24 - 01 - 2020
خبر
روند افزایش درصد تغییرات قیمت مواد اصلی و ارزدر رابطه با تولید خودرو، طبق جدول ارائه شده توسط انجمن خودروسازان ایران که در اختیار «جهانصنعت» قرار گرفته، نشان از جهش چند صد درصدی قیمتهاست. در این جدول آمده نرخ ارز بازار آزاد از اسفند ۹۴ تا شهریور ۹۷،۳۱۷ درصد افزایش داشته و این تاثیر زیادی در افزایش سایر مواد اولیه جهت تولید خودرو داشته است. به طور مثال هر کیلو آلومینیوم ۲۷۷ درصد، مواد پلیمری ۲۵۵ درصد، ورق فولادی ۱۶۶درصد، مس۱۷۲ درصد، قراضه ۲۲۹درصد، سرب۲۷۳درصد، فولادآلیاژی ۱۲۵ درصد و از سوی دیگر حداقل حقوق ماهیانه ۵۶ درصد، نرخ ارز مبادلاتی – نیما (دلار) ۱۸۱درصد افزایش قیمت داشته است با توجه به این که جهش نرخ و مجوز افزایش ۵/۱۲ درصدی قیمت خودرو توسط شورای رقابت، دو شرکت بزرگ خودرو ساز کشورمان طی شش ماه اول سال ۹۷ بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند. احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان مطالب فوق و تاکید بر ادامه گرانی و ضرر و زیان صنعت خودرو به «جهان صنعت» گفت: هیچ کس زیانهایی که به خودروساز در پی گرانی نرخ دلار وارد آمد را نمیبیند و این موضوع باعث شده صنعتگران خودروساز مورد هجمه قرار گیرند. به گفته نعمتبخش، راهی که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو انتخاب کرده بود کارساز نبوده و حاشیه بازار ایجاد شد. راهکار این است که همچون دهه ۷۰، خودرو در حاشیه بازار فروش رود.اگر اجازه میدادند پیش فروش خودرو به قیمت بازار باشد ۹۰ درصد تقاضاهای کاذب از بین میرود. در این صورت قیمت حاشیه بازار پایین میآید و مردم به راحتی میتوانند از خود کارخانه خرید کنند. به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، خواسته این است حالا که همه چیز آزاد شده و ارز سوبسیدی نمیدهند برای اینکه بساط رانت و فساد جمع شود اجازه دهند قیمت را حاشیه بازار تعیین کند. دلالها نیز عملا از بازار خودرو خارج میشوند که در نتیجه خودرو با قیمت ارزانتری به دست مصرفکننده میرسد. البته این کاهش قیمت در بازار است و در واقع با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت تمامشده خودرو بالاتر میرود. نعمتبخش معتقد است اکنون بازار و قیمتگذاری بر عهده دلالان است و تنها خودروساز در حال پرداخت زیان است. وقتی سایت از سوی خودروساز باز میشود بیشترین تعداد ثبت نام توسط دلالها صورت میگیرد. کار آنها این است که هر روز اخبار مربوطه را دنبال کنند و از تاریخ و ساعت دقیق باز شدن سایت خودروسازها مطلع هستند. در نتیجه این افراد یک پله جلوتر از مصرفکنندهای هستند که هر سه یا چهار سال میخواهند خودروی خود را تعویض کنند و از روال ثبتنام خبر ندارند. زمانی که سود سپرده بانکی کم شد سرمایههای مردمی ابتدا به سمت بازار طلا و ارز و سپس به سمت خودرو آمد و این پدیده بازار را با توجه به گرانیها به مخاطره انداخت. دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: آزادسازی قیمت خودرو باید صورت گیرد. همانطور که قیمت ارز بازار ثانویه براساس عرضه و تقاضا مشخص میشود قیمت خودرو نیز براساس حاشیه بازار تعیین شود تا دست دلالها از این بازار قطع شود و بازار خودرو به آرامش برسد. در همین خصوص خواسته نعمتبخش این است حالا که همه چیز آزاد شده و ارز سوبسیدی نمیدهند برای اینکه بساط رانت و فساد جمع شود اجازه دهند قیمت را حاشیه بازار تعیین کند. نعمتبخش ادامه داد: اگر آزادسازی صورت بگیرد خودرو ۲۰۶ که امروز در بازار ۷۰ میلیون و در کارخانه ۵۰ میلیون تومان است به طور حتم کمتر از قیمت بازار دست مصرفکننده میرسد و از آن طرف خودروسازها هم با ضرر محصول خود را نمیفروشند. نعمتبخش گفت: در حال حاضر هزاران خودروی ناقص در ایرانخودرو و سایپا وجود دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمامشده خودرو میشود.
چند روزی است که افزایش غیررسمی قیمت پژو۲۰۶ تیپ ۲ در بازار مطرح شده اما هنوز شرکت ایرانخودرو در این رابطه واکنشی نشان نداده است. بهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به صورت رسمی ۵۷ میلیون تومان اعلام شده این در حالی است که پیش از این قیمت این خودرو ۳۶ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بوده است.نعمتبخش با اعلام بیاطلاعی از این افزایش قیمت ادامه داد: اکنون که قیمت ارز افزایش پیدا کرده بهترین فرصت است که آزادسازی صورت بگیرد تا قیمت خودرو برای مصرفکننده علاوه بر اینکه خودروسازها از زیاندهی خارج میشوند قیمتها تعدیل شود و بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص کند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد