5 - 12 - 2023
خوانندهای که به پایان نزدیک میشود
گروه فرهنگ و هنر – ساسان حیدرییافته در سالهای اخیر ثابت کرده که دست به دامن هر ابزاری میشود تا بلکه بیشتر و بیشتر دیده و شنیده شود. سال ۱۳۹۹ یکی از کانالهای تلگرامی گزارشی ویدئویی منتشر کرد که ایده اصلی آن طراحی یک آزمایش اجتماعی و هدف از انجام آن نشان دادنِ شکافی بیننسلی بود. آنها ارزیابی پدران و مادران را با سوالات جنسیتی از سوی فرزندانشان جویا شدند، نتیجه این گزارش نشان میداد که چقدر میان والدین و فرزندانشان فاصله وجود دارد، یعنی آنچه نوجوانان و جوانان بهراحتی تشخیص میدادند و درباره آن شرح تفصیلی میدادند، پدران و مادران روحشان هم از آن خبردار نبود.اردیبهشت ۱۴۰۰ همین گزارش با موضوع مواد مخدر تهیه شد، آنها یک ماده مخدر را به پدران و مادران میانسال نشان میدادند و از آنها میخواستند که نظرشان را درباره این ماده بگویند، بسیاری از این پدران و مادران، نهتنها نمیدانستند که نام این ماده چیست، بلکه حتی گمان نمیبردند که این یک مخدر است! و این در حالی بود که نوجوانان و جوانان بهراحتی این ماده مخدر را شناسایی کردند و حتی درباره کیفیت و دیگر جزئیاتش اطلاعات داشتند.
انتشار این گزارشهای اجتماعی که روایتگر شکافهایی عمیق بین نسل پدران و مادران با فرزندانشان بود، حساسیتهایی را در جامعه ایجاد کرد. انتشار این گزارشهای اجتماعی موجب شد خانوادهها نسبت به برخی موارد حساسیت بیشتری داشته باشند و آنچه را بر فرزندانشان تاثیر میگذارد، با جدیت بیشتری پیگیری و بررسی کنند، شاید نخستین نمود این حساسیتها در عرصه موسیقی و نسبت به انتشار موزیکویدئویی از سوی یکی از خوانندگان خارجنشین شکل گرفت.
تهرانتوکیو
تهرانتوکیو در اسفند ۱۳۹۹ منتشر شد، اثری از ساسان حیدرییافته (ساسیمانکن) با حضور یکی از بازیگران فیلمهای غیراخلاقی، واکنشهای شدیدی از سوی خانوادهها نسبت به ساسیمانکن و اهداف پشتپرده او دربر داشت. همان سالها بود که ویدئوهایی از صحبتهای یکی از همکاران قدیمی ساسان حیدرییافته منتشر شد، این صحبتها بهشدت همه چیز را درباره ساسی روشن کرد: همکار قدیمی ساسان حیدرییافته: سال ۱۳۹۸ ساسان به من زنگ زد و گفت «من که از کنسرتهایم هیچ درآمدی ندارم و اجراهایم فروش ندارد، میخواهم گروهی راهاندازی کنم که نهتنها هزینهای نداشته باشد، که حتی درآمد زیادی هم از آن کسب کنم.» ساسان به من گفت که «ویدئوهایمان انیمیشنی و کارتونی است»، البته وقتی این را گفت که من دیگر کارها را برایش ساخته و فرستاده بودم، بعد آثار منتشر شد و دیدم که این چه وضعی است! به ساسان پیام دادم که «مگر قرار نبود ویدئوها انیمیشن باشد!»، گفت: «دادا، انیمیشنکار خوب پیدا نکردم، به مُدلها ۱۰۰ دلار میدهیم و شاید هم ندهیم و کار جمع میشود»، از نظر من این دیگر موزیک و فان و این داستانها نیست؛ از نظر من این دیگر کثافتکاری است.
ساسی از کجا آمد
سال ۱۳۸۸ اسم ساسان حیدرییافته مشهور به ساسیمانکن سر زبانها افتاد، بیشتر این شهرت پس از دیدار او با مهدی کروبی یکی از نامزدهای ریاستجمهوری و حواشی رسانهای این دیدار رقم خورد. ساسان حیدرییافته تا آن زمان بهعنوان خوانندهای زیرزمینی شناخته میشد و چند آهنگ او در همکاری مشترک با حسین مختاری، علی شمس و امیرمسعود تا حدودی شنیده شده بود.
از سال ۲۰۱۲ که حیدرییافته ایران را بهمقصد مالزی ترک کرد، حدود یک دهه اثر چندان مطرحی نساخت و کمکم از خاطرهها داشت پاک میشد. سال ۱۳۹۷ انتشار ترانه «جنتلمن» با تمرکز روی گروه سنی کودکان و نوجوانان بیشتر مورد توجه قرار گرفت. استقبال بچهمدرسهایها از ترانه «جنتلمن» باعث شد ساسان حیدرییافته، تمرکز محتوایی آثارش را بر کودکان و نوجوانان بگذارد.
دکتر، تهرانتوکیو، مامان منو ببخش و الان هم برادران لیلا…، این آهنگهایی است که در سالهای گذشته ساسان حیدرییافته خوانده و منتشر کرده است.
درآمدها از کجاست؟
برخی گمان میکنند درآمدهای ساسی فقط از بازدید ویدئوهایش در یوتیوب و پلتفرمهای دیگر است، اما داستان خیلی وسیعتر از اینهاست. کنسرتهایی که ساسی در کشورهای مختلف برگزار میکند، یکی از راههای درآمدیِ کلان اوست. آونگ، پیامسی و رادیو جوان از حامیان ساسی هستند. در سالهای اخیر نام فرشید حامدی بهعنوان مدیر برنامه ساسی مطرح شد. حامدی پسرخوانده ابراهیم حامدی، معروف به ابی است. فرشید حامدی اسپانسر و حامی بسیاری از پروژههای خارجی مربوط به موسیقی در خارج از ایران است و فرشید حامدی در هر کجا که باشد و با هر شخصی که همکاریاش را آغاز کند؛ او را به فضای سایتهای شرطبندی و قمار نزدیک میکند. نگاهی گذرا به آنچه اطراف ساسی در گذر است، اثبات میکند که کار ساسی تجارتی کثیف است، تجارتی با استفاده از نام موسیقی و با بهره بردن از فساد جنسی…
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد