11 - 06 - 2024
گذر مرغ از پیچ واردات به مرحله صادرات
رییس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با همت پرورشدهندگان و همکاران از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم و برای موفقیت در بازارهای صادراتی باید استمرار داشته باشیم و کیفیت را تقویت کرد. در نشست خبریای که دیروز برگزار شد، علی ابراهیمی رییس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: خوشبختانه پس از طی مراحل افتوخیزدار در صنعت طیور امروز در یک مسیر ثبات قرار گرفتهایم؛ به نحوی که سال گذشته همین ایام شرکت پشتیبانی برای تامین نیاز کشور مجبور به واردات مرغ گرم و منجمد شد اما امسال نهتنها نیاز داخل تامین شده بلکه بخشی از مازاد تولید را نیز راهی بازارهای صادراتی کردهایم.
افزایش ۴۰درصدی جوجهریزی
ابراهیمی افزود: در دوماهه ابتدایی سال قبل حدود ۲۰۸میلیون قطعه جوجهریزی صورت گرفت و امسال این مقدار به ۱۳۶میلیون و ۵۰۰هزار قطعه رسیده است. به این ترتیب در مجموع بهطور میانگین رشدی حدود ۴۰درصد در میزان جوجهریزی در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورده است.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت تلاش واقعی را پرورشدهندگان سراسر کشور انجام دادهاند و ظرف 5-4ماه از یک واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم.
روند کاهشی قیمت مرغ زنده و باز کردن راههای صادراتی
ابراهیمی خاطرنشان کرد: نکته قابلتامل اینکه قیمت مرغ از ۵۷۵۰۰تومان، امسال به حدود ۵۶هزار تومان رسیده است و علیرغم همه مسائل میبینیم نهتنها قیمت نسبت به سال قبل افزایش نداشته، بلکه روند کاهشی را نیز طی کرده است.
وی افزود: با وجود این، هدف ما این است که اجازه ندهیم قیمت مرغ زنده به نحوی کاهش یابد که واحدهای مرغداری ضرر کنند در نتیجه با این هدف به فرآیند صادرات وارد شدیم و موضوع صادرات را در دستور کار قرار دادیم.این مقام صنفی در خصوص ظرفیت تولید نیز اظهار کرد: ماهانه بهطور میانگین ۱۳۰ تا ۱۴۰میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید که به سمت واحدهای پرورشی گسیل میشود. به این ترتیب در حال حاضر ظرفیتی که در کل کشور برای تولید گوشت مرغ فراهم است حدود 5/3میلیون تن در سال است. با وجود این، بسته به شرایط بستر تولید نوسان دارد. ابراهیمی در خصوص مسیر طیشده برای تبدیل شدن از واردکننده مرغ به صادرکننده گفت: در این مسیر باید یکسری موانع در ابتدا برداشته میشد، چراکه پایه تولید جوجه یکروزه ضعیف شده بود و برخی مزارع پرورشی نیز حذف شده بودند؛ در نتیجه در ابتدای سال ۱۴۰۱ یکی از مشکلات ما تامین جوجه یکروزه بود، لذا همزمان واردات مرغ و جوجه داشتیم.وی ادامه داد: علاوهبر این، مشکل جدیتری هم در تامین نهادههای داشتیم و حتی شاهد بودیم قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد تا ۴۰هزار تومان هم رفت. به این ترتیب با برنامهریزیهایی که صورت گرفت قرار شد در ثبتسفارش نهادههای مصرفی تغییراتی اعمال شود. بهخصوص اینکه به دلیل قیمتها بازرگانان تمایلی به واردات کنجاله سویا نداشتند و عمدتا ذرت، جو و دانه سویا وارد میکردند. بنابراین با اندیشیدن یکسری تمهیدات این مساله را هم حل کردیم.
ابراهیمی اذعان کرد: با رفع موانع و عادی شدن روال تولید برای اینکه پرورشدهندگان را به سمت تولید مطمئن هدایت کنیم راهی نداشتیم جز اینکه پروسه صادرات را آغاز کنیم. بنابراین صادرات را به صورت آزمایشی در اسفند سال ۱۴۰۲ به صورت محدود آغاز کردیم و در فروردین که صادرات جدیتر شد به وزیر جهادکشاورزی اعلام کردیم که ۱۴۰میلیون قطعه جوجهریزی برای تامین نیاز داخل داریم و ۱۰میلیون قطعه دیگر نیز با هدف صادرات جوجهریزی خواهیم کرد. خوشبختانه نگاه مثبت وزارت جهاد از اول اردیبهشت مجوز صادرات در قالب قرارداد را گرفتیم.
صادرات، نماد قدرت کشور است
رییس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: صادرات یک قدرت برای کشور است به خصوص در حوزه مواد غذایی به غیر از بحث ارزآوری که برای کشور دارد در واقع یک قدرت چانهزنی و دیپلماسی بهتر را به کشور میدهد. با وجود این مساله مهم در بحث صادرات مراقبت از آن است؛ به این معنا که استمرار صادرات و حضور در بازارهای هدف یکی از دلایل ماندگاری است.
نبض صادرات باید تنها در اختیار یک نهاد باشد
ابراهیمی ادامه داد: علاوهبر استمرار برای حفظ بازارهای صادراتی، باید از نظر کیفیت هم محصولات ما جذابیت داشته باشد. به این دلیل باوجود اینکه از نظر بستهبندی هنوز به کشورهای سطح اول نرسیدهایم اما از نظر کیفیت و مزه، مرغ تولیدی ایران به نحوی است که بازارهای هدف خواهان مرغ ما هستند. در نتیجه باید این کیفیت را حفظ کنیم و قیمتها هم قابل رقابت باشند تا در بازارهای بینالمللی ماندگار شویم. ابراهیمی با بیان اینکه همه کشورها جهت حضور در بازارهای صادراتی به تولیدکنندگان خود مشوقهای صادراتی میدهند، گفت: باید خود را با استانداردهای بینالمللی تطبیق داده و سپس بازارها را توسعه بدهیم. بهخصوص اینکه مرغ ایران در هر کشوری باشد نماد ایران است و لذا معتقدیم باید نبض صادرات در اختیار یک جریان و سازمان باشد تا بتوانند مدیریت کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد