16 - 03 - 2020
«ارج» زنده شد؟
وقتی به تاریخچه صنایع در کشورمان نگاه میکنیم با نگاهی به خط مشیهای تاسیس آنان به این موضوع میرسیم که تنها هدف، توسعه اقتصادی و تبدیل کردن ایران به عنوان قطب صنعت در منطقه و حتی در جهان بوده است اما در مقابل وقتی خبر تعطیلی این کارخانهها را میخوانیم و به دنبال علت آن میرویم تنها نبود امکانات اولیه در راستای حفظ تولید را میبینیم که این یک معمای پیچیده برای کشوری است که قرار بود مرزخودکفایی را به دور دستها بکشاند اما... . .
اعلام خبر تعطیلی کارخانه ارج، یکی از قدیمیترین کارخانههای تولیدی در داخل که البته در همان سال ۹۵ تکذیب هم شد بار دیگر بهانه برای طرح این مساله شده که ضعف بخش خصوصی و سوءمدیریت در اقتصاد ایران، فضا را برای چنین وضعیتی در کارخانهها و صنایع بزرگ فراهم کرده است. اولین کارخانه تولید لوازمخانگی کشور که نامی آشنا برای تمام مردم ما دارد و کمتر شخصی با تولیدات آن بیگانه است بهدلیل تشدید مشکلات تولید رسما از خرداد سال ۹۵ تعطیل شد. البته این کارخانه در طول سالهای گذشته با بروز مشکلات مالی و حضور برندهای مختلف خارجی سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار نداشت و با توجه به ماشینآلات کهنه دیگر قادر به تولید محصولات متنوع لوازمخانگی نبود. کارخانه ارج در سال ۱۳۱۶ در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان سیمتری تهران به اتفاق ۸ کارگر ساده فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۴۸ با کارگاههای متعدد و ماشینهای جدید در زمینی واقع در جاده مخصوص کرج با همراهی مهندسین و کارگران مبتکر و ماهر با تکنیکهای مدرن روز فعالیت خود را ادامه داد. این کارخانه از اول فروردینماه ۱۳۵۲ بهصورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد. در سال ۱۳۵۷ با ملی شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار شد که تا سال ۱۳۷۴ تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار شد. بهروز نشدن ماشینآلات و انتصاب مدیران دولتی در این کارخانه باعث شد تا نتواند از پتانسیل خود برای تولید محصولات روز استفاده کند بهنحوی که در چند سال اخیر تصمیم به فروش این کارخانه گرفته شد، حتی در یک سال گذشته بخشی از این کارخانه در اختیار ایرانخودرو قرار گرفت تا بهعنوان پارکینگ خودرو از آن استفاده کند. تشدید مشکلات برای این واحد تولیدی بهحدی شده که مدیران هفته گذشته تصمیم به تعطیلی رسمی آن گرفته و ماشینآلات کهنه آن را برای فروش گذاشتهاند، این در حالی است که کارخانه ارج در مقطعی بهعنوان سوپرمارکت لوازمخانگی ضمن برندسازی انواع لوازمخانگی را تولید میکرد. کارخانه ارج قدیمیترین و از معروفترین کارخانههای تولید لوازمخانگی ایرانی است. این کارخانه طی چند سال اخیر با مشکلات مالی زیاد و همچنین کهنه شدن تجهیزات و ماشینآلات مواجه بوده است. در نهایت خرداد سال ۹۵ اعلام شد «این کارخانه به دلیل این مشکلات تعطیل شده است»؛ هرچند که بلافاصله این موضوع از سوی مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری گروه توسعه ملی تکذیب و اعلام شد که این خبر فضاسازی رسانهای بوده است و تاکنون هیچ چرخی در این کارخانه نچرخیده است.اما آنچه جدا از واقعیت داشتن تعطیلی کارخانه ارج و اظهارات متفاوت در این زمینه، درست به نظر میرسد مساله رکود، بحرانهای مالی و افزایش هزینههایی است که بسیاری از کارخانههای صنعتی قدیمی در زمینههای مختلف را به تعطیلی یا مرز تعطیلی رسانده است. این در حالیاست که شنیدهها حاکی از آن است که طی روزهای گذشته نمایشگاهی در این کارخانه (کیلومتر ۵ جاده مخصوص ) با برند ارج در حال برگزاری است که به زودی اطلاعات جدیدی از چگونگی فعالیت این کارخانه منتشر خواهد شد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد