19 - 03 - 2020
خبر
دولت به وقت نیاز، یاد بخش خصوصی میافتد
ایلنا- در حالی که کارشناسان همواره بر افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد تاکید دارند اما به گفته فعالان بخش خصوصی دولت همچنان دست از تصدیگریها برنمیدارد و تنها به وقت نیاز، به یاد بخش خصوصی میافتد. در همین خصوص رییس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: دولت هر وقت نیاز دارد به یاد بخش خصوصی میافتد. به عنوان مثال در دوره قبل تحریمهای ایران، اعلام کردند که بخش خصوصی نفت بفروشد اما بعد از لغو تحریمها دوباره دولتیها خودشان آمدند و زمام کار را در دست گرفتند. در حال حاضر نیز با اعمال تحریمهای جدید دوباره آقایان یاد بخش خصوصی افتادهاند.
ابراهیم جمیلی در خصوص فروش نفت توسط بخش خصوصی گفت: من با فلسفه این که بخش خصوصی وارد مقوله فروش نفت شود موافق هستم اما مهم این است که ابتدا اهلیت طرف احراز شود تا قضایای بابک زنجانی تکرار نشود. رییس اتاق بازرگانی ایران و هند یادآور شد: این بخش از اقتصاد ظرفیت بالایی برای سوءاستفاده، رانت و فساد دارد و کسی که وارد این حوزه میشود باید آنقدر به وی اطمینان داشت که خیالمان از بابت برگشت پول نفت راحت باشد و یا اینکه آن پول را تبدیل به کالا نکند که ما مجبور به قبول آن شویم.
رییس اتاق بازرگانی ایران و هند همچنین در انتقاد از سیاستهای صادراتی دولت گفت: هر موقع که قیمت نفت بالاست و دولت میتواند آن را بفروشد، اصلا به صادرات غیرنفتی اهمیت نمیدهد اما هر وقت بازار خراب شد همه مسوولان حرف از تقویت صادرات غیرنفتی میزنند. وی در خصوص پیمانسپاری ارزی و اجبار بازرگانان برای دادن تعهد مبنی بر بازگشت ارز به کشور گفت: ما موافق بازگشت ارز به داخل کشور هستیم اما این روشها ناکارآمد هستند و در صورت ادامه وضع موجود در آینده نه صادراتی خواهیم داشت و نه پولی به کشور بازمیگردد.
رب ارزان نشد
ایسنا- در حالی که برخی مسوولان بر این عقیده هستند که با ممنوعیت صادرات گوجهفرنگی، قیمت این محصول و همچنین رب در بازار کاهش یافته اما رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این خصوص اعلام کرد: با اینکه انتظار میرفت قیمت رب گوجهفرنگی کاهش یابد اما به دلیل اتمام گوجه مخصوص رب، قاچاق گوجه و عدم افت قیمت مواد بستهبندی، قیمت رب گوجهفرنگی کاهش نیافت.
محمد آقاطاهر اظهار کرد: بازار در رکود قرار دارد و نگرانی از بابت کمبود یا تغییر قیمت آنچنانی احساس نمیشود، اما در روزهای گذشته بازار در انتظار کاهش قیمت رب بود که این اتفاق رخ نداد. وی افزود: میتوان دلیل اصلی عدم کاهش قیمت رب را اتمام گوجه مخصوص تولید رب دانست در کنار این موضوع بنابر گزارشها مقداری از گوجه به صورت قاچاق از کشور خارج میشود که این مورد نیز بر عدم کاهش قیمت رب بیتاثیر نیست.
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در واکنش به این گفته که قیمت گوجهفرنگی در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما قیمت رب همچنان در محدوده ۱۸ هزار تومان است، گفت: قیمت رب تنها متاثر از قیمت گوجهفرنگی نیست و در حال حاضر به دلیل عدم افت قیمت قوطی، درب آسان بازشو، کارتن و حتی پلاستیک بستهبندی نمیتوان افت قیمت رب را متصور بود. وی یادآور شد: اکثر عمدهفروشان به دلیل رکود بازار محصولات خود را زیر قیمت عرضه میکنند اما خردهفروشان همچنان به دلیل آنکه محصولات را با نرخ گرانتری نسبت به زمان فعلی خریداری کردهاند، قیمت را ارزان نکردهاند. آقاطاهر تاکید کرد: در بازار کمبودی وجود ندارد اما در زمینه روغن، میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب نیست و میزان تقاضا بیش از میزان عرضه است که در کنار آن فاصله قیمتی عرضه شده از سوی کارخانه با قیمت مصرفکننده به شدت کاهش یافته و فروش روغن نمیتواند عمدهفروش و خردهفروش را پوشش دهد.
حساب ایرانیان در عمان مسدود نیست
ایرنا- با توجه به اینکه برخی شبکههای اجتماعی در روزهای اخیر ادعا کردند که حساب تعدادی از ایرانیها در عمان مسدود شده است، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان این اخبار را در مورد مبادلات بانکی دو کشور نادرست اعلام و تاکید کرد: هیچ یک از حسابهای بانکی ایرانیان در عمان مسدود نشده است.
بر این اساس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان ضمن شایعه خواندن چنین اخباری در اطلاعیهای تاکید کرد: طی هفتههای گذشته این اتاق مشترک توانسته با رایزنی با مقامهای ارشد دولت عمان و مدیران ارشد بانکهای عمانی، زمینه افزایش روابط اقتصادی فعالان بخش خصوصی دو کشور را فراهم کند اما برخی تلاش دارند با وجود وضعیت خوب روابط میان دو کشور موجب نگرانی تجار و سرمایهگذاران ایرانی و ایرانیهای مقیم عمان شوند.در ادامه این اطلاعیه آمده است: حساب همه شرکتها و سرمایهگذاران ایرانی که با رعایت ضوابط قانونی در عمان حساب بانکی ایجاد کرده و قوانین حاکم از جمله ضوابط پولشویی را رعایت کردهاند باز و هیچ محدودیتی برای امور بانکی آنها وجود ندارد.
نگرانی تولیدکنندگان ماهی نسبت به آینده
باشگاه خبرنگاران- در حال حاضر هر کیلو ماهی قزلآلا سرمزرعه ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان و در خردهفروشیها با نرخ ۲۵ هزار تومان به فروش میرسد. این در حالی است که به گفته کارشناسان، اگر برنامهریزی دقیقی در بخش تولید صورت نگیرد، ماهی از سبد خانوار به دلیل غیراستراتژیک بودن حذف خواهد شد چرا که تمامی توجه و حمایت دولت محدود به بخش تولید و توزیع گوشت قرمز و مرغ است.
در همین خصوص مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی درباره آخرین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اظهار کرد: با وجود ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان، پودر ماهی چندانی در بازار نیست که از این رو احتمال میرود این محصول در انبارها احتکار یا تحت شرایطی از کشور خارج شده باشد. آرش نبیزاده با اشاره به اینکه نوسان نرخ دلار تاثیری بر قیمت نهادهها ندارد، افزود: با توجه به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهادههای دامی، نوسان نرخ دلار تاثیری بر این موضوع ندارد و تنها دلالبازی شرکتهای واردکننده منجر به افزایش قیمت نهادههای دامی در بازار شده است.
نبیزاده با اشاره به اینکه پودر ماهی یکی از نهادههای اصلی آبزیان به شمار میرود، گفت: در شرایط کنونی به دلیل کمبود پودر ماهی در بازار، قیمت این محصول به شدت افزایش یافته و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. این مقام مسوول با بیان اینکه تولیدکنندگان نسبت به آینده تولید نگرانیهایی دارند، افزود: با وجود آنکه خوراک بچه ماهی ریز با کیفیت در بازار موجود نیست، از اینرو پیگیریها و فشارهای وارده مبنی بر واردات بچه ماهی به دولت تا این لحظه بینتیجه مانده است و همین موضوع موجب شده تا پرورشدهندگان نگرانیهایی نسبت به آینده تولید داشته باشند.
افزایش ۵ برابری واردات سویای آمریکایی
تسنیم- بر اساس اطلاعات وزارت کشاورزی آمریکا، درحالی که چین به دلیل بالا گرفتن جنگ تجاری، واردات دانه سویا را از آمریکا متوقف کرده است از ماه ژوئیه ۱۱ محموله آمریکایی سویا معادل ۷۵۰ هزار تن به سوی ایران حرکت کرده که این مقدار پنج برابر سال گذشته است. طبق آخرین آمار آمریکا مقدار سویای تحویل داده شده به ایران در ۹ ماهه منتهی به ۳۱ آگوست ۱۶۶۳۴۸ تن بوده است.
چین، بزرگترین خریدار دانههای روغنی، در ماه ژوئیه بر دانههای سویای آمریکایی عوارض وضع کرد. از آن زمان آمریکا به دنبال بازارهای دیگری برای سویای خود بوده که ایران در این بین پنجمین واردکننده محمولههای آمریکایی است. این افزایش در فروش آمریکا به ایران در بحبوحه تنشهای بین دو کشور اتفاق افتاده است. همچنین ۱۰محموله از ۱۱ محموله دانههای سویا به ایران از سیلوهای صادراتی منطقه میسیسیپی بوده که با قایق از رودخانه میسیسیپی یا با قطار از مناطق کشت سویا در مرکز آمریکا منتقل میشوند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد