8 - 05 - 2023
بنزین صادراتی ایران عامل آتشسوزی خودروها در ونزوئلاست؟
«جهانصنعت»- بنزین ایران عامل آتشسوزی در خودروهای ونزوئلاست؟ این شایعهای است که اخیرا در رسانههای این کشور مطرح شده است؛ شایعهای که البته وزارت نفت آن را تکذیب کرده است.
آنطور که رسانههای ونزوئلا گزارش کردهاند، درچند هفته گذشته گزارشهایی درباره آتشگرفتن ناگهانی خودروها در شهر ماراکایبوی ونزوئلا اعلام شده است. برخی از جریانهای رسانهای خارج از کشور هم البته مقصر این موضوع را بنزین وارداتی ایران اعلام کردهاند.
ایسنا در این رابطه مینویسد: «پیرامون ادعای رسانههای خارجی در خصوص کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران به ونزوئلا، ایسنا از وزارت نفت ماجرا را جویا شد، یک منبع مطلع در این زمینه گفت: ایران صادرات عمدهای به ونزوئلا نداشته است و تنها یک محموله در فروردینماه سال گذشته به یک مقصد دیگر صادر شده است، ضمن اینکه اساسا هر نوع صادرات فرآوردههای نفتی از مبادی رسمی ایران انجام میشود و تحت استانداردهای شناخته شده بینالمللی است و از نظر کیفیت محمولهها مشکلی ندارند.»
وزارت نفت گفته که بنزین پالایشگاهی صادراتی ایران همان محصولی است که در داخل کشور مصرف میشود، اگر چنین موضوعی صحت داشت در مقاصد دیگر صادراتی باید مشابه این اتفاق میافتاد.همچنین وزارت نفت اطمینان داده که بنزین تولید پالایشگاههای ایران مطابق با استانداردهای یورو ۴ تولید میشود، کیفیت مطلوب را دارد و از این نظر مشکلی نیست، بنابراین آتشسوزی ممکن است ناشی از نقص فنی خودرو یا موضوعات دیگر باشد. هرچند، آنطور که وزارت نفت تاکید کرده کیفیت بنزین تولیدی ایران مشکلی ندارد، با این حال مالکان خودروها میگویند که طی یک سال گذشته کیفیت بنزین داخلی هم باعث بروز خسارتهایی به پمپهای بنزین داخل خودروها شده است.
صادرات فرآوردههای نفتی از جمله بنزین به ونزوئلا با وجود تحریمهای آمریکا و توقیف نفتکشهای ایرانی در سالهای اخیر متوقف نشده است. به تازگی همکاری نفتی ایران و ونزوئلا در زمینه توسعه میدانها، نوسازی پالایشگاهها و مجتمعهای پتروشیمی و تجارت نفت با امضای اسناد و تفاهمنامههای تازه کلید خورده است.
افزایش مصرف بنزین پس از پایان پاندمی کرونا در ایران در حال حاضر به معضلی برای دولت تبدیل شده است. با وجودی که پالایشگاهها سود خوبی از صادرات بنزین به دست میآورند، با این حال به دلیل فشار تقاضا و محدود بودن ظرفیتهای تولید میگویند که دیگر توان تولید بیشتر بنزین را ندارند.
پیش از این انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفته بود که صادرات بنزین از سال گذشته به پایینترین حد خود رسیده و در برخی ماهها حتی صادرات بنزین صفر بوده است. با این حال به نظر میرسد دولت در نظر دارد با وجود کمبود بنزین داخلی، صادرات بنزین به ونزوئلا را ادامه بدهد. به همین دلیل هم ناترازی بنزین از طریق واردات از روسیه طی ماههای گذشته جبران شده است.
مصرف بنزین در هفته پایانی منتهی به سال جدید رکورد مصرف ۱۴۴ میلیون لیتر در روز را زد. رقمی که اگرچه بعد از تعطیلات نوروز و پایان سفرهای نوروزی کاهش یافت، با این حال در حال حاضر میانگین مصرف بنزین نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافته است. براساس اعلام علیاکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی متوسط مصرف بنزین در فروردین امسال تقریبا ۱۰۹ میلیون لیتر در روز بود که نسبت به پارسال در همین زمان ۱۱/۴ درصد بیشتر بوده است.
با وجودی که تقاضا برای مصرف بنزین بالاست با این حال مصرفکنندگان هم از کیفیت بنزین تولیدی چندان راضی نیستند. با این حال ناصر عاشوری قلعهرودخانی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت اطمینان میدهد که بنزین تولیدی پالایشگاهها یورو ۴ و ۵ است و آلایندگی شهرها و مراکز استانها کاهش پیدا کرده و بخشی از این کاهش آلایندگی به تولید پاک برمیگردد.
گفتههای دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در حالی مطرح شده که سال گذشته تعداد روزهای پاک در کلانشهرها در برخی از ماهها انگشتشمار شده بود بهطوری که کارشناسان محیطزیست این آلودگی را ناشی از بنزینهای بیکیفیت عنوان میکردند. موضوعی که هم وزارت نفت و هم تولیدکنندهها آن را به شدت تکذیب میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد