24 - 06 - 2024
بحران در اینترنت
نماینده مردم مبارکه: چه بخواهیم چه نخواهیم مردم از وضعیت اینترنت راضی نیستند
گروه فناوری- با وجود اینکه اینترنت در ایران روزهای بحرانی و پر از اختلالی را پشت سر میگذارد، نارضایتی از عملکرد وزیر ارتباطات به اوج خود رسیده است. به درخواست نمایندگان مجلس، عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه علنی سوم تیر ماه مجلس حاضر شد تا به سوالات و اظهارات نمایندهها پاسخ دهد. زارعپور با قرائت گزارشی در مورد میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور در اجرای بند (۸) ماده (۲۲) آییننامه داخلی مجلس وضعیت این دو طرح را برای نمایندگان توضیح داد. در این گزارش زارعپور به میزان پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات در کشور و توسط دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: «این مساله بیش از ۱۵سال است که از سوی مقام معظم رهبری از دولتها مطالبه میشود. این شبکه در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم و بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر به بیش از ۶۰درصد رسیده است.» او هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰درصد بوده که در سه سال اخیر با رشد سهبرابری شبکه ملی اطلاعات به پیشرفت ۶۰درصدی رسیده است.
به لحاظ سختافزاری در شبکه ملی اطلاعات عقب ماندهایم
مصطفی معینیآرانی نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس، نسبت به وضعیت محتوا و سختافزاری شبکه ملی اطلاعات نقد داشته و پس از قرائت گزارش از سوی وزیر ارتباطات، در این خصوص گفت: «به لحاظ سختافزاری در شبکه ملی اطلاعات عقب ماندهایم و باید تولید محتوا به موازات آن پیش برود. شبکه ملی اطلاعات از سه لایه زیرساخت شبکه، خدمات پایه و محتوا تشکیل شده است. در زمینه محتوا باید همپایه سختافزار پیش برویم و این نیز همکاری همه دستگاهها به ویژه دستگاههای خدماترسان را میطلبد.» وزیر ارتباطات به آخرین وضعیت پیامرسانهای داخلی اشاره کرد و توضیح داد که ۵ تا ۱۰میلیون به تعداد کاربران این پلتفرمها اضافه شده و ترافیک و میزان مصرف مردم در پیامرسانهای داخلی نیز بیش از ۱۰برابر شده است. او در ادامه ادعا کرد: «ما میتوانیم حداقل ۱۰۰میلیون کاربر را در پیامرسانهای داخلی میزبانی کنیم، این در حالی است که پیشتر آرزوی مسوولان این بود که ما یک پیامرسان ۲۰میلیونی داشته باشیم اما امروز بیش از ۴۰میلیون نفر از پیامرسانهای داخلی در ماه استفاده میکنند.» زارعپور در این گزارش درباره وضعیت پنجره هوشمند خدمات دولت نیز توضیحاتی را ارائه و اعلام کرد که ۹۹درصد دستگاهها به این پنجره متصل شدهاند و در حال حاضر ۵۰۰ خدمت به صورت هوشمند به مردم ارائه میشود و در ادامه توضیح داد: «با همراهی و همدلی و پیرو قوانین بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، همچنین برنامه هفتم توسعه، همه دستگاهها مکلف به ارائه خدمات الکترونیکشده بودند، بنابراین با پیگیریهای وزارت ارتباطات و سازمان امور اداری و استخدامی در حال حاضر پنجره خدمات دولت هوشمند راهاندازی شده و بیش از ۷۰درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی و از طریق این پنجره واحد در اختیار مردم قرار دارد.»
به گفته او، تنها یک دستگاه یعنی وزارت امور خارجه آن هم به دلیل ایرانیان خارج از کشور که مسائل مربوط به خود را دارند به این شبکه متصل نشده است. زارعپور همچنین اشاره کرد که تاکنون ۴۸میلیون نفر از مردم در این پنجره احراز هویت شدهاند و از خدمات این پنجره واحد استفاده میکنند و ۷۰درصد از افراد بالای ۱۸سال کشور حداقل یک بار به پنجره خدمات دولت هوشمند مراجعه کردهاند؛ به این ترتیب، پنجره واحد خدمات دولت روزانه 3میلیون استفادهکننده دارد.
نارضایتی نمایندگان از وضعیت پنجره هوشمند خدمات دولت
با وجود این توضیحات و شرح پیشرفتها، نماینده مردم کاشان در مجلس به این موضوع هم نقدهایی وارد کرده و با اشاره به اینکه در زمینه هوشمندسازی خدمات دولت، هنوز ۴۰درصد عقب هستیم، گفت: «در موضوع خدمات دولت هوشمند نسبت به 5هزار خدماتی که سازمان امور استخدامی تهیه کرده تا به عنوان یک خدمت الکترونیک انجام شود، حسب گزارشهایی که به ما رسیده حداقل حدود ۴۰درصد عقب هستیم. مردم احساس نمیکنند که این خدمات بر مبنای بستر هوشمند و الکترونیک انجام شده است.» او در ادامه تاکید کرد که برای بهبود وضعیت پنجره خدمات هوشمند «باید نظارت در دستگاهها تقویت و تشدید شود، بنابراین لازم است یک پایش مستمر در میزان خدمات و کیفیت خدمات و هوشمندسازی خدمات صورت گیرد. خدمات الکترونیک پله اول است که باید به سمت دولت هوشمند حرکت کنیم و همه خدمات در بستر هوشمند قرار گیرد که مراجعات شهروندان به حداقل برسد و کیفیت خدمات به حداکثر رسیده باشد».
سیدنجیب حسینی نماینده مردم کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه تپه نیز به افت رتبه ایران در حوزه دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: «شاخصهای دولت الکترونیک در سطح بینالمللی بر اساس گزارشهای ارائهشده در نشست اخیر کاهش پیدا کرده است. باید در رتبه ۷۵ جهان قرار میگرفتیم اما در حال حاضر در این رتبه نیستیم. وزیر ارتباطات باید در این خصوص گزارش میداد.» حسینی در تذکر شفاهی خود به زارعپور با اشاره به اینکه در مورد پنجره هوشمند خدمات کار مهمی صورت گرفته و ۵۰درصد خدمتها به صورت الکترونیک انجام میشود، به عنوان پیشنهادی برای بهبود وضعیت در این حوزه گفت: «تیم بازرسی به ادارات سطح شهرستان اعزام شوند تا مشاهده کنید چه میزان خدمات الکترونیک شده است. سامانه فراهم شده اما دستگاهها به وظایف خود عمل نمیکنند.»
خسارت مالی فیلترشکنها به مردم باید جبران شود
علیاصغر باقرزاده، نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار، در این جلسه به موضوع فیلترشکنها و مسائل مالی آنها اشاره کرد و گفت: «وزیر ارتباطات باید توضیح دهد که چه برنامهای برای فیلترشکنها دارد. به واقع باید مشخص شود خسارت فیلترشکن به مردم از لحاظ مالی را چه کسی جبران میکند؟» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این موضوع و مساله مافیای فیلترشکن که در این جلسه مطرح شد، گفت: «کلید حل مشکل فیلترشکن در دست شماست. یک خط قانون برای مقابله با کاسبان فیلترشکن وجود ندارد، وقتی وجود ندارد، یک کسبوکار قانونی است و نمیشود با آن مقابله کرد.»
محمد بیات نماینده مردم خمین در مجلس از زارعپور خواست کار میدانی انجام دهد و در میان مردم حضور داشته باشد تا از نزدیک در جریان وضعیت اینترنت و آنتندهی در شهرهای مختلف قرار بگیرد: «هرگونه اظهارنظر وزیر ارتباطات باید با حضور میدانی همراه شود نه اینکه در قالب یک کلیپ پنج دقیقهای در مجلس گزارش داده شود. همانطور که رییسجمهور شهید دائما حضور میدانی داشتند لطفا شما هم از اتاق شیشهای بیرون بیایید و حضوری بین مردم حوزههای انتخابیه بروید و ببینید وضعیت اینترنت و آنتندهی چگونه است؟» بیات به سرعت بسیار کم اینترنت و وضعیت نامطلوب آنتندهی موبایل در برخی روستاها در خمین اشاره کرد و گفت: «مسائلی که وزیر ارتباطات در صحن اشاره کرد شاید حرف درستی باشد اما در ایام کرونا در یک روستا در حوزه انتخابیه بنده، دانشآموزان برای اینکه بتوانند به شبکه شاد وصل شوند ناچار بودند به بالای تپه یا یک بلندی بروند تا بتوانند به اینترنت وصل شوند.» او در ادامه توضیح داد: «قطعا نسبت به گذشته پیشرفتهایی در ارتباطات و وضعیت اینترنت داشتهایم که قابل تقدیر و تشکر است اما نسبت به آینده ناقص هستیم.» نماینده مردم خمین در پایان نیز تاکید کرد: «باید جهت توسعه زیرساختهای اینترنت تدابیر خاصی اندیشیده شود تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.»
چه بخواهیم چه نخواهیم مردم از وضعیت اینترنت راضی نیستند
زهرا سعیدیمبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس نسبت به وضعیت اینترنت و تلفن ثابت و سیار در کشور انتقاداتی داشت و گفت: «این حوزه شمشیر دولبه است، چه میزان از آن استفاده میکنیم؟ چه بخواهیم چه نخواهیم مردم از وضعیت اینترنت راضی نیستند. تلفن منازل قطع میشود و برای اتصال مجدد آن باید به مخابرات مراجعه کنیم.» او در ادامه با اشاره به اینکه آینده، آینده هوش مصنوعی است، پرسید: «چه میزان از متخصصان استفاده کردهایم؟ آیا بانکی از متخصصان سختافزار و نرمافزار تهیه کردهاید؟ صاحبان این علوم از عملکردها رضایت ندارند.» وی در پایان تاکید کرد که وزارت ارتباطات باید قدر نخبگان داخلی در بحث ارتباطات و فناوری اطلاعات را بداند.
سیدنجیب حسینی نماینده مردم کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه تپه در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر ارتباطات گفت: «حدودا ۶ الی هفت نشست علنی برگزار شده اما اسناد و گزارشهای مرکز پژوهشها روی نمایشگر مشاهده نمیشود. اسناد بالادستی و گزارشهای کارشناسی را روی سیستم بارگذاری کنید.» این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در طول سال ۱۴۰۲، سه بار تعرفه اینترنت افزایش پیدا کرده و کسبوکارهای این بستر دچار مشکل شدهاند، گفت: «در دوران انتخابات مجلس شورای اسلامی تعرفه اینترنت افزایش پیدا کرد که جای تعجب دارد.»
وضعیت آنتندهی موبایل در برخی نقاط کشور مطلوب نیست
در نشست گذشته مجلس، کامران پولادی، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت، نیز به موضوع عدم آنتندهی تلفن همراه در محور مواصلاتی کندوان اشاره کرد و گفت: «محور کندوان پرترددترین و مهمترین محور مواصلاتی کشور است. چند روز پیش سیلی در این منطقه جاری و باعث خسارات جانی و مالی شد اما متاسفانه در آن منطقه و برخی دیگر از نقاط این محور تلفن آنتندهی ندارد. بنده در زمان جاری شدن سیل در منطقه بودم و مجبور بودیم سه کیلومتر راه طی را کنیم و پایینتر بیاییم تا بتوانیم با مسوولان و تیمهای امدادی ارتباط برقرار کنیم و مصدومان و اجساد را منتقل کنیم.» به گفته پولادی، منطقه کجور و روستاهای اطراف آن و بخش مرزنآباد نیز دچار مشکل عدم آنتندهی تلفن همراه هستند. البته مساله عدم آنتندهی و وضعیت نامطلوب اینترنت فقط به همین مناطق اشارهشده محدود نمیشود.
بیتالله عبداللهی نماینده مردم اهر و هریس، در این جلسه گفت: «بیشتر از ۵۰درصد روستاها اینترنت ندارند. جوانان روستایی اهر و هریس تحصیلکرده هستند و اینترنت برای آنها کسبوکار و محل درآمد است اما نمیتوانند از آن استفاده کنند.» با وجود اینکه وزارت ارتباطات و شخص وزیر از بهبود وضعیت اینترنت در کشور گزارش میدهند، اما این نماینده مجلس اعتقاد دارد که وضعیت تلفن همراه در گذشته بهتر از امروز بوده است و میگوید: «در گذشته وضع ارتباط سیار و تلفن همراه بهتر بود، درخواست دارم این مشکل را حل کنید زیرا اعصاب مردم را به هم ریخته است. اگر در جادههای تبریز- اهر و تبریز- هریس تردد کنید قطعا نمیتوانید با تلفن همراه تماس بگیرید، مسوولان استانی به من اعلام کردند که گوشی خود را عوض کنم اما مردم توان آن را ندارند.»
موضوع پوشش فیبر نوری در سراسر کشور یکی دیگر از اهداف اصلی وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم بود. سیدحسن هاشمی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در این جلسه به مشکلات این فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: «آقای وزیر ارتباطات مستحضرید که خط فیبر نوری ملی به صورت شبکهای در کل کشور اجرا شده است. معذلک یک خط آن تقریبا بلااستفاده مانده است. از سوی دیگر، نگاه اقتصادی اپراتورها و عدم تخفیف در مناطق محروم توسط زیرساخت، مشکلاتی جدی را برای مردم ایجاد کرده است، پیشنهاد میشود ترجیحا برای بهرهمندی اپراتورها از خط فیبر نوری بلااستفاده تخفیف ویژه برای مناطق کمتر برخوردار در نظر گرفته یا حداقل چهار کور تاریک به اپراتورها داده شود تا مشکلات مردم کاهش یابد.»
تعرفه سرویسهای ارتباطاتی مبتنی بر عدالت اجتماعی متناسب تعیین شود
به گفته هاشمی، تعرفه سرویسهای ارتباطاتی شامل فیبر نوری، تلفن، موبایل، اینترنت و ارتباطات نقطهبهنقطه در تهران و نهبندان محروم یکی است، در حالی که کاربرد استفاده تهران اقتصادی اما در نهبندان غیراقتصادی است، بنابراین او پیشنهاد کرد که تعرفه سرویسهای ارتباطاتی مبتنی بر عدالت اجتماعی متناسب تعیین شود. وی در ادامه به مشکلات متعددی که مردم در حوزه انتخابیه او با تلفن ثابت و همراه دارند، اشاره کرد و گفت: «قطع مستمر تلفنهای ثابت که تنها وسیله ارتباطاتی پیرزن و پیرمردان در روستاها است که متاثر از عدم صرفه اقتصادی برای اپراتورها یا مشکلات تلفنهای بیسیم یا سرقت کابلهای مسی بوده، اعتراض شدیدی ایجاد کرده است. جایگزینی فیبر نوری و حل مشکلات این قشر محروم مورد انتظار جدی است.»
او توضیح داد که عدم پوشش یا پوشش ناپایدار تلفن همراه در برخی مسیرهای جادهای و ریلی به ویژه در مسیرهای بیرجند به اصفهان و در مسیرهای روستایی اصلی مخاطرات مهمی را در امکان اطلاعرسانی و امداد در تصادفات جادهای و ریلی دارد. عدم پوشش تلفن همراه باعث تشدید مانع توسعهیافتگی در مناطق کمبرخوردار مرزی شده است. علیاصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار نیز به مشکلی که در حوزه انتخابیه خودش در زمینه توسعه فیبر نوری وجود دارد، اشاره کرد و گفت: «متاسفانه اعتبار کافی برای فیبر نوری در حوزه انتخابیه بنده تخصیص پیدا نکرده است، همچنین در حوزه تلفن ثابت مشکلاتی داریم. این در حالی است که پیشتر و در این بخش در رتبه اول قرار داشتیم اما امروز مشکلاتی در این بخش وجود دارد.»
در نهایت اعتراض گسترده نمایندگان مجلس به عملکرد وزیر ارتباطات نشاندهنده عمق نارضایتی عمومی و ضعفهای جدی در مدیریت حوزه اینترنت و ارتباطات کشور است. این انتقادات، ضرورت تغییرات اساسی در سیاستها و رویکردهای مدیریتی وزارت ارتباطات را برجسته میکند. برای بازگشت اعتماد عمومی و بهبود وضعیت اینترنت، اقدامات فوری و اصلاحات بنیادین لازم است تا ضمن پاسخگویی به مطالبات مردم و نمایندگان، زیرساختهای ارتباطی کشور نیز به سطح مطلوبی ارتقا یابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد