8 - 01 - 2023
دولت دهم رکورددار افزایش قیمت بلیت هواپیما
مصوبه شورای عالی هواپیمایی درخصوص افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما مورد تایید ستاد هدفمندی یارانهها قرار گرفت تا به زودی ابلاغ شود.
این را محمد حسن نکویی مهر، معاون وزیر بازرگانی گفته است. معاون وزیر بازرگانی از موافقت کارگروه کنترل بازار با افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما خبرداد و گفت: این موضوع به پیشنهاد سازمان هواپیمایی کشوری بوده است.
محمدحسن نکوییمهر گفت: براساس قانون، شورای عالی هواپیمایی میتواند به صورت مستقیم نسبت به تغییر قیمتهای بلیت هواپیما در خطوط مختلف پروازی اقدام کند اما براساس مصوبهای که کارگروه کنترل بازار و ستاد هدفمندی یارانهها داشتهاند که براساس آن، باید هرگونه تغییر در قیمت کالاهای مختلف و خدمات با هماهنگی با کارگروه انجام شود.
معاون وزیر بازرگانی افزود: بر این اساس، اگرچه ممکن است این افزایش قیمت بلیت هواپیما، مراحل قانونی را طی کرده باشد؛ اما باید با ستاد و کارگروه کنترل بازار هماهنگیهای لازم صورت گیرد.
وزیر راه و شهرسازی نیز طی روزهای گذشته گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما به منظور ایجاد امکانات بیشتر برای خدمات رسانی بهتر به مردم صورت گرفته که در برخی مسیرها از سه تا پنج درصد بیشتر نیست.
نیکزاد با اشاره به اینکه حدود چهار ماه از سال گذشته است، گفت: قرار است قیمت بلیت هواپیماها متناسب با نرخ تورم افزایش یابد که بهطور میانگین ۱۴ درصد خواهد بود.
نیکزاد افزود: این افزایش قیمتها به زودی با هدف جبران هزینه شرکتهای هواپیمایی اعمال میشود.
۱۰۹ درصد در ۸ سال
در حالی جدول افزایش قیمت بلیت هواپیما در هشت سال اخیر که در مجموع افزایش ۱۰۹/۵ درصدی قیمتها را نشان میدهد، منتشر کرد که ارایه خدمات شرکتهای هواپیمایی در این سالها با تغییرات چندانی مواجه نشده است.
این روزها بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما بار دیگر بر سر زبانها افتاده و دولت هم موافقت خود را با افزایش ۱۴ درصدی قیمتها در این بخش اعلام کرده است.
مسوولان بخش حملونقل هوایی کشور که همواره در مقابل خدمات نهچندان مناسب شرکتهای هواپیمایی داخلی سکوت میکنند و آن را به دوش قیمت پایین بلیت هواپیما در کشورمان میاندازند، در هفت سال اخیر این پرسش را پاسخ ندادهاند که پس از افزایش قیمتها در این بخش، چه خدماتی اضافه شده است.
ابتدا به سال ۸۳ برمیگردیم، وزیر راهوترابری احمد خرم است و آن جنجالهای معروف وی. خرم آن زمان گفته بود: ماجرای افزایش قیمت بلیت هواپیما از مثالهای مرغ و تخم مرغ است. مساله منطقی کردن هزینهها یا افزایش قیمت بلیت و یا پرداخت یارانهها اگر انجام نشود، نوسازی هواپیماها و امنیت پرواز را دچار مشکل میکند.
خرم کلیددار افزایش
بر همین اساس، خرم مجوز افزایش ۳۳/۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما در شهریورماه سال ۸۳ را صادر کرد که واکنشهای شدید مجلس را در پی داشت. پس از این افزایش، چند سالی قیمتها در بخش حملونقل هوایی تثبیت ماند تا اینکه در مردادماه سال ۸۶ دولت با محوریت وزارت راهوترابری با افزایش ۱۷ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرد.
حسین خانلری، رییس وقت سازمان هواپیمایی کشور در مردادماه سال ۸۶ گفته بود: شورای عالی هواپیمایی پس از تشکیل هفت جلسه با هدف تعیین و ارتقای ایمنی و سلامتی در صنعت حملونقل هوایی و ایجاد توازن بین هزینه شرکتهای هواپیمایی و میزان درآمد آنها این تصمیم را اتخاذ کرده است.
در ادامه در دیماه سال ۸۷ بار دیگر قیمت بلیت هواپیما به میزان ۱۵ درصد افزایش یافت. در این میان، حسین خانلری، رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری همان زمان این افزایش قیمت در حملونقل هوایی را امضا کرد.یکی از مقامات سازمان هواپیمایی کشوری همان زمان در این باره گفته بود: با افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل جبران بخشی از هزینههای بالای شرکتهای هواپیمایی موافقت شده است.
سال ۸۸ قیمت افزایش نیافت و بدون تغییر باقی ماند اما در مهرماه سال ۸۹ که بحث داغ اجرای هدفمندی یارانهها مطرح بود، در سکوت محض رسانهای با ابلاغیه رضا نخجوانی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری به شرکتهای هواپیمایی به یکباره ۳۰ درصد قیمت بلیت هواپیما گران شد.
این افزایش که در آستانه اجرای هدفمندی یارانهها اعمال شد، انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر بخشها را به دنبال داشت.
۹ ماه و ۴۵ درصد
پس از گذشت ۹ ماه از آن تصمیم و ابلاغیه جنجالی، حالا باز مجوز افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما صادر شده است که باید به زودی منتظر ابلاغیه نخجوانی به شرکتهای هواپیمایی در این باره باشیم.
البته علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی گفته است: افزایش قیمت بلیت هواپیما به منظور ایجاد امکانات بیشتر برای خدماترسانی بهتر به مردم است.بررسی افزایش قیمتها در بخش حملونقل هوایی کشور در هفت سال اخیر نشان میدهد که در مجموع در این سالها قیمت بلیت هواپیما ۱۰۹/۵ درصد افزایش یافته که ۴۴ درصد آن در ۹ ماهه اخیر بوده است.به هر حال امیدواریم گزارش عملکرد مقایسهای از ارایه خدمات شرکتهای هواپیمایی پس از افزایش قیمتها در این سالها ارایه شود؛ خدماتی که مسافران این بخش از آن گلایهها و انتقادات فراوانی دارند.
جدول ۸ ساله افزایش قیمت
بلیت هواپیما
میزان افزایش قیمت
سال ۸۳ ۳۳/۵ درصد
سال ۸۴ بدون تغییر
سال ۸۵ بدون تغییر
سال ۸۶ ۱۷ درصد
سال ۸۷ ۱۵ درصد
سال ۸۸ بدون تغییر
سال ۸۹ ۳۰ درصد
سال ۹۰ ۱۴ درصد
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد