12 - 06 - 2024
ناترازی بنزین با تهاتر و سوآپ پر میشود
گروه انرژی- هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست. جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به همه شایعاتی که در این مدت درباره افزایش قیمت بنزین در سال جدید مطرح بود، پایان داد.هرچند تا پایان دولت سیزدهم زمان زیادی باقی نمانده با این حال این دولت تا آخرین روزهای حضورش تصمیم گرفته هرطور شده تغییری در قیمت بنزین ندهد.
آنچه دولت سیزدهم در سه سال عمرخود دنبال کرد،افزایش قیمت نبود اما برنامههای افزایش تولید هم از طریق پالایشگاهها دنبال نشد، بلکه از طریق پتروشیمیها بخشی از نیاز بنزینی کشور دنبال شد.با این حال ناترازی بنزین در دولت سیزدهم به خصوص در دو سال اخیر تبدیل به معضل بزرگی برای وزارت نفت شد که برای حل آن دست به دامان پتروشیمیها شدند.
اگرچه سالاری میگوید که در این مدت مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار بوده اما کماکان آمار قاچاق بنزین بالاست و به نظر میرسد طرحهای مقابله با قاچاق چندان نتیجهبخش نبوده است.
وی روز گذشته در نشستی با اهالی رسانه به تشریح اقدامات دولت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی پرداخت. آنچه میخوانید مشروح این نشست است با این توضیح که نماینده روزنامه جهان صنعت برای اولین بار بعد از سه سال به یکی از نشستهای رسمی وزارت نفت با خبرنگاران دعوت شده بود.
سهنرخی بیاساس است
به گزارش «جهانصنعت»، جلیل سالاری با تاکید بر اینکه سه نرخی بودن بنزین بیاساس است و سیاستهای غیرقیمتی در دولت دنبال شده است، گفت: جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت یکی از کارهایی است که اقداماتی برای آن انجام شده و باید این روند ادامه یابد.
به گفته وی، مصرف بنزین کشور سهبرابر استاندارد جهانی است. اگر ۱۰درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم میشود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت. در شرایط خاص مانند بازه زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاهها، گاهی نیاز میشود که سوخت کشور از مسیر تهاتر و سوآپ تامین شود که در قانون پیشبینی شده است.
یکی از مهمترین پالایشگاههای کشور که در تولید بنزین نقش مهمی دارد، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. با این حال بعد از افزایش مصرف بنزین و تقاضا برای آن، دیگر پالایشگاهها هم تلاش کردند که تولید خود را بالا ببرند. سالاری میگوید: در حوزه بهرهبرداری و نگهداشت پالایشگاه ستاره خلیجفارس با مشکلات جدی مواجه بود که با اقداماتی که انجام شد این مشکلات عمده برطرف شد.
او اصلاح و مرمت پالایشگاه اصفهان را هم دومین اقدام دولت در این دولت ذکر کرد و گفت: ۱۶۰۰ نقطه در پالایشگاه اصفهان و در زمان کوتاهی با تعویض کالا تعمیر شد که در افزایش تولید و کیفیسازی موثر بود.
به گفته وی، زیان انباشه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۸درصد بود که با اقدامات موثر در ارتقای کیفی و مدیریت منابع در مدت فعالیت دولت سیزدهم، شرکت از زیان خارج شده است.
وی با بیان اینکه تمامی حسابهای بانکی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به تعداد ۳۶۰ فقره حساب در خزانه کشور متمرکز شده است، گفت: با اینکه این موضوع تکلیف قانونی از سال ۱۳۹۷ بود اما در آن مدت انجام نشده بود که در دولت سیزدهم و طی مدت شش ماه صورت پذیرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه افزایش جهشی مصرف بنزین کشور پس از کنترل کرونا امکان صادرات بنزین را از بین برد و اینکه در شرایط کرونا در سال ۱۳۹۹ با مصرف روزانه حدود ۷۰میلیون لیتر بنزین و تولید حدود ۹۳میلیون لیتر، امکان صادرات بنزین وجود داشت اما با افزایش ۲۰میلیون لیتری مصرف پس از کنترل کرونا، امکان صادرات بنزین عملا وجود نداشت، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ اگر شرایط کرونا نبود، مصرف بنزین به ۱۰۵میلیون لیتر میرسید و ۱۲میلیون لیتر در روز ناترازی بنزین داشتیم اما بهخاطر کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع کرونا، امکان صادرات بنزین فراهم شد.
سالاری گفت ظرفیت تولید بنزین در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۹۴میلیون لیتر بود که این ظرفیت را به ۱۰۵میلیون لیتر در روز رساندیم و با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکتهای پالایشی، تولید بنزین به ۱۱۲میلیون لیتر در روز رسید.
واردات بنزین چطور انجام میشود؟
ناترازی بنزین در آخرین روزهای زمستان سال گذشته به بیش از 30میلیون لیتر در روز رسید. رقمی که نگرانیهای بسیاری را به دنبال داشت. آخرین آمار رکوردزنی مصرف بنزین 152لیتر در روز ثبت شده است.سال گذشته نزدیک به دومیلیارد دلار بنزین وارد شد و امسال هم در بودجه رقمی حدود چهارمیلیارد دلار برای واردات بنزین در بودجه در نظر گرفته شده است. سالاری درباره نحوه واردات بنزین گفت: واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم و در سال جاری هم منابعی برای آن درنظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم، بلکه استفاده از مولفههای پتروشیمی مثل ریفورمیت و MTBE را در تولید بنزین داریم که این ریفورمیت نیز همتراز ریفورمیت پالایشگاهی، کیفیت دارد و براساس استانداد است، گفت: مصرف بنزین کشور سهبرابر استاندارد جهانی است و اگر ۱۰درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم میشود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.
سالاری با بیان اینکه هر خودروی ایرانی در هر پیمایش ۱۰۰ کیلومتر، ۱۲لیتر به طور متوسط مصرف بنزین دارد که این رقم با هیچ استانداردی منطقی نیست و بهازای حدود ۲۴میلیون خودرو روزانه ۱۱۶ تا ۱۱۸میلیون لیتر بنزین مصرف میکنیم که رقم بسیاری بالایی است، اظهار کرد: موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در کشور مورد توجه قرار نگرفته درحالی که باید این امر با استفاده از ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در دستور کار جدی قرار بگیرد. امسال 5/1میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور افزوده میشود که میزان مصرف آنها پنج میلیون لیتر در روز خواهد بود
سالاری دلیل کمبود بنزین سوپر در جایگاهها را تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اعلام کرد و گفت: تولید این سوخت به صورت محدود بوده و مصرفکننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتا برای ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد. با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود.
از جایگاههای تازه تا کارت سوختهای جدید
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همچنین درباره جایگاههای جدید سوختگیری در کشور گفت: در دولت سیزدهم ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید احداث کردیم و برای بومیسازی تجهیزات اقدامات متعددی صورت گرفت. از زمان شروع فعالیت در حوزه پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با چالشهایی مواجه بودیم که نیاز بود ریلگذاری پرقدرت صورت بگیرد.
وی افزود: به دلیل شرایط کرونا ۷۴۴میلیون لیتر تعهدات صادرات بنزین را داشتیم و نیاز بود حل و فصل شود و از یک طرف منابع ۲۷ فقره صادرات به شرکتهای بدون پشتوانه برنگشته بود.
به گفته سالاری، رقم تعهدات صادرات ۳۵۸میلیون دلار معادل ۵۸ کشتی برنگشته بود که این موضوع نیاز به پیگیری داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی هم گفت: از سهامدارانی که در این پروژه هستند گلهمندیم، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ۱۰درصد سهامدار است اما با این حال ۲۵درصد آورده داشته است که لازم است مابقی سهامداران نیز همراهی کنند.سالاری همچنین با بیان اینکه تمام فشار روی مجموعه پالایش و پخش بوده و جلسات متعددی داشتیم بهطوری که ۱۹ جلسه هیاتمدیره برگزار شد و تمام زیرساختها را فراهم کردهایم، گفت: اخیرا یک جلسه با سهامداران داشتیم و با آنها اتمامحجت کردیم و انتظار این است تمام سهامداران قدرالسهم را واریز کنند تا پروژه دنبال شود.او در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت درخواست کارت سوخت به صورت اینترنتی و علت تاخیر اجرای این پروژه اظهار کرد: فرآیند کار اجرایی شده و نیازمند اطلاعات خودرو هستیم، زیرساختها از سمت ما اکنون آماده است و منتظر آماده شدن زیرساختهای اطلاعاتی هستیم تا این کار پیش برود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد