14 - 01 - 2023
مظلوم واقع شدیم
«جهانصنعت»- آزادراه
تهران- شمال هنوز گرههای کوری دارد که برخی تصور میکنند آن را گشودهاند. یکی از همین گرههای کور قطع همکاری وزارت راهوشهرسازی با بنیاد مستضعفان در خصوص ساخت قطعه ۲ و ۳ است.
وزارت راهیها آنگونه که ادعا میکنند توانستهاند این دو قطعه را از بنیاد بگیرند. چندی پیش احمد صادقی، معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: دو عامل اصلی در به تاخیر افتادن ساخت این آزادراه موثر بود، نخست آنکه هیچگاه اعتبار مناسبی به آن اختصاص داده نمیشود و دوم آنکه پیمانکار قبلی این پروژه توان ساخت هر چهار قطعه را نداشت. هر دو مشکل نیز بحمدالله رفع شده و کار ساخت این آزادراه در حال انجام شده است.
وی افزود: برای مشکل اعتبار راهحل اوراق مشارکت را در پیش گرفتهایم که به وسیله آن ۵۰۰ میلیارد تومان به این آزادراه تزریق میشود و هزینههای باقی مانده نیز از محل اعتبارات دولتی پرداخت میشود.
درخصوص مشکل دوم اما کار کمی سخت بود. بنیاد مستضعفان به هیچوجه راغب نبود از پروژه کنار رود و ما نیز معتقد بودیم این شرکت اگر توان ساخت داشت بعد از این همه سال باید موفق میشد اما نشد و در دوقطعه ۲ و ۳ عملا هیچ کاری انجام نشده بود.صادقی صراحتا گفت: برای ما مهم نبود بنیاد از این تصمیم خوشش بیاید یا بدش بیاد. تشخیص دادیم به صرف و صلاح دولت و ملت این است که بنیاد را از دو قطه ۲ و۳ کنار بگذاریم که این کار را هم کردیم.وی درخصوص پرداخت مبالغی برای کنار گذاشتن بنیاد گفت: یک ریال هم اضافه بر قرارداد به بنیاد ندادیم چراکه طبق قانون مدت مشارکت هم تمام شده بود البته حساب و کتاب ما و بنیاد در قطعاتی که مشغول است ادامه دارد اما در مورد کنار گذاشتن بنیاد اقدامی برای راضی کردنشان انجام ندادیم.
در نهایت مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اظهار داشت: این دو قطعه به کنسرسیومی متشکل از سه شرکت واگذار شده که هرکدام تبحر خاصی در ساخت آزادراه دارند و معتقدیم به خوبی میتوانند از پس کار بربیایند بنابراین امیدواریم با تغییر مدیریت در شرکا و اعتبار مناسب تا سال ۹۲ کار به اتمام برسد.
این گفتهها باعث شد تا روز گذشته وی ساداتیان در خصوص بلاتکلیفی آزادراه تهران- شمال اظهار کند: بنیاد مستضعفان به عنوان یک سرمایهگذار در این پروژه سهیم است به بیان بهتر بنیاد در این پروژه عظیم شریک دولت است.
وی افزود: ما به دنبال سیاسیکاری نیستیم و در پروژه آزادراه تهران- شمال خیلی مظلوم واقع شدهایم.
ساداتیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر چینیها در آزادراه
تهران- شمال مشغول به کار هستند حال اینکه برای پاسخگویی بهتر و شفافتر باید هر دو طرف مسوول در آزادراه پاسخگو باشند.
سیدمرتضی ساداتیان، معاون امور مدیریت و برنامهریزی استراتژیک بنیاد مستضعفان به رشد تولیدات بنیاد با وجود رکود نسبی در کشور که کمتر از سه درصد است اشاره کرد و گفت: این رشد در بنیاد مستضعفان در سالهای ۸۹ و ۹۰ حدود ۱۲ درصد بوده که آمار خوبی است.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مشکلی در مراودات بینالمللی درخصوص صورتهای مالی ندارد، گفت: در حال حاضر ما با کمترین تخلف در مدیریت فعالیت میکنم به طوری که صورت مالی بنیاد یک صورت مالی بینالملل است و یک شرکت حسابرسی بینالمللی آن را تنظیم میکند.ساداتیان در ادامه به گردش مالی شرکتهای زیرمجموعه مستضعفان اشاره کرد و گفت: به طور تقریبی فروش ناخالص همه شرکتهای زیرمجموعه بنیاد مستضعفان پنج هزار میلیارد تومان بوده است، این در حالی است که بنیاد مستضعفان در سالهای ۹۰-۸۹ بالغ بر یکهزار میلیارد تومان طی هر سال سرمایهگذاری جدید میکند.وی در ادامه درخصوص بلاتکلیفی آزادراه تهران- شمال گفت: بنیاد مستضعفان به عنوان یک سرمایهگذار در این پروژه سهیم است به بیان بهتر بنیاد در این پروژه عظیم شریک دولت است.وی افزود: ما به دنبال سیاسیکاری نیستیم و در پروژه آزادراه
تهران- شمال خیلی مظلوم واقع شدهایم.ساداتیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر چینیها در آزادراه تهران- شمال مشغول به کار هستند حال اینکه برای پاسخگویی بهتر و شفافتر باید هر دو طرف مسوول در آزادراه پاسخگو باشند.
وی به نهادها و سازمانهای نظارتی که عملکرد بنیاد را ارزیابی میکنند، اشاره و تصریح کرد: واحدهای تابعه بنیاد مستضعفان علاوه بر سیستمهای نظارتی خاصی خود توسط سازمان بازرسی کل کشور رصد میشوند و از سوی دیگر تمام شرکتهای زیرمجموعه توسط سازمان حسابرسی کنترل میشوند.وی در ادامه به فعالیتهای دیگر بنیاد اشاره کرد و گفت: تمام اموال و داراییهای بنیاد مستضعفان مشخص است به طوری که بخشی از منابع و سرمایهها صرف کمکها غیرمستقیم به افراد نیازمند میشود و بخش دیگر نیز در پروژههای اقتصادی سرمایهگذاری و درآمد آن نیز مجددا در چرخه تولید
قرار میگیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد