6 - 03 - 2025
فروش 2میلیارد دلاری «نژا2»
گروه فرهنگ و هنر- در یک تحول تاریخی برای صنعت سینما، رسانه دولتی چین با استناد به دادههای پلتفرمهای فروش بلیت داخلی اعلام کرد که انیمیشن چینی «نژا ۲» نهتنها توانسته عنوان پرفروشترین فیلم انیمیشن تمام دوران را از چنگ دیزنی و انیمیشن محبوبش «درون بیرون ۲» خارج کند بلکه ظرف مدت کوتاهی به نقطه عطفی خیرهکننده در گیشه جهانی دست یافته است. تنها چند روز پس از ثبت این رکورد، گزارشها نشان دادند که «نژا ۲» به اولین فیلم غیرهالیوودی تاریخ تبدیل شده که توانسته مرز فروش ۲میلیارد دلاری را پشت سر بگذارد؛ موفقیتی که پیشتر تنها در انحصار تولیدات عظیم و پرهزینه استودیوهای بزرگ آمریکایی بود. این دستاورد نهتنها بازتابی از رشد چشمگیر صنعت انیمیشن چین است بلکه گویای تغییر موازنه قدرت در سینمای جهانی نیز به شمار میرود. «نژا ۲» با تلفیق ماهرانه داستانسرایی ریشهدار در فرهنگ و اساطیر چین و بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته انیمیشنسازی، توانسته هم در بازار داخلی طوفان به پا کند و هم نگاه مخاطبان جهانی را به خود جلب سازد. موفقیت خیرهکننده این انیمیشن را میتوان در چند عامل کلیدی جستوجو کرد؛ نخست اینکه «نژا ۲» با بهرهگیری از یکی از محبوبترین شخصیتهای اساطیری چین موفق شده تا هم احساسات ملیگرایانه مخاطبان را برانگیزد و هم با خلق داستانی جهانشمول از مبارزه با تقدیر، مخاطبان جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. دومین عامل این است که پیشرفت فناوری انیمیشنسازی در چین، بهویژه در جلوههای بصری، طراحی شخصیتها و پرداخت جزئیات باعث شده تا «نژا ۲» بتواند با استانداردهای بالای دیزنی و پیکسار رقابت کند. سوم اینکه پخشکنندگان فیلم با برنامهریزی دقیق برای همزمانسازی اکران داخلی و بینالمللی و استفاده از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای پخش آنلاین موفق شدند موجی از هیجان و کنجکاوی در میان تماشاگران ایجاد کنند.
اوج غرور ملی چین در کنار پیروزی تجاری
از رکوردهای پیشین این انیمشن این بود که اولین فیلمی شد که تنها در یک بازار (چین) یکمیلیارد دلار فروش کرد و اولین عنوان غیرهالیوودی شد که وارد باشگاه میلیارد دلاریها شد. «نژا ۲» به کارگردانی یانگ یو فیلمساز چینی معروف به جیائوزی، دنباله انیمیشن موفق «نژا» سال۲۰۱۹ است که ۵میلیارد یوآن (۹۲۴میلیون دلار سنگاپور) فروش کرد و آن سال در صدر باکس آفیس چین قرار گرفت. این فیلم اکنون در رتبه هفتم جدول باکس آفیس جهانی تمام دوران قرار دارد و پس از فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت» مارول در سال۲۰۱۸ جای گرفته است. این انیمیشن از امروز در سینماهای سنگاپور اکران میشود و از زمان اکرانش در سینماهای دیگر نقاط مانند استرالیا و فیجی هم طرفداران خود را به دست آورده و حتی قرار است به پردههای بزرگ پاکستان راه یابد. موفقیت بیسابقه این فیلم در گیشهها که بیش از ۹۸درصد آن حاصل از فروش در چین بوده، سقف درآمد تکفیلم در سینمای چین را بازتعریف کرده و تحلیلگران از آن به عنوان موفقیتی که انعطافپذیری و پتانسیل رشد عظیم بازار چین را به نمایش میگذارد، یاد کردهاند. اقبال از این فیلم آنقدر بوده که در گوشه و کنار شهرها میتوان ردپای آن را دید و ساختمانهای بسیاری با شخصیتهای فیلم «نژا ۲» تزئین شدهاند؛ از جمله در چنگدو، در استان سیچوان در جنوب غربی چین.
تحلیلگران چه میگویند؟
«نژا ۲» داستان خدایی جوان از اساطیر چینی را ادامه میدهد. نژا و متحدش اوبینگ تلاش دارند تا فرم فیزیکی خود را بازسازی کنند و سرنوشت خود را با کمک یک عنصر جاودانه تضمین کنند. داستانگویی غنی، جلوههای بصری شگفتانگیز و مضامین جهانی با تمرکز بر سرپیچی، سرنوشت و اعتمادبهنفس، موجب جلب مخاطبان به این فیلم شده است. رائو شوگوانگ، رییس انجمن منتقدان فیلم چین، فیلم را به دلیل آمیختن یکپارچه اسطورههای سنتی چین با داستانسرایی مدرن تحسین کرد و افزود: این انیمیشن روایتی را خلق کرد که با حساسیتهای معاصر حرف میزند. پروفسور چن ژوگوانگ، مدیر موسسه فیلم، تلویزیون و تئاتر دانشگاه پکن هم این انیمیشن را معجزه و اوج سینمای چین خواند و گفت: رکوردی که به جای گذاشته شده ممکن است برای مدت طولانی شکستناپذیر باقی بماند. او گفت: «نژا۲» نهتنها روحیه و اعتماد به نفس فیلمسازان چینی را تقویت کرده بلکه مخاطبان جدیدی را از دیگر بخشهای سرگرمی به سینما بازگردانده و یکی از موفقیتهای این فیلم به دلیل پیشرفت فنی خیرهکننده آن رقم خورده است، چنانکه نزدیک به ۲۰۰۰ شات جلوههای ویژه و مشارکت ۱۳۸ استودیو انیمیشن، این امکان را خلق کرده است. او افزود که این تلاش مشترک نویددهنده دوران جدیدی از استانداردهای زیباییشناختی و صنعتی برای صنعت فیلم این کشور است.
در آمریکای شمالی این انیمیشن پس از پشت سر گذاشتن سه تعطیلات آخر هفته، حدود ۱۸میلیون دلار فروش کرده و با وجود اینکه به زبان ماندارین با زیرنویس انگلیسی در حدود ۶۰۰ سینما به نمایش درآمده، در رده ۵ فیلم برتر گیشههای آمریکا جای گرفته و پرفروشترین فیلم چینی زبان از سال۲۰۰۶ در منطقه بوده است. پروفسور شیلا سوفیان از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و عضو آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک، طراحی تولید، صدا و موسیقی فیلم را تحسین کرد و آن را «ذهنبرانگیز» خواند. تاثیر این انیمیشن در توجه به آثار فرهنگی چین هم قابلتوجه بوده و ژو یارونگ معاون موزه سانکسینگدوی طراحی مبتکرانه موجودات این فیلم را با وسایلی چون سر نقاب طلایی برنزی، ماسک و زنگ عقاب، تحسین کرد و گفت: این امر به به ترویج فرهنگ سنتی چینی کمک میکند. جیائوزی کارگردان چهل و چند ساله فیلم هم گفت باور دارد که روزی ایدههای جدید، معانی عمیقتر و روح تازهای از این مجموعه بیرون میآید که تمام دنیا قدر آن را میداند. موفقیت این فیلم همچنین موجب خوشبینی صنعت فیلم چین نسبت به آینده شده است. این در حالی است که سال۲۰۲۴ در مقایسه با سال۲۰۲۳ کاهشی ۲۳درصدی در فروش سینماها مشاهده شده بود. در مقایسه با دوره اوج فروش در سال۲۰۱۹ و پیش از همهگیری که کاهش ۳۴درصدی است. به لطف فروش «نژا ۲» مجموع فروش سینماهای چین در سال۲۰۲۵ برابر با 19/3میلیارد دلار است که 2/65درصد نسبت به مدت مشابه در سال۲۰۲۴ افزایش داشته است.
در نهایت موفقیت خیرهکننده «نژا ۲» نهتنها دستاوردی بزرگ برای صنعت انیمیشن چین محسوب میشود بلکه نقطه عطفی در سینمای جهانی است که نشان میدهد هالیوود دیگر تنها قطب بیرقیب باکسآفیس نیست. عبور این انیمیشن از مرز ۲میلیارد دلار فروش، گواهی بر آن است که مخاطبان امروز بیش از گذشته به دنبال داستانهای تازه، فرهنگهای متنوع و قهرمانانی هستند که از دل اسطورهها و سنتهای بومی برخاستهاند. این روند، پیام روشنی برای فیلمسازان غیرهالیوودی دارد؛ مرزهای سینما در حال گسترش است و آثار ملی و محلی میتوانند با روایتهای خلاقانه و استانداردهای فنی بالا، در سطح جهانی بدرخشند. «نژا ۲» اثبات کرد که ترکیب موفق ریشههای فرهنگی عمیق با تکنولوژی پیشرفته، فرمولی قدرتمند برای جلب توجه مخاطبان جهانی است. این انیمیشن توانست با تلفیق نمادهای اساطیری چین و کیفیت بصری همتراز با بزرگترین استودیوهای غربی، نهتنها حس افتخار ملی را در چین تقویت کند، بلکه تحسین و توجه تماشاگران بینالمللی را نیز برانگیزد. این دستاورد بهنوعی آغاز عصری جدید در سینماست؛ عصری که در آن، روایتهای غیرغربی بیش از گذشته به جریان اصلی سینما راه مییابند و رقابت در گیشه جهانی دیگر محدود به تولیدات هالیوودی نیست. با تداوم چنین موفقیتهایی بهنظر میرسد که در سالهای آینده شاهد تنوع فرهنگی بیشتری در فهرست پرفروشترین فیلمهای تاریخ خواهیم بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد