28 - 05 - 2022
راهیابی «فغدیر» به بازار سهام
«جهانصنعت»- چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران با عرضه ۳۰۰ میلیون سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به سرمایهگذاران واجد شرایط انجام شد و در نهایت ۵۶ صندوق قادر به خرید ۵/۲ درصد از سهم «فغدیر» شدند. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران با روش حراج به سرمایهگذاران واجد شرایط انجام شد که با عرضه ۳۰۰ میلیون سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در نهایت از میان ۱۶۰ صندوق مشارکتکننده، ۵۶ صندوق موفق به خرید سهم «فغدیر» شدند. ۵/۲ درصد از سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در نماد «فغدیر» روی میز فروش رفت و قیمت متوسط ۱۸۵۷ تومان برای هر سهم این شرکت کشف شد. در این عرضه که بدون نمایش مظنههای سفارشگیری برای متقاضیان انجام میگرفت، ۱۶۰ صندوق مشارکتکننده طی دوره سفارشگیری با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت ۵۶ صندوق سهامدار فغدیر شدند. یکی از ویژگیهای عرضه «فغدیر» سهمیه قابل توجه برای هر متقاضی بود به شکلی که حداکثر ۳۰ میلیون سهم برای هر کد معاملاتی در نظر گرفته شده بود. در حالی که سفارشگیری روز چهارشنبه بدون سقف قیمت انجام میگرفت، کف قیمت طبق اطلاعیه عرضه اولیه ۱۴۵۰ تومان در نظر گرفته شد. همچنین به واسطه متفاوت بودن سازوکار کشف قیمت، مشارکتکنندگان قادر به مشاهده سفارشات دیگر نبودند و صندوقها با کارشناسی قیمت را وارد میکردند. ارسال سفارش خرید برای سرمایهگذاران واجد شرایط فقط توسط ایستگاههای معاملاتی (نامک) انجام گرفت و در پایان رقابت، بیشترین قیمتی که سهم «فغدیر» روی آن معامله شد ۲۵۰۰ تومان و کمترین قیمت ۱۷۱۵ تومان بود. در نهایت پس از اتمام فرآیند کشف قیمت، متوسط قیمت معاملات در سفارشگیری نماد «فغدیر» معادل ۱۸۵۷ تومان شد که در روز معاملاتی بعدی قیمت مرجع برای تعیین دامنه نوسان در نظر گرفته میشود.
گفتنی است در عرضه اولیه «فغدیر»، شرکتهای بینالمللی توسعه صنایع و معادن غدیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان متعهدین عرضه نقشآفرینی کردند. شرکت کارگزاری ستاره جنوب نقش مشاور عرضه فغدیر را عهدهدار بود و متعهد خرید نیز شرکت تامین سرمایه امید بود. ضمن آنکه بازارگردانی سهم «فغدیر» را صندوق سرمایهگذاری اختصاصی بازارگردانی لاجورد دماوند و صندوق سرمایهگذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان برعهده داشتند. میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران پیش از این روش حراج در کشف قیمت را تلاش برای کشف قیمت مبتنی بر تحلیل و دور از هیجان ناشی از سفارشات دیگر توصیف کرده بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد