16 - 01 - 2023
تبعید«هفت» به شبکه نمایش
«جهانصنعت»- در آستانه آغاز چهلویکمین جشنواره فیلم فجر، از قرار معلوم بار دیگر شاهد پخش برنامه سینمایی هفت این بار با ساختاری جدید و البته در تریبونی جدید خواهیم بود. برنامهای که در دورههای مختلف، با تیمهای مختلف روی آنتن رفته و بعد از موفقیت در جذب مخاطب، بلافاصله با مشکلات عجیب، جای خود را به تیمهای جدید داده تا این دور باطل، این بار در آستانه جشنواره فجر بار دیگر تکرار شود.
سال ۱۳۸۹ بود که فریدون جیرانی نام خود را با فیلمهای تلخ و شخصیتهای روانپریشی چون «قرمز» و «پارکوی» در ذهن علاقهمندان به سینما ثبت کرد، از پشت دوربین به مقابلش رفت و از کسوت کارگردان به مجری تغییر جامه داد. بیان شیرین و خندههای منحصر به فردش همراه با مخالفتهای تمامنشدنی مسعود فراستی (منتقدی که از طریق تلویزیون شهرتی در اندازه بازیگران سینما کسب کرد) مورد توجه قرار گرفت و سر و صدای زیادی به پا کرد.
انتقادها کم نبود اما باز هم اهالی سینما اعتقاد داشتند بودن برنامهای تخصصی همچون «نود» که به بررسی معضلات و افشای فساد در فوتبال میپردازد، بهتر از نبودنش است، اما تغییر رییس سازمان صداوسیما در کنار مسائلی دیگر، جدایی جیرانی از «هفت» را به دنبال داشت.
بعد از دو ماه «هفت» برگشت اما با مجری جدیدی به نام محمود گبرلو؛ چهرهای ناآشنا برای مردم که البته سینماگران به واسطه نقدهایش در مطبوعات و حضورش در جشنوارههای سینمایی، شناختی نسبی از او داشتند ولی گبرلو شخصیتی خنثی از خود به نمایش گذاشت که مانند رجل سیاسی با آرامشی کسلکننده روبهروی بازیگران و کارگردانان پرحرارت مینشست و گفتوگویی را که پتانسیل چالشی آتشین داشت به مصاحبهای خوابآور تبدیل میکرد.
فراستی هم دیگر نبود تا «یه حبه قند» رضا میرکریمی، «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و برنده جایزه اسکار را به شدیدترین نحو ممکن نقد کند و حتی فیلمهای بد خطابشان کند تا حداقل برنامه از جنبه دیگری جنجالی شود.
سه سال بعد گبرلو هم کوله بارش را روی دوش گذاشت و «هفت» به خواب تابستانی فرو رفت. روز دهم مهرماه سال ۱۳۹۴ از میان گزینههای متعدد و نامداری مانند فرزاد حسنی و محمدرضا شهیدیفرد، قرعه به نام کارگردانی افتاد که حداقل در حوزه تخصصی خودش، چهرهای محبوب به شمار نمیرفت.
او که فیلم «تختی»، یادگار نیمهتمام علی حاتمی را به اعتقاد بسیاری خراب کرد، شد مجری پربینندهترین برنامه سینمایی تلویزیون. هر چند موضعگیریهای گاهی عجیب و غریبش و تشکیل زوجی همسو با فراستی، جنجال به پا میکرد و میشد سوژه داغ شبکههای مجازی، ولی به جرات میتوان گفت از نظر کیفی حتی قابل قیاس با برنامه «سینما یک» نبود؛ برنامهای که از اوایل دهه هشتاد به روی آنتن شبکه یک رفت. این برنامه شاهکارهای سینمای جهان را پخش میکرد و بعد مجری با منتقد برنامه به تحلیل و نقد فیلم میپرداختند.
افخمی هم بعد از پایان قرارداد ۲ سالهاش در روز ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۵، «هفت» را اجرا کرد و از برنامه جدا شد. چند وقتی خبری از «هفت» نبود، اما نزدیک به جشنواره فیلم فجر، مهمترین اتفاق سینمایی ایران سبب شد مدیران سازمان صداوسیما به فکر بازگشت «هفت» بیفتند. معاون سیما با اعلام بازگشت برنامه «هفت»، درباره تولید این برنامه سینمایی در تلویزیون همزمان با جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، گفته: امسال علاوه بر برنامه «هفت» که سرقفلی است و برایمان خیلی جدی است، برنامههای دیگری هم داریم. «هفت» به خاستگاه اصلی که شبکه نمایش است میرود. به شکل ویژه در شبکه نمایش و از این پس در سالهای آتی در همین شبکه تولید خواهد شد. البته هنوز جزئیات سازندگان و مجری برنامه و زمان پخش این برنامه اعلام نشده است.
محسن برمهانی- معاون سیما- در گفتوگویی با شبکه رادیویی نمایش درباره تعامل با جشنوارههای سینمایی در صداوسیما و پرداختن به این رویدادها اظهارنظر کرده و معتقد است: هرچقدر جشنوارههای کشور به سمت آحاد مردم برود، طبیعتا استقبال سازمان صداوسیما به عنوان رسانه مردم و همافزایی و تعاملش هم بیشتر خواهد شد. سالهای قبل هم این همکاری با جشنوارههای فیلم کوتاه، سینما حقیقت و عمار بوده است؛ اینها جشنوارههایی هستند که به صورت متمرکزتری اطلاع دارم و حتما رویدادهای دیگری هم بوده است. برمهانی در ادامه گفت: در شبکههای دیگر هم ویژه برنامههایی داریم که از جشنواره فجر به صورت روزانه گزارش تهیه میشود. یک برنامه تخصصی هم در یکی از شبکههای اصلی داریم که به صورت شبانه و گفتوگومحور روی آنتن میرود. در عین حال دو برنامه سینمایی اصلی و ویژه داریم که یکی «هفت» و یکی هم برنامهای شبانه است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد