27 - 01 - 2020
خبر
رانت و قاچاق در بازار برنج
خانه ملت- به گفته برخی از نمایندگان مجلس، در حال حاضر که کشور نیاز به واردات برخی از کالاهای اساسی دارد، صادرات این کالاها منطقی نیست. در همین رابطه نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: در حالی که نرخ ارز افزایش پیدا کرده است، صادرات از نظر اقتصادی صرفه دارد اما در شرایطی که ما نیاز به واردات کالاهای اساسی داریم، صادرات تبدیل به رانت و قاچاق میشود.
مهرداد لاهوتی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر صادرات برنج ایرانی اظهار داشت: نمیتوان صادرات برنج را تایید کرد زیرا در حال حاضر به منظور نیاز بازار کشور به برنج، این محصول وارد میشود. نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه سالانه ۱ و نیم تا ۲ میلیون تن برنج وارد کشور میشود هرچند که بخشی از این برنج وارداتی مازاد نیاز بازار است، گفت: صادرات برنج در شرایط کنونی کشور لزومی ندارد و اگر صادراتی صورت بگیرد مصداق بارز سوءاستفاده از شرایط حال حاضر اقتصاد کشور است. به گفته وی، همانگونه که دولت اقدام به واردات کالاهای اساسی میکند باید مراقب باشد تا کالاهای اساسی از جمله برنج از کشور خارج نشود. لاهوتی با بیان اینکه این امکان وجود دارد که برنجهای وارداتی با ارز دولتی مجددا از کشور خارج شده باشد، خاطرنشان کرد: اگر صادرات برنج صورت گرفته باشد این احتمال وجود دارد برنج را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور کرده باشند و با نرخ ارز آزاد از کشور خارج کرده باشند.
خواسته ارزی فعالان اقتصادی
ایسنا- نرخ دلار در هفته جاری ثبات نسبی خود را حفظ کرده و در شعب ارزی بانکها در کانال ۱۱ هزار تومان قرار گرفته است. البته به گفته برخی فعالان اقتصادی، افزایش ناگهانی نرخ ارز در ماههای گذشته غیرقابل پیشبینی و بیش از حد تصور بود. بنابراین لازم بود که نرخ آن کاهش یابد. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که این روند نزولی بیشتر علت سیاسی داشته و پارامترهای اقتصادی تاثیر چندانی در کاهش یا افزایش نرخ ارز نداشته است. بر همین اساس رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با نگاه کلی به شرایط حال حاضر اقتصاد کشور میتوان گفت در حوزه نرخ ارز عواملی که منجر به بحرانی شدن ارز در ماههای گذشته شدند، همچنان وجود دارند و به نظر میرسد که روند نزولی آن در هفتههای اخیر، متاثر از مسائل سیاسی باشد. البته ممکن است همراستا نبودن اروپا با آمریکا از علل کاهش نرخ ارز در هفتههای اخیر باشد.
عدنان موسیپور افزود: از دیگر عللی که شاید بر کاهش نرخ ارز موثر بوده است، پیچیده شدن موضوع تصمیم رییس کل بانک مرکزی مبنی بر تغییرات در نحوه بازگشت ارزهای حاصل از صادرات و معافیت بخشی از صادرکنندگان از پیمانسپاری ارزی بوده است؛ چرا که به واسطه تغییرات در حوزه صادرات، میزان عرضه ارز و ارزآوری به کشور بیشتر میشود. ضمن اینکه خود صادرات نیز با آرامش بیشتر انجام میشود. بنابراین همه این موارد میتواند زمینهساز کاهش نرخ ارز باشد.
رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه پایین آمدن نرخ ارز و البته ثابت ماندن آن خواسته تمام فعالان اقتصادی است، ابراز امیدواری کرد که نرخ ارز بازهم کاهش یابد، ثابت مانده و یا حداقل قابل پیشبینی باشد. موسیپور تصریح کرد: در حال حاضر آینده اقتصادی کشور برای ما به عنوان فعالان اقتصادی مبهم است. اگرچه همانطور که یاد شد فعالان اقتصادی خواستار این موضوع هستند که نرخ ارز باز هم ثابت مانده یا حداقل با نوسانات کم پیش رود.
هیاترییسه اتاق اصناف کشور انتخاب شد
میزان- جلسه انتخابات هیاترییسه اتاق اصناف ایران برگزار شد و با رای ۱۴۱نفر از اعضای هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران، ۶ عضو هیاترییسه انتخاب شدند. بر این اساس از رسته خدماتی توزیعی رسول جهانگیری۷۷ رای، حسین طاهرمحمدی ۶۷ رای و سعید ممبینی ۶۲ رای و از رسته تولیدی و خدمات فنی مجتبی صفایی ۷۷رای، جلالالدین شکریه با ۷۰ رای و محمود بنانژاد با ۶۵ رای انتخاب شدند. با انتخاب این ۶عضو، یک نفر نیز به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت به این افراد اضافه خواهد شد تا هیاترییسه تکمیل شود.
گفتنی است؛ در هفتههای گذشته کمیته بررسی صلاحیت داوطلبین با حضور نمایندگان وزارت کشور، دادگستری و صنعت، معدن و تجارت تشکیل و صلاحیت متقاضیان بررسی و تایید شد.
عراق بازاری که نباید از آن غفلت کرد
میزان- با توجه به اینکه طی هفت ماهه امسال، صادرات به عراق توانست از چین پیشی بگیرد و رتبه نخست میزبانی از کالاهای ایرانی را به نام خود ثبت کند، کارشناسان بر این عقیده هستند که باید برای حفظ بازار عراق به عنوان بازار نخست کالاهای ایرانی، سیاستگذاری و سرمایهگذاریهای جدید انجام شود تا این بازار مهم توسط رقبا از دست تجار ایرانی خارج نشود. در همین خصوص دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: بازسازی عراق در حال آغاز شدن است و حجم بزرگی از بازار پروژههای فنی مهندسی و مصالح ساختمانی ایجاد میشود که کشور در آنها دارای مزیت است و قطعا کشوری نمیتواند با ما رقابت کند. واردات این کشور که در گذشته ۷۰ میلیارد دلار بوده به نصف کاهش یافت که با نابودی داعش و افزایش درآمدها مجددا این رقم رشد خواهد کرد و سهم ۲۰ درصدی ما از بازار عراق بیشتر خواهد شد. حمید حسینی با بیان اینکه ما باید برای توسعه صادرات در این کشور هزینه کنیم، تاکید کرد: دولت باید در زمینه مرزها و گذرگاه سرمایهگذاری کند و بخش خصوصی نیز باید در این کشور حضور داشته باشد. دیگر مانند گذشته نیست که تجار ایرانی در بنگاههای خود بنشینند و تجار عراقی برای سفارش کالا به آنها مراجعه کنند. باید تلاش کنیم کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور که حدود چهار سال تشکیل نشده شکل بگیرد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد