8 - 03 - 2017
وعده شروع تورها از نوروز
اتوبوس گردشگری دو طبقهای که مشابه آنها در لندن و نیویورک نیز وجو دارد حدود ۱۰ ماه پیش وارد گمرک ایران شد. ۱۰ ماهی طول کشید تا از گمرک و آزمون فنی وزارت صنعت را پشت سر بگذارد. طبق وعدههای داده شده این اتوبوس قرار است در ایام نوروز تورهای شهری خود را در تهران آغاز کند. این در حالی است که پلیس راهور هنوز آن را پلاک و سازمان محیط زیست تاییدیههای لازم را صادر نکرده و شهرداری نیز کاری برای ایستگاههای توقف و مسیر این اتوبوس انجام نداده است.
امین غلامعلی، نماینده و مجری تورهای Hop on Hop Off در ایران و واردکننده این اتوبوس- درباره زمان اجرای این تور اتوبوسی در تهران با توجه به اینکه پیشتر دهه دوم اسفندماه را برای ورود آن به خیابانهای تهران تعیین کرده بود، در حالیکه هنوز موفق به دریافت پلاک نشده است، به ایسنا گفت: ما همه سعیمان را میکنیم این اتوبوس تا نوروز وارد خیابانهای تهران شود.
غلامعلی درباره جایگاهها و ایستگاههایی که شهرداری تهران چندی پیش از آماده شدن آنها خبر داده بود نیز توضیح داد: مصوبه این کار را گرفتهاند و قرار است ۲۴ ایستگاه در دو رینگِ مشخص احداث کنند که البته هنوز آنچه باید ملموس باشد، ندیدهایم. هرچند تعدادی از ایستگاههای رینگ گردشگری بر ایستگاههای اتوبوس شهری، منطبق خواهد شد.
او درباره اینکه کدام نهاد به آمادهسازی رینگ و ایستگاههای این اتوبوس متعهد است، گفت: شهرداری تهران متعهد به پیگیری و انجام این کار است که امور مربوطه را به شهرداری هر منطقه ارجاع میدهد تا به تعهدات تهیین شده، عمل کنند، اما از بین همه مناطق دخیل، تنها منطقه ۱۲ همراه و حتی پیشرو بوده و برای اجرای بهتر این پروژه پیشنهاداتی هم داده است. در چنین شرایطی که نیاز به همکاری است باید حقایق گفته شود، به هر حال هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.
وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری تهران هم تا کنون هر نامهای خواستهایم صادر کرده و معاون گردشگری این اداره هم خیلی همراهی کرده، ولی به هر حال این پروژه فقط به سازمان میراث فرهنگی مربوط نمیشود، خیلیها پای کار هستند که تا آنها ما و این طرح را به رسمیت بشناسند و به آن اهمیت دهند، خیلی زمان میبرد.
او سپس درباره قیمت بلیت این تور اتوبوسی که قبلا ۴۰ و ۶۰ دلار برای خارجیها و ۱۴۰ هزار و ۲۱۰ هزار تومان برای ایرانیها اعلام شده بود، در حالی که هماکنون نوع دیگری از این تور با اتوبوسهای شهری ۳۰۲، به قیمت ۳۵ هزار تومان اجرا میشود، توضیح داد: ما نماینده Hop on Hop Off در ایران هستیم و باید قیمتها را مطابق با استاندارد آنها و به صورت ارزی تعیین کنیم، ضمن اینکه نرخ بلیت این اتوبوس به صورت ترکیبی (Combo Ticket) است. با این حال قیمتی که قبلا اعلام شده، یعنی ۴۰ و ۶۰ دلار برای گردشگر خارجی است، همین تور برای مسافر ایرانی با ۵۰ درصد تخفیف و با نرخ تقریبی ۷۰ هزار (یک مسیر) و ۱۰۵ هزار تومان (دو مسیر) با اعتبار زمانی از ۲۴ تا ۷۲ ساعت، محاسبه شده است.
وی یادآور شد: قیمتگذاری Hop on Hop Off ارزی است و ما باید استانداردهای آن را رعایت کنیم، ضمن اینکه همین حالا اگر با تورهای مشابهی که در لندن یا استکهلم اجرا میشود مقایسه کنید متوجه تفاوت قیمتی آن خواهید شد. نرخ آنها دستکم ۵/۲ برابر بیشتر است، مثلا تور اتوبوسی که در استانبول با شرایط ترافیکی مشابه تهران اجرا میشود، ۱۰۰ لیر برای یک مسیر و ۱۸۰ لیر برای دو مسیر قیمتگذاری شده است.
غلامعلی همچنین با اشاره به تولید این اتوبوسها در چین اظهار کرد: خط تولید این اتوبوس در چین است، سفارشهای نیویورک و لندن هم در همین کارخانه تولید میشود، این اتوبوس هم در همین خط ساخته شده، دقیقا مشابه همان مدلی که برای نیویورک و لندن تولید میشود. در واقع اتاق این اتوبوس چینی، گیربکس آن آلمانی و شاسی آن ولوو با ارزش نهایی ۲۱۰ هزار دلار است که ولوو همین نمونه را به قیمت ۶۵۰ هزار دلار تولید میکند.
او با بیان اینکه تولید هر یک از این اتوبوسها حدود ۵/۴ ماه طول میکشد، یادآور شد: سفارش تولید پنج دستگاه اتوبوس دو طبقه دیگر برای اجرایsightseeing در تهران به همین کارخانه داده شده که در صورت مشخص شدن تکلیف اتوبوس اول، آن سفارش نیز وارد خط تولید میشود.
غلامعلی در عین حال تاکید کرد: برای شروع این تورها در تهران باید ایستگاههایی احداث شود تا مردم بدانند از کجا سوار این اتوبوسهای گردشگری شوند، الان چیزی مشخص نیست. اگر تا زمان پلاک شدن اتوبوس این اتفاق نیفتد، حتی اگر شده با هزینه شخصی، تابلوهایی را تهیه میکنیم تا مردم در شهر سرگردان نشوند.
وی همچنین در ادامه درباره آموزش رانندگانی که قرار است در این تورهای اتوبوس بهکار گرفته شوند، اظهار کرد: اتفاقا شرکت واحد خیلی پیگیر این موضوع بود، ما درحال حاضر از پنج راننده این شرکت در تورهای اتوبوس ۳۰۲ استفاده میکنیم، اما برای این اتوبوس دو طبقه به پیشنهاد آن شرکت، قرار است از دو راننده آموزش دیده و خوشسابقه استفاده شود.
غلامعلی در ادامه درباره نحوه اجرای این تورها نیز توضیح داد: تورهای Hop on Hop Off به شکل اتوبوسی اجرا میشود. اتوبوس هم که معمولا راهنمای شنیداری مسافرانش را همراهی میکند در یک مسیر مشخص حرکت خواهد کرد که در تهران دو رینگ بافت تاریخی و بزرگ (مدرن) برای این طرح درنظر گرفته شده است.
غلامعلی اضافه کرد: البته تورهای پیادهروی طراحی شده که ارتباطی با این تور اتوبوسی ندارد. آن تورها برای شهرداری مناطق طراحی شده که استاندارد جهانی آن به این شکل است که طبق هماهنگی قبلی با مجری مانند شهرداریها، راهنماهایی در مکانی مشخص مستقر میشوند و گردشگران را بدون آنکه هزینهای دریافت کنند، در سایت گردشگری هدایت میکنند و در پایان آن بازدیدکنندگان، با توافق انعامی را به راهنما میپردازند که البته اجرای چنین تورهایی در ایران هنوز توجیه پیدا نکرده است و ما هم چون درگیر پروژه تورهای اتوبوسی هستیم فعلا نمیتوانیم وارد این فاز ماجرا شویم.
او درباره راهنماهای شنیداری که گردشگران سوار بر اتوبوس دو طبقه حین تماشای شهر از آن استفاده میکنند، گفت: محتوای این تور بر کاهش حضور نیروی انسانی تاکید دارد و ما هم مقید به رعایت این اصول هستیم، هرچند در نوروز از حضور راهنمایان بهره میگیریم اما دستگاه راهنمایی که در اختیار مسافران این اتوبوس قرار داده خواهد شد، به دو زبان فارسی و انگلیسی مجهز است که تا تیرماه سال آینده ۱۰ زبان دیگر از جمله آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ترکی استانبولی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی، عربی، سوئدی و اردو، اضافه خواهد شد.
غلامعلی سپس تاکید کرد: ما هر روز پیگیر پلاک شدن این اتوبوس هستیم و همه تلاش خود را میکنیم تا نوروز وارد خیابانهای تهران شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد