6 - 02 - 2017
دهه ۶۰ به روایت سینما
جشنواره فیلم فجر امسال نیز نتوانسته آنطور که باید و شاید مخاطبان را راضی کند هرچند دیروز کاخ جشنواره شاهد به نمایش درآمدن فیلم تازه مهدی مهدویان بود و این فیلم توانست خستگی روزهای قبل را از تن رسانهایها خارج کند؛ کارگردانی که سال گذشته ایستاده در غبار را در جشنواره داشت و امسال با ماجرای نیمروز به جشنواره قدم گذاشته است فیلمی در مورد ماجراهای پر افت و خیز دهه ۶۰٫
پرسشهای امنیتی از «ماجرای نیمروز»
کارگردان فیلم ماجرای نیمروز گفت: تمام تلاش خود را میکنیم تا این فیلم در خارج از کشور نمایش داده شود. فیلم ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان شامگاه ۱۵ بهمنماه و در ششمین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برای اهالی رسانه اکران شد و مورد استقبال هم قرار گرفت. این فیلم به تهیهکنندگی محمود رضوی درباره مقطعی از تاریخ معاصر ایران است که نیروهای سپاه به دنبال دستگیری عوامل منافق هستند که دست به ترور شهید بهشتی و شهید رجایی زده بودند.
مهدویان درباره تحقیقات انجامشده برای این فیلم گفت: آقای رضوی لینکها و ارتباطات خوبی داشت که باعث شد درباره تمام جزییات فیلم تحقیق و پژوهش کنیم. من به تاریخ معاصر علاقه دارم و دوست دارم در همین ژانر کار کنم اما فیلم ساختن درباره این دورههای تاریخی خیلی سخت است و هنوز اول راهم.
او بیان کرد: تلاش میکنیم فیلم را در خارج از کشور عرضه کنیم چون از همان ابتدای کار با آقای رضوی قصد داشتیم فیلم را با استانداردهای بینالمللی برای عرضه در سطح سینمای دنیا بسازیم. در واقع فکر میکنیم احتمالا فیلم برای مردم دنیا هم جذاب خواهد بود همانطور که فیلمهای آنها هم برای ما جذاب است.
در نشست پرسش و پاسخ این فیلم همچنین رضوی در پاسخ به اینکه چرا اسم چند نیروی اطلاعاتی که مامور پیگیری دستگیری سرکردگان منافق بودند، واقعی ذکر نشده است، توضیح داد: به برخی اسامی به دلیل مسایل امنیتی اشاره نشده چون بعد از این سالها ممکن است برای آنها مشکلاتی ایجاد شود.
او درباره سرنوشت نوزادی که در پایان فیلم در خانهای پیدا و گفته شد فرزند مسعود رجوی بوده است هم گفت: آن بچه در همان تاریخ به پدر مسعود رجوی تحویل داده میشود و بعدها در ۱۲ سالگی از مرز کردستان خارج میشود.
رضوی همچنین درباره پیشبینیاش از ارزیابی فیلم در جشنواره فجر با توجه به اتفاقی که سال گذشته برای سیانور رخ داد و در داوریها مورد توجه قرار نگرفت، اظهار کرد: نمیتوان در کار داورها دخالت کرد اما هر چه پیش آید فیلم در نهایت پیروز است.
نیکی کریمی: علاقه دارم تجربه کنم و درجا نزنم
تهیهکننده فیلم آذر گفت: بعد از ساخت فیلم شیفت شب تصمیم گرفتم کسی که میخواهد فیلم اولش را بسازد، ساپورت کنم چون فکر میکنم بچههای زیادی هستند که در این زمینه استعداد دارند. علاقه دارم تجربه کنم و درجا نزنم.
نیکی کریمی در نشست رسانهای فیلم آذر در برج میلاد بیان کرد: تولید فیلم آذر یک ماه و نیم طول کشید و اواسط آذرماه تمام شد. خدا را شکر مشکل خاصی در تولید نداشتیم.
او همچنین درباره فیلمنامه توضیح داد: قرار بود فیلم را با کارگردان دیگری شروع کنیم. یک ماه فرصت دادم تا فیلمنامه بازنویسی شود چون مشکل داشت اما پایه داستان همانی بود که در فیلم دیدید. تصمیم داشتم اگر میخواهم برای فیلمی سرمایهگذاری کنم فیلمنامه آن حرفی برای گفتن داشته باشد. فیلمنامه در سینمای ایران جدی گرفته نمیشود.
این بازیگر درباره تحقیقات حقوقی این فیلم نیز بیان کرد: وکیلم فیلم را دید و همزمان مسایل حقوقی آن را چک کردیم و این موارد به دقت رعایت شد. در هر صورت ما درباره مسایل حقوقی فکر کردیم.
کارگردان فیلم آذر نیز ضمن تسلیت درگذشت حسن جوهرچی در بخشی از نشست گفت: خانم کریمی بنا داشت فیلمی را با یک فیلماولی کار کند، برخی به او معرفی شدند که من هم یکی از آنها بودم و بعد از آنکه کارهای مرا دید و با هم صحبت کردیم متوجه شدیم میتوانیم با هم همکاری داشته باشیم و سپس کار کلید خورد.
محمد حمزهای در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره فمینیستی بودن فیلم اظهار کرد: رویکرد فمینیستی به تعریف رایج در فیلم نمیبینم هر چند کاراکتر در موقعیتهای مختلف قرار میگیرد و مجبور میشود پا به پای مردان کار کند و به نظر برسد نشانههای مردانه دارد. ما چنین نگاهی نداشتیم که مردها را سیاه نشان دهیم.
مهران نائل، هستی مهدویفر: بازیگران، غزاله معتمد: طراح لباس، مصطفی خرقهپوش، تدوینگر، افروز بوجاریا: چهرهپرداز و پرویز آبنار: صدابردار از دیگر عوامل فیلم آذر در نشست رسانهای بودند. این فیلم درباره زنی است که بنا به دلایلی همسرش زندانی میشود و او مجبور است مغازهشان را به تنهایی بچرخاند و در این بین سختیهای بسیاری میکشد.
ماجرای پیامهای تهدیدآمیز به کارگردان ایرانی چه بود
کارگردان فیلم «پشت دیوار سکوت» گفت: حداقل ۱۰ پیام تهدیدآمیز از وکیل ایرانی شرکت فرانسوی برایم ارسال شده است زیرا خونهای آلوده از طریق آن شرکت فرانسوی وارد ایران شد و بسیاری مبتلا به ایدز شدند اما متاسفانه هیچ مسوولی شهامت نداشت در طول این سالها این موضوع را پیگیری کند.
مسعود جعفریجوزانی در نشست فیلم «پشت دیوار سکوت» بیان کرد: نمیدانم چرا این فیلم را این موقع شب نمایش دادند؟! بنابراین نقدی به این موضوع و اینکه چرا کاخ جشنواره در برج میلاد است، دارم که بعدا درباره آن صحبت میکنم.
این کارگردان درباره داستان فیلمش توضیح داد: این داستان واقعی است و کمی شکر خیال به آن اضافه شده است. شخصیت زنی که در فیلم میبینید مشخص نشد که کشته شده یا خودکشی کرده است! زیرا حتی پزشکی قانونی نیز حاضر نشد آن را کالبدشکافی کند و چون HIV مثبت داشته است، پزشکی قانونی گفت دیر یا زود میمرده به همین دلیل ترسیدند و او را کالبدشکافی نکردند. فیلمنامه را سحر جعفریجوزانی نوشت و تحویل من داد، آن را خواندم و برایم جذاب بود که فیلم آن را بسازم.
او در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: حمید نامور را که فیلم «چند قطره خون» را درباره همین موضوع است ساخته تهدید و از دانشگاه بیرون کردند، او فیلمش را با پول توجیبیاش ساخت و شهامت بسیاری به خرج داد و درباره آن صحبت کرد. حداقل ۱۰ پیام تهدیدآمیز از وکیل ایرانی شرکت فرانسوی برایم ارسال شده است زیرا خونهای آلوده از طریق آن شرکت فرانسوی وارد ایران شد و بسیاری مبتلا به ایدز شدند اما متاسفانه هیچ مسوولی شهامت نداشت در طول این سالها این موضوع را پیگیری کند، شاید منافع سیاسی آنها ایجاب میکرده سکوت کنند. البته باید بگویم این قضیه مربوط به دولت خاصی نمیشود.
جعفریجوزانی با بیان اینکه متاسفانه همه چیز را جارو میکنیم و زیر فرش جا میدهیم، گفت: تنها خواستم با ساخت این فیلم آن چیزهایی را که زیر فرش جارو کرده بودند بیرون بکشم. ما تحت تاثیر این مساله قرار گرفتهایم و پای لحظه لحظه آن ایستادهایم. احساس میکنم کار درستی انجام دادهایم. متاسفانه همان شرکت فرانسوی با اسم دیگری با واردکنندگان دارو در ایران قرارداد دارد و نمیدانیم چه کسانی به آنها مجوز میدهند.
محمد خزاعی یکی از تهیهکنندگان فیلم نیز بیان کرد: قرار بود کار دیگری را با آقای جوزانی شروع کنم اما وقتی فیلمنامه را خواندم خوشحال شدم که با او همکاری کنم زیرا دغدغهاش مسایل اجتماعی بود و بحث خونهای آلوده که از فرانسه وارد شد و سکوتی که در این باره صورت گرفت. او روی مساله مهمی دست گذاشت و وقتی فیلم در سینماهای مردمی نمایش داده شد مردم به سراغ ما میآمدند و بابت پرداختن به این موضوع تشکر میکردند زیرا کمتر کسی سراغ این سوژهها میرود. فکر میکنم این فیلم آقای جوزانی با دیگر کارهایش متفاوت است.
فتحالله جعفریجوزانی یکی دیگر از تهیهکنندگان فیلم نیز گفت:کار ما بدون حاشیه پیش رفت. البته برای اولین بار موضوع ایدز در سریال «آژانس دوستی»که سال ۷۶ ساخته شد، مطرح شد و متاسفانه بعد از ۳۰ سال به ما میگویند این فیلم غیرقابل نمایش است. به جای آنکه به جلو برویم به عقب برمیگردیم.
امین تارخ بازیگر فیلم «پشت دیوار سکوت» نیز گفت: احساس میکنم در شرایطی که دوستان ما در سینما ترجیح میدهند به سراغ سوژههایی که جنبه سرگرمی دارند بروند، جوزانی به سمت سوژهای میرود که طرحش خطرناک و پرریسک است و از طرفی ممکن است از لحاظ مادی جوابگو نباشد اما فکر میکنم سوژه صادقانه و آگاهانهای را انتخاب کرده است.
او افزود: این بیماری تلخ است ولی از روزی که مطرح شد ضربدر قرمزی روی آن کشیده شد. به همین دلیل به سمت این سوژه رفتن به خصوص در قالب فیلم جسارت و شهامت میخواهد و طبیعتا باید همراه با آن مناسبت عشقی را انتخاب کرد و پرداخت که مفاهیم تلخ فیلم تحت پوشش آن نرود.
مهدی پاکدل بازیگر این فیلم نیز بیان کرد: هنوز درگیر فیلم هستم، هر چند زمانی که فیلمنامه را خواندم تحت تاثیر قرار گرفتم. کافی است عادتمان دهند تا عادت کنیم بقیه مسایل خود به خود حل میشود. ما با تراژدی زندگی میکنیم. اگر روزی ساختمان پلاسکو نریزد یا عدهای بر اثر برخورد قطار از بین نرود آن روز تعجب میکنیم. دوستان من، ما به دنیا آمدیم که شاید گاهی تصادفی ببینیم اما تصادفی زندهایم. پدیدههای تراژدیک مثل خونهای آلوده یا ساختمان پلاسکو برایمان عادی شده است.
فیلم «پشت دیوار سکوت» به افراد مبتلا به HIV مثبت و مشکلات
آنها میپردازد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد