30 - 11 - 2019
حمایت مشروط
«جهانصنعت»- امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات از تدوین لایحه جلوگیری از عادیسازی قطعی اینترنت به مجلس شورای اسلامی خبر داد. همان فردی که در زمان انتصاب اکوسیستم استارتآپی کشور به شدت خشنود و امیدوار بود، اکنون معتقد است تنها افرادی میتوانند به این لایحه خوشبین باشند که بهره هوشی کمتر از ۵۰ دارند. حتی اسم این لایحه نیز پرسشبرانگیز است؛ جلوگیری از عادیسازی قطعی اینترنت! این به آن معناست که قطعی اینترنت قرار است بارها و بارها اتفاق بیفتد و ما هم باید به آن عادت کنیم. البته لایحهای برای جلوگیری از عادی شدن آن در حال تدوین است! اما برای استارتآپهایی که بیش از ۱۰ میلیون کاربر دارند. اگر استارتآپی دارید که کمتر از ۱۰ میلیون کاربر دارد پس شما آنقدرها سود اقتصادی برای کشور ندارید، بنابراین دلیلی ندارد که از شما حمایت شود. اگر به تازگی استارتآپی راه انداختهاید و به همین دلیل آمار کاربرانتان به ۱۰ میلیون نفر نرسیده مشکل خودتان است. البته میتوانید کاربران فیک بخرید! اگر هم قصد راهاندازی استارتآپی دارید از خیر آن بگذرید. چرا باید در کشوری که اینترنت ۱۰ روز قطع بوده و تنها اینترنت ملی وصل شده کسبوکار اینترنتی راهاندازی کنید؟ واژه ملی که درباره بسیاری از نرمافزارهای بیکیفیت، پیامرسانهای کپی شده از نسخههای خارجی که مردم اصلا به آنها اعتماد ندارند، نرمافزارهای بومی با کمترین کیفیت و اینترنت ملی استفاده شده است مرم را نسبت به واژه ملی هم بدبین کرده است. به هر روی این لایحه در دست تدوین است و اگر کسبوکار شما بیشتر از ۱۰ میلیون کاربر دارد، نگران نباشید. قطعی اینترنت در روزهای آینده به شما لطمهای وارد نخواهد کرد.
اینترنت در ایران از شنبه ۲۵ آبانماه و به دنبال تصمیم شورای امنیت کشور قطع و در نهایت از روز پنجشنبه۳۰ آبان تا شنبه ۲ آذر امکان دسترسی کاربران خانگی، تجاری، سازمانی و دانشگاهی فراهم شد. اما برقراری اینترنت اپراتورهای همراه به دلیل تصمیم شورای امنیت کشور تا امروز ادامه داشت و در نهایت از ظهر چهارشنبه هفته گذشته با دستور شورای امنیت کشور کاربران اپراتورهای تلفنهمراه نیز امکان اتصال به اینترنت را پیدا کردند.
تدوین لایحه جلوگیری از عادیسازی قطع اینترنت
معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در توئیتی اعلام کرد برای جلوگیری از عادیسازی قطع اینترنت در حال تهیه لایحه ویژه در این زمینه هستند.
امیر ناظمی در توئیتر خود نوشت: برای جلوگیری از عادیسازی قطع اینترنت در حال تهیه لایحهای هستیم تا از این پس قطع اینترنت و هر اپ با بیش از ۱۰ میلیون کاربر ایرانی تنها با تصویب مجلس امکانپذیر باشد. ناظمی از نمایندگان خواسته از این طرح حمایت کنند چرا که اینترنت مثل آب، مثل هوا، قابل قطعکردن نیست.
سازمان فناوری اطلاعات از ابتدای هفته جاری (۲آذر) با برگزاری جلسات مختلف با حضور شرکتهای استارتآپی و فعالان صنفی در حال تهیه گزارشی در زمینه خسارت وارد شده به صنعت ICT در زمان قطع اینترنت هستند تا این گزارش با شفافسازی از تاثیرات قطع اینترنت روی اقتصاد کشور به تصمیمگیران سیاسی کشور در آینده کمک کند.
پیش از این نیز امیر ناظمی در واکنش به برگزاری این جلسات گفته بود: یک سیاستگذار با توجه به شرایط حساس کشور چنین تصمیمی گرفته است و شاید در نگاه اول گمان نمیکرده این تصمیم چه اثراتی میتوانسته روی کسبوکارهای وابسته به اینترنت داشته باشد. بنابراین یک مدیر در وزارت ارتباطات موظف است تاثیرات این تصمیم و هزینههای مادی و معنوی ایجاد شده در این زمینه را برای سیاستگذاران شفاف کند.
به باور او قطع یک هفتهای اینترنت علاوه بر هزینههای مالی، تاثیرات منفی دیگری از جمله بیاعتمادی برای توسعه یک کسبوکار، به فکر افتادن گروهی برای مهاجرت و از بین رفتن امنیت روانی مردم شده که باید این تاثیرات به صورت شفاف اعلام شود.
در همین زمینه نیز قرار است نمایندگان مجلس گزارشی از ابعاد خسارتهای وارد شده به کسبوکارهای مجازی بر اثر قطع اینترنت را در جلسات آتی صحن علنی مجلس قرائت کنند.
لایحه کاملا اشتباه است
فعالان اکوسیستم استارتآپها معتقدند این لایحه به شدت اشتباه است. به جای آن باید لایحهای به مجلس فرستاده شود تا از قطعی اینترنت توسط هر شخص و نهاد دولتی جلوگیری شود.عادل طالبی، کارآفرین در زمینه کسبوکارهای مجازی در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: اگر قرار است لایحهای ارائه شود باید در جهت این باشد که جلوی شورای امنیت کشور (شاک) و دیگر نهادها گرفته شود تا از این پس به صورت غیرقانونی اینترنت را قطع نکنند.
او افزود: شورای امنیت کشور دیگر چه نهادی است؟ با چه حقی اینترنت کشور را قطع کرده است؟ باید این اقدامات غیرقانونی از سوی نهادها و شوراهای دولتی برچیده شوند. لایحهای که به مجلس میرود باید در راستای دستیابی به همین هدف باشد.
طالبی با اشاره به اقدامات اخیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تاکید کرد: اگر لایحهای تدوین میشود باید به منظور تعیین تکلیف کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه موظف باشد. چرا در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هیچ عضوی از فعالان استارتآپها و بخشخصوصی حضور ندارد؟ کارمندان حقوقبگیر دولت نمیتوانند برای ما تصمیمگیری کنند چراکه با ریسکهای فعالیت در حوزه استارتآپها آشنایی ندارند و همواره حقوقبگیر بودهاند.
وی گفت: لایحه جلوگیری از عادیسازی قطعی اینترنت به این معناست که دولت حق دارد با هر نرمافزار و استارتآپی که کمتر از ۱۰ میلیون کاربر دارد هر کاری بخواهد انجام دهد و هر بلایی سرشان بیاورد.
طالبی تاکید کرد: تنها افرادی که بهره هوشی کمتر از ۵۰ دارند میتوانند به این لایحه خوشبین باشند. مشکل اصلی ما آن است که هر کسی از مادرش قهر کرده به خودش اجازه میدهد اینترنت را قطع کند.
وی گفت: اگر لایحهای به مجلس فرستاده میشود باید در جهت این باشد که هر کسی به خودش اجازه ندهد اینترنت را قطع کند. اینترنت باید تنها یک متولی داشته باشد نه اینکه تمامی مواجببگیران دولتی حق قطع و وصل اینترنت را داشته باشند. با اینکه رییس سازمان فناوری اطلاعات بسیار فرد خوبی است اما به قول سورنا ستاری حقوق دولت افراد را تغییر میدهد. یکی از اقدامات منفی آقای ناظمی آن بود که با رییس فناوری شهرداری توافق کرده و تاکسیهای اینترنتی را ناچار کند تحت نظارت شهرداری فعالیت کنند.
اصل خسارت مهاجرت نخبههاست
این فعال استارتآپی با اشاره به اینکه موج شدید مهاجرت در میان کارآفرینان و نیروی متخصص استارتآپها راهاندازی شده بیان کرد: هر زمان صحبت از خسارتهای ریالی به کسبوکارهای اینترنتی در زمان قطعی اینترنت میشود تاکید میکنم؛ خسارت اصلی مهاجرت نیروهای نخبه و متخصص است. اکنون بیشتر فعالان استارتآپها و نیروی انسانی متخصص مانند برنامهنویسها و متخصصان داده تصمیم به مهاجرت گرفتهاند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد