4 - 03 - 2025
خودروی چینی هست، قطعه نیست
تسنیم- رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با بیان اینکه پشتیبانی لازم برای تامین قطعات خودروهای چینی در بازار وجود ندارد، گفت: به نوعی شرکت چینی فقط خودرو به مردم فروخته است اما در بخش تامین قطعات برنامه منسجمی ندارد.
در سالهای اخیر، با افزایش محبوبیت خودروهای چینی در بازار ایران، کمبود و گرانی قطعات یدکی این خودروها به یک مشکل جدی برای مصرفکنندگان و تعمیرکاران تبدیل شده است.
بهنظر میرسد یکی از دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی، سودجویی و انحصارطلبی شرکتهای مونتاژ خودروهای چینی است. از آنجا که تنها شرکتهای مونتاژ این خودروها میتوانند بهشکل قانونی قطعات یدکی اصلی چینی را ارائه کنند، میتوانند تاثیر زیادی بر قیمت نهایی داشته باشند.
از طرف دیگر، بهنظر میرسد برخی از این شرکتهای ایرانی تمایل زیادی برای پشتیبانی و ارائه قطعات یدکی ندارند و در مقابل از همه قطعات وارداتی برای مونتاژ خودرو استفاده میکنند. آنها سود بیشتری از فروش خودرو در مقابل فروش قطعات یدکی آن میبرند و بههمین دلیل نیز بیشتر در این حوزه سرمایهگذاری میکنند.
علاوهبراین یک موضوع مهم دیگری مطرح است که سیاست شرکتهای چینی بر ارائه خودرو با قیمت پایین و ارائه قطعات یدکی آن با قیمت بالاست. به عبارتی با این سیاست افراد زیادی با توجه به قیمت مناسب خودروهای چینی، متقاضی خرید آن شوند اما در عمل، این قیمت کم، با پرداختی که برای قطعات یدکی گرانقیمت انجام میشود، جبران میگردد. در همین زمینه علیرضا نیکآیین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران به دغدغه مردم برای تامین قطعات یدکی خودرو اشاره میکند و به تسنیم میگوید: در بخش خودروهای داخلی تامین قطعات مشکل چندانی ندارد اما چالش جدی ما کیفیت قطعات است که این موضوع باعث شده مردم در استفاده از خودروها هر روز با مشکلات متعددی روبرو شوند. وی با بیان اینکه برنامهریزی و پشتیبانی لازم برای تامین قطعات خودروهای چینی در بازار وجود ندارد، افزود: به نوع شرکت چینی فقط خودرو به مردم فروخته است اما در بخش تامین قطعات برنامه منسجمی ندارد ما امروز به صورت شناور در تامین قطعات یدکی خودروهای چینی از جمله لوازم برقی و سنسور خودرو مشکل داریم.
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت برخی لوازم یدکی خودروهای چینی با توجه به تنوع بسیار رقمهای بالایی دارد، تصریح کرد: در این میان حضور قطعات تقلبی هم بر حجم مشکلات مصرفکنندگان اضافه کرده است. در این میان اجرای کدهای شناسه کالا میتواند نقش موثری را در جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور داشته باشد. براساس این گزارش، بهنظر میرسد حل مشکل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی، نیاز به تغییرات چندجانبه و سیاستهای دولت دارد. از یکسو لازم است مونتاژکنندگان قطعات خودروهای چینی به ارائه قطعات باکیفیت و اصلی، آنهم بهمیزان کافی ملزم شوند. از طرف دیگر تغییر در اختصاصدهی ارز نیز میتواند مشکل را تا حد زیادی حل کند.
البته نمیتوان تاثیر قیمت بالای ارز را بر افزایش قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی نادیده گرفت. افزایش قیمت ارز، در چندسال اخیر سبب شده است که قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی نیز تا حد زیادی افزایش یافته و برای مصرفکننده نهایی مشکل ایجاد کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد