28 - 09 - 2023
خروج ۹۰۰ واگن مسافری از سیر طی ۱۴ سال اخیر
«جهانصنعت»- مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نیمی از خطوط ریلی کشور تحت پوشش سیگنالینگ نیست، گفت: بیتوجهی دولت قبل عامل بروز این اتفاق بوده است.
سیدمیعاد صالحی در نشست خبری با یادآوری اینکه حدود ۲۰ سال حملونقل ریلی در اولویت کشور نبود، اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته در پروژههای ریلی بخش سیگنالینگ و علائم از ردیف بودجه به طور کامل حذف شده بود. به عنوان مثال در پروژه میانه-اردبیل برآوردهای پروژه براساس حذف تجهیزات سیگنالینگ انجام شده است.
او با بیان اینکه نیمی از خطوط اصلی ریلی کشور تحت پوشش سیگنالینگ و علائم است، افزود: با دستور وزیر راهوشهرسازی این موضوع از سازمان برنامه و بودجه پیگیری خواهد شد و امیدواریم این ردیف بار دیگر به لایحه بودجه افزوده شود.
او با اشاره به اینکه طی یک دهه اخیر برخی خصوصیسازیها نادرست بوده است، گفت: یکی از واگذاریها، واگذاری شرکت حملونقل مسافری رجا بوده است. این شرکت در یک اقدام غیرکارشناسی به بخش سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. در همان زمان و امروز در حال رنج بردن واگذاری نادرست بزرگترین شرکت ریلی مسافری کشور هستیم.
مدیرعامل راهآهن گفت: وقتی وزارت رفاه عهدهدار این بنگاه شده، انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی به عنوان مالک، خدماتدهی را ارتقا دهد. در واگنهای برون و درونشهری طی ۱۰ سال اخیر تزریق منابع مالی وجود نداشته، مسالهای که باعث فرسودگی ناوگان رجا شده است.
صالحی یادآور شد: ۷ سال است که شرکت رجا حق دسترسی به ریل را نپرداخته است. این شرکت طی مدت یادشده یک ریال برای خدمات ریلی به راهآهن پرداخت نکرده است. بنابراین به عنوان نهاد حاکمیتی تابستان امسال به دلیل به خطر افتادن رفاه مردم در ریلباسهای حومهای، سیر این قطارها را متوقف کردیم.
او بیان کرد: در زمان واگذاری رجا، این شرکت ۱۴ ریلباس داشت که به مرور زمان با وجود هشدارهای متعدد راهآهن این تعداد کاهش یافت و در نهایت خدماترسانی متوقف شد. خوشبختانه امروز ۴ قطار ریلباس به سیر برگشته و کسری موجود را با ریلباسهای راهآهن جبران خواهیم کرد.
مدیرعامل راهآهن در پاسخ به اینکه در این خصوص طی ۲ سال اخیر چه میزان سرمایه در راهآهن جذب شده است، اظهار کرد: همه تلاشها برای به ثمر نشستن اقدامات در حال انجام است. ما امروز میراثدار تلاش یا عدم تلاشهای ۲۰ سال قبل هستیم. بخشی از کارهایی که طی ۲ سال اخیر در راهآهن انجام شده زودبازده و بخشی نیز نیازمند زمان برای دیده شدن نیست. همه چیز پول نیست و نیازمند اصلاحاتی هستیم.
صالحی با یادآوری اینکه در تولید واگن باری به جز ترمز در کشور مشکلی نداریم، گفت: اگر این قطعه را داخلیسازی کنیم که این کار در حال انجام است، تولید واگن باری در کشور ۱۰۰ درصد داخلیسازی خواهد شد.
او بیان کرد: ۱۴ سال قبل ۱۹۰۰ واگن مسافری در سیر داشتیم که به دلیل کمکاری به زیر ۱۰۰۰ واگن
رسیده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد