13 - 09 - 2022
شورای رقابت یک هفته دست نگه داشت
گروه صنعت- شورای رقابت در اعلام فرمول جدید قیمتگذاری خودرو تعلل کرد. این تعلل به دنبال اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر عدم موافقت دولت با تغییر نرخ خودرو صورت گرفته است. شورای رقابت فرمول نهایی قیمت خودرو را به شرح زیر تهیه کرده است: (متغیر تورم بخشی+ متغیر بهرهوری+ متغیر کیفیت±) × قیمت خودرو در سال ۹۲+ قیمت خودرو در سال ۹۲= قیمت خودرو در سال ۹۳ که با این فرمول قطعا قیمت خودرو باید افزایش پیدا کند. با اعلام نظر دولت شورای رقابت یک هفته دست نگه داشته تا با تغییرات در فرمول ذکر شده نظر دولت را هم جلب کند.
تورمبخشی با محاسبه ترکیبی از ارز مبادلاتی و آزاد
رضا شیوا، رییس شورای رقابت با تشریح جزییات فرمول جدید قیمتگذاری خودرو که در هفته آینده ابلاغ نهایی خواهد شد، گفت: تورمبخشی که برای این فرمول از بانک مرکزی دریافت شد، تورمی با محاسبه ارز آزاد بود که بر این اساس، شورای رقابت این نرخ تورم را به صورت ترکیبی و با محاسبه ارز آزاد و مبادلاتی استخراج کرده است.
رضا شیوا در گفتوگو با مهر از نهایی شدن فرمول قیمتگذاری خودرو و افزایش قیمت آن در شورای رقابت خبرداد و گفت: در هفتهای که گذشت، شورای رقابت فرمول قیمتگذاری خودرو را نهایی کرد که این تغییر در فرمول به طور طبیعی منجر به تغییر قیمت نیز خواهد شد چراکه متغیرهای این فرمول تغییر میکند. رییس شورای رقابت افزود: بنا بر این بود که این فرمول در هفتهای که گذشت اعلام شود اما با توجه به گفتههای سخنگوی دولت مبنی بر عدم موافقت دولت با تغییر نرخ خودرو، شورا تصمیم گرفت که فرمول جدید را پس از کسب اطمینان از دولت اعلام کند چراکه ممکن است دولت برنامه خاصی برای صنعت خودرو داشته باشد بنابراین منتظر کسب اطلاعات بیشتر از این تدبیر دولت هستیم.
وی تصریح کرد: بر این اساس در هفته جاری، اطلاعات را از دولت دریافت خواهیم کرد و پس از آن، تصمیمگیری نهایی در خصوص نرخ خودرو صورت خواهد گرفت.
فرمول نهایی قیمت خودرو
به گفته شیوا، فرمول قیمت خودرو به شرح زیر است:
(متغیر تورمبخشی+ متغیر بهرهوری+ متغیر کیفیت±) × قیمت خودرو در سال ۹۲ + قیمت خودرو در سال ۹۲= قیمت خودرو در سال ۹۳
وی اظهار داشت: فرمول قیمتگذاری خودرو بر اساس یک فرمول معروف در اقتصاد است که بر این اساس از اقتصاددانان و اساتید برجستهای برای جایگزینی فاکتورهای این فرمول کمک خواسته شد تا متغیرها به درستی در این فرمول قرار گیرند ضمن اینکه تعیین اقلام داخل پرانتز در این فرمول، وقت زیادی را از شورای رقابت گرفت تا مشخص شود که این اقلام چه اقلامی باشند. شیوا درخصوص نرخ تورمبخشی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است نیز گفت: تورمبخشی ارایه شده از بانک مرکزی یک عدد خام بود که بر این اساس شورای رقابت روی آن کار ویژهای صورت داد و تورم بانک مرکزی را که بر مبنای ارز آزاد بود، تبدیل به تورم ترکیبی بر مبنای ارز مبادلاتی و ارز آزاد کرد.
دستورالعمل جدید قیمت خودرو را بالا میبرد
شیوا با بیان اینکه تغییر در دستورالعمل قیمتگذاری خودرو در نهایت منجر به تغییر قیمت خواهد شد، گفت: این دستورالعمل با توجه به متغیرهای نرمال قیمتگذاری تدوین شده که تمام آنها در اختیار خودروسازان قرار گرفته است به علاوه اینکه مدل محاسبه قیمت براساس تورمبخشی و نرخ ارز است که البته بانک مرکزی نیز به تازگی نرخ تورمبخشی را به شورای رقابت اعلام کرده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای رقابت افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو را تصویب کرده است، اظهار داشت: افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو تکذیب شده و اصولا شورای رقابت با موسسه استاندارد و سایر بخشهایی که در خبر مربوطه منتشر شده بود، جلسهای نداشته است.
شیوا در پاسخ به اینکه نرخ تورمبخشی اکنون کاهش یافته است و سال گذشته نیز قیمت خودرو با ارز مبادلاتی تعیین شده بنابراین به طور طبیعی نباید قیمت افزایش چندانی داشته باشد، خاطرنشان کرد: سال قبل خودروسازان ارز مبادلاتی دریافت میکردند اما بنا بر اعلام بانک مرکزی و خودروسازان، بخشی از ارزی که سال گذشته در صنعت خودرو مورد استفاده قرار گرفته، ارز آزاد بوده است بنابراین باید ارز آزاد را نیز وارد فرمول قیمتگذاری کرد. وی اظهار داشت: تورمبخشی نیز از جمله دیگر فاکتورهایی است که باید در فرمول جدید لحاظ شود این در حالی است که تورمبخشی از سوی بانک مرکزی به شورای رقابت ارایه شده است اما تورمی که بانک مرکزی ارایه کرده بر مبنای ارز آزاد است در حالی که شورای رقابت خود این تورم را بازنگری و براساس ترکیبی از ارز آزاد و مبادلاتی اعلام کرده است. رییس شورای رقابت خاطرنشان کرد: البته در تورمبخشی علاوه بر نرخ ارز، برخی فاکتورها و نهادههای تولید نیز اثرگذار هستند که به هرحال باید در فرمول دیده شود.
طرح جدید شورای رقابت برای افزایش کیفیت خودروها
شیوا در ادامه با تاکید بر اینکه فاکتور کیفیت و بهرهوری نیز به فرمول جدید شورای رقابت برای قیمتگذاری اضافه شده است، خاطرنشان کرد: شورای رقابت طرح جدیدی برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی دارد که براساس آن، میزان کیفیت خودرو در نرخ آن موثر باشد. وی با بیان اینکه تولید خودرو در کشور انحصاری است، اظهار داشت: همین امر باعث شده که سالهای متمادی خودروسازان تولید داشته باشند اما به دلیل اینکه بازار دارند و مشتریان همواره به خودروهای تولیدی آنها برای مصرف وابسته هستند با هر کیفیتی خودرو را به دست مردم میدهند در حالی که به نظر میرسد باید عامل کیفیت نیز مشخصهای تعیینکننده در قیمت خودرو باشد.
جایزه و جریمه برای خودروسازان در فرمول جدید
شیوا با بیان اینکه در فرمول جدید قیمتگذاری خودرو، برای خودروسازان جایزه و جریمه در نظر گرفته شده است، گفت: این جایزه و جریمه به طور مستقیم در قیمتگذاری خودرو موثر است و به نوعی به نفع مصرفکنندگان به شمار میرود.
وی اظهار داشت: بر این اساس، میزان جایزه و جریمه خودروها محدودهای بین ۵/۲ درصد- تا ۵/۲ درصد+ دارد که به عنون جریمه و پاداش بهرهوری و کیفیت در فرمول گنجانده شده است. رییس شورای رقابت خاطرنشان کرد: جریمه و جایزه بر اساس متغیرهای کیفیت و بهرهوری تعیین میشود این در حالی است که دولت انتظار دارد هر سال بهرهوری بالاتر رود و البته بهرهوری نیز به معنای بهرهمندی بیشتر از امکانات موجود است نه اینکه امکانات جدیدی اضافه شود. وی تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه متوسط بهرهوری صنعت دو درصد است که دو درصد باید هر ساله به بهرهوری بخش صنعت خودرو اضافه شود. یعنی سالانه حداقل دو درصد کاهش قیمت از محل بهرهوری نصیب مصرفکنندگان شود.
شیوا با بیان اینکه اختصاص جایزه به خودروسازان به معنای پرداخت نقدی نیست، گفت: این فاکتور در فرمول قیمتگذاری خودرو به نحوی عمل میکند که به نفع تولیدکننده باشد و البته با توجه به اینکه این جایزه به تورمبخشی اضافه شده و در فرمول بهرهوری از عدد به دست آمده آن کم میشود، مصرفکننده نیز سود میبرد ضمن اینکه خودروی باکیفیتتری را نیز دریافت میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد