31 - 01 - 2023
بخـشخصوصی ناجـی میشود؟
سال گذشته بود که یک مقام مسوول متوسط زمان اجرای پروژههای ملی در وزارت راه را ۷/۱۱ سال اعلام کرد و عدم تحقق به موقع منابع مالی را مهمترین دلیل عدم اتمام پروژهها و به تعویق افتادن آنها دانست.
در حالی که دایما اعلام میشود اولویت با اتمام پروژههای نیمه تمام است که تعداد آنها کم هم نیست، اخیرا کلنگزنی پروژههای جدیدی آغاز شدهاست.
البته علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایسنا در اینباره گفت: پروژههایی که کلنگزنی میشوند ردیف اعتباری خودشان را دارند به عنوان مثال راهآهن شهرکرد- مبارکه را کلنگ زدیم که از گذشته دارای مصوبه و ردیف اعتباری بوده است. این پروژه از مبارکه به سفیددشت ۴۴ کیلومتر و از سفیددشت به شهرکرد ۱۷ کیلومتر است اما ما قسمت اول این پروژه را که در حد پولمان بود، آغاز کردهایم یا در مورد کلنگزنی آزادراه پردیس- هراز، این پروژه توسط بخشخصوصی اجرا میشود.
وی تصریح کرد: مطالعات این پروژهها انجام شده بود و ردیف اعتباری داشتند به عبارت دیگر نیمهتمام بودند اما تاکید داریم که از صفر هیچ پروژهای آغاز نشود.
به هر حال پروژههای بسیاری مانند آزاد راه تهران- شمال، فرودگاه امام خمینی(ره)، آزادراه قزوین- رشت در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که زمان اجرای آنها بسیار طولانیشده است.
اما سال گذشته لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید به حمید بهبهانی، وزیر راه وقت مبنی بر اتمام پروژههای نیمهکاره این وزارتخانه گفت: فعلا از کلنگزنی پروژههای جدید در وزارتخانه خودداری و بیشتر اعتبارات صرف اتمام طرحهای نیمه تمام شود.
آمار موجود از برنامههای اول و دوم توسعه نشان میدهد تعداد زیادی از پروژههای عمرانی کشور که زمان زیادی از آغاز عملیات اجراییشان میگذرد و عمر کلنگزنی آنها به برنامههای اول و دوم توسعه بازمیگردد، هنوز نیمهتمام مانده و با وجود صرف منابع سنگین حداکثر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند.
در این راستا حسین پاکدل، معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن با بیان اینکه نقدینگی که به صورت قطرهچکانی اختصاص داده میشود یکی از عمده دلایل طولانی شدن زمان اجرای پروژههاست، تصریح کرد: تغییر در نحوه اجرای پروژهها و همچنین چگونگی شروع عملیات میتواند منجر به کاهش زمان اجرای پروژههای وزارت راه شود.
همچنین برخی کارشناسان عدم توجه کافی به وزارت راه و ناکافی بودن بودجه آن را از دلایل طولانیشدن پروژهها اعلام میکنند و معتقدند مجموعه عمرانی و زیرسازی کشور نیازمند حمایت ویژه دولت است.
این کارشناسان بر ورود بخشخصوصی برای ساخت پروژهها تاکید کرده و معتقدند جلب اعتماد بخشخصوصی برای سرمایهگذاری نیازمند نگاه ویژه دولت به این بخش است.
بنابراین به نظر میرسد تنها راهکار بهبود وضعیت پروژههای نیمه تمام وزارت راه و شهرسازی و تکمیل آنها استفاده از توان بخشخصوصی است و امید میرود صحبتهای مسوولان در این بخش عملی شود بهگونهای که با جلب اطمینان بخشخصوصی شاهد حضور آنها در این حوزه باشیم.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد