۲۸۶ مورد از آنها را مورد بررسی و تایید قرار داده که منتهی به صدور رای بدوی شده است. وی با بیان اینکه کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس در اجرای ماده ۵ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار، ۴۲۱ قرار ارجاع به تشکلهای خودانتظام صادر کرده است، گفت: از کل احکام صادره توسط هیات رسیدگی به تخلفات در این مدت، تعداد ۱۴۲ رای شامل جریمه نقدی مجموعا به مبلغی بیش از ۲۸ میلیارد ریال صادر شده است. شهیدی گفت: همچنین ۹۲ اخطار، ۳۵ تذکر، ۱۰ سلب صلاحیت و سایر مجازاتها از جمله محرومیت و لغو گواهینامه و مجوز نیز صادر شده که با لحاظ سوابق انضباطی متهمان به تخلف، درخصوص یکایک آنها توسط کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیمگیری شده است. مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان افزود: مراجع رسیدگی به تخلفات در صورت دریافت گزارش تخلف از نهادهای نظارتی طبق روال قانونی اقدام به رسیدگی و صدور رای مقتضی میکنند و در عین حال چنین امری صرف نظر از بعد بازاری ناشران و نهادهای مالی بوده و لازم است سرمایهگذاران به اتکای اسناد و مدارک و صورتهای مالی ناشران اقدام به معامله کرده و از هیاهوی برخی اشخاص سودجو متاثر نشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد