7 - 02 - 2017
فروش نفت سفید به نام بنزین
گروه نفت و انرژی- بهبود کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاههای قدیمی نفت کشور یکی از سیاستهای کلان توسعه صنعت پالایش نفت ایران دستکم طی یک دهه گذشته تاکنون بوده است.
در شرایط فعلی ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا حدود ۲۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.
از سوی دیگر براساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران هماکنون سه طرح استراتژیک بهبود کیفیت تولید بنزین کشور شامل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیجفارس با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون لیتر، طرح بنزینسازی پالایشگاه نفت بندرعباس با ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر و طرح بنزینسازی و واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه نفت لاوان با ظرفیت تولید ۵/۲ تا ۳ میلیون لیتر آخرین مراحل ساخت و راهاندازی خود را پشت سر میگذارند و پیشبینی میشود تا بهار سال آینده این سه پروژه در مجموع با ظرفیت ۲۴ میلیون لیتر در مدار بهرهبرداری قرار گیرد.
با اجرای این طرحها ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو چهار ایران با افزایشی دو برابری همراه و امکان عرضه توزیع بنزین پاک در تمامی کلانشهرهای کشور فراهم میشود.
همزمان با کیفیسازی استاندارد بنزین تولیدی در کشور اما عرضه محصولات متفرقه تحت عنوان اکتان افزا و مکمل در جایگاههای سوخت کشور رواج دارد و که با مصرف بنزینهای فلهای یا مکمل سوخت خسارتهایی به موتور خودروها وارد میشود. در این بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با صدور اطلاعیههایی نسبت به مصرف انواع مکمل سوخت یا عرضه بنزین دبهای و خارج از شبکه به مردم هشدار داده است.
عباس کاظمی، معاون وزیر نفت با بیان اینکه افزودن مکملها در جایگاههای سوخت مورد تایید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیست، گفت: مصرفکنندگان به هیچوجه از مکملهای بنزینی استفاده نکنند چراکه اثرات این مکملها روی موتور و محیطزیست مخرب است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: سازمان استاندارد و محیطزیست باید مکملها را جمعآوری کنند چراکه در بسیاری از این مکملها فلز افزوده شده و به محیطزیست آسیب میرساند.
بنزین فلهای نخرید
عبدالصاحب شمخانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه اهواز هم نسبت به خریداری بنزین فلهای که در بشکههای پلاستیکی در جوار جایگاههای بنزین در اهواز و برخی شهرهای استان خوزستان عرضه میشود، هشدار داده است.این مقام مسوول با تاکید بر اینکه این نوع بنزین آلوده بوده و برای خودروها میتواند خطرساز باشد، تصریح کرد: از دارندگان خودروها درخواست میشود از خرید این نوع بنزین که به طور قطع دارای مشکل کمی و کیفی است، خودداری و با قدری حوصله از جایگاههای بنزین که فرآوردههای آنها تحت نظارت مستمر شرکت پخش فرآوردههای نفتی بوده بنزین خریداری کنند.
وی افزود: در موارد متعددی مشاهده شده که بنزین فلهای که به صورت غیر مجاز توسط برخی سودجویان عرضه میشود با نفت سفید مخلوط بوده و خریداران این نوع بنزین توجه چندانی به آن ندارند.
شمخانی با بیان اینکه بنزین یورو ۴ به رنگ سبز در همه جایگاههای کلانشهر اهواز توزیع میشود، یادآور شد: در بسیاری از موارد، بنزین به رنگ قرمز توسط سودجویان عرضه میشود که اصولا این نوع بنزین در اهواز وجود ندارد و احتمال اینکه این نوع بنزین به مواد غیرمجاز مخلوط باشد بسیار زیاد است.
این مقام مسوول با بیان اینکه عرضهکنندگان غیرمجاز بنزین بدون هیچ مزاحمتی به کار خود ادامه میدهند، تاکید کرد: چنانچه شهروندان از خرید بنزین غیرمجاز و آلوده خودداری کنند بساط این سودجویان خود به خود جمع میشود.
تاکید زنگنه برای ساخت خودروهای پایه گازسوز
از سوی دیگر به گفته مدیر طرح احداث جایگاههایCNG ، چشماندازها از تامین سوخت ۵۰ درصد از وسایل حملونقل عمومی از طریق CNG خبر میدهد در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب عرضهCNG در سطح کشور داریم که امکان پاسخگویی تا ۳۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد.
در همین حال علی محرابی روز گذشته از بهرهبرداری ۲۲ جایگاه CNG در سراسر کشور به مناسبت ایام دهه مبارک خبر داد و بیان کرد: عملیات احداث این ۲۲ جایگاه به اتمام رسیده و بهرهبرداری از آنها در این مدت صورت خواهد پذیرفت و با افزوده شدن این جایگاهها ۳۷ هزار مترمکعب در ساعت به ظرفیت کل جایگاههای کشور و ۱۴۶ نازل سوختگیری به ظرفیت کل کشور افزوده میشود.
مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاههای «سیانجی» کشور به نامه بیژن زنگنه به وزیر صنعت برای ساخت خودروهای پایه گازسوز با طی مسافت بالا اشاره کرد و گفت: با راهاندازی ۲۲ جایگاه جدید، تعداد مراکز سیانجی کشور به دو هزار و ۳۸۲ هزار واحد افزایش مییابد.
مهرابی همچنین درخصوص افزایش کارمزد گفت: به ازای هر متر مکعب CNG در شهرهای بزرگ ۱۴۰ تومان و در شهرهای کوچک ۱۲۰ تومان کارمزد پرداخت میشود. وزیر نفت با شورای اقتصاد در حال مذاکره است تا نرخ کارمزد را با توجه به نرخ تورم افزایش دهد.
مدیر طرح احداث جایگاههای CNG با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی حلقه مفقوده زنجیره سرمایهگذاری در این حوزه است، گفت: در صورت افزایش کیفیت خودروهای گازسوز اقشار با درآمد متوسط به بالا نیز به استفاده از این خودروها روی خواهند آورد.
مهرابی بهکارگیری از سوخت LPG در خودروها را غیرقانونی دانست و گفت: بهکارگیری از این سوخت به دلیل نداشتن استانداردهای لازم در دستور کار نیست و به دنبال جایگزینی کامل فرآیند CNG هستیم.
وی تاکید کرد: خودروهای گازسوز بیشترین ایمنی را در مقایسه با دیگر خودروها دارند ولی در این میان برخی از مصرفکنندگان مخازن سوخت CNG را دستکاری میکنند که این امر روی ایمنی مخازن به شدت تاثیرگذار است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد