22 - 04 - 2025
هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها
هالیوود ریپورتر- استودیوهای هالیوودی هشدار دادهاند که افزایش قیمت بلیت میتواند گیشه تابستانی را خراب کند. با توجه به نمایش فیلمهایی چون «ماموریت غیرممکن» و «دنیای ژوراسیک»، این خوشبینی وجود دارد که فصل تابستان فصل رونق سینماها باشد اما این احتمال وجود دارد که در بحبوحه ناپایداری اقتصادی سینماروها هم بخواهند هزینههای خود را کاهش دهند. در دورههای نابسامانی مالی، سینماها بهعنوان ارزانترین شکل سرگرمی توفان را تحمل کردهاند و سابقه این امر حتی تا یک قرن قبل هم بازمیگردد. مردم ممکن است رویدادهای ورزشی گرانقیمت یا کنسرتها را لغو کنند اما هزینه راه افتادن از خانه برای تماشای یک فیلم بسیار کمتر از دیگر تفریحات خارج از خانه است.
اریک هندلر، تحلیلگر والاستریت میگوید: اثر ماندگاری سینما در طول سالها خود را ثابت کرده است. عملکرد خیرهکننده «فیلم ماینکرافت» را ببینید: در آخر هفته ۴ تا ۶آوریل با رقم خیرهکننده ۱۶۲میلیون دلار که ۱۰۰میلیون دلار بیش از پیشبینیها بود، کارش را شروع کرد و این درست زمانی بود که در بحبوحه بحران ناشی از سیاستهای تعرفهای بُرنده دولت ترامپ، اکران شد.
این تنها یک تصادف نبود چون این فیلم در دومین آخر هفته اکرانش، آنهم پس از یک هفته پر از اخبار اقتصادی وخیم و نوسانات مالی، تنها در آمریکای شمالی 5/78میلیون دلار فروش کرد. این موفقیت موجب شد تا فروش سینماهای آمریکا تا به اینجای سال برای اولینبار پس از چندماه، به سطح فروش سال۲۰۲۴ برسد. با این حال هنوز این نگرانی وجود دارد که چشماندازهای فروش بهطور چشمگیری از زمان شیوع کووید۱۹ تغییر کرده و افزایش تماشای فیلمها به صورت ویدئویی و آنلاین معادلات را تغییر داده است. حالا برخی مدیران هالیوود باور دارند ۱۵درصد از تماشاگران عادی سینما به عادت قدیمی خود بازنگشتهاند و موفقیت «ماینکرافت» در مورد فیلمهای متوسط شاید صدق نکند. ماه پیش در برنامه کمیک کان نیز مدیران ارشد استودیو سونی اعلام کردند افزایش قیمت بلیت، سینما را به خطر میاندازد. سخن آنها این بود که: هزینه بیشتر میتواند بهنفع ما یا علیه ما باشد. سینماها میتوانند در مورد هر دوی آنها هوشمندانه عمل کنند و سونی در هر دو مورد با شما همکاری خواهد کرد. اگر سینماها و استودیوها برای درازمدت با مدیریت کار درست را انجام دهند، آینده بزرگ خواهد بود.
سونی همچنین یک گزارش تهیه کرده بود که نشان میداد از هر سه آمریکایی، یک نفر معتقد است که بهتر است یک فیلم را یکماه پس از اکران آن در خانه ببیند و حتی اگر بسیاری از استودیوها این زمان را به ۴۰ یا ۴۵روز برسانند تا یک عنوان پر تقاضا را در دسترس قرار دهند (دیزنی به ۶۰ روز پایبند است) باز این انتظار برای آنها قابلقبول است. هزینه اجاره یک عنوان فیلم ۲۰ تا ۳۰دلار است. نگرانی بیشتر برای مواردی مانند آیمکس است که موجب افزایش بیشتر فروش یک فیلم میشود. در شهرهایی مانند لسآنجلس و نیویورک، دیدن پیشنمایش یک فیلم ممکن است بیش از ۲۵دلار هزینه داشته باشد، در حالی که میانگین قیمت بلیت فیلم برای یک صندلی عمومی از ۱۱ تا ۱۳دلار در سال۲۰۲۴ متغیر بود. امسال میانگین قیمت یک صندلی عمومی برای سهماهه اول سال 82/13دلار در مقایسه با 02/13دلار در سهماهه اول سال۲۰۲۴ بود. میانگین صندلی بزرگسالان آیمکس از 31/18دلار در سهماهه اول سال۲۰۲۴ به 51/19دلار در سهماهه اول امسال افزایش یافته است. در مورد «ماینکرفت» قیمت یک صندلی عمومی به 15/15دلار رسید.
برای کسانی که معتقدند سینما رفتن در طول رکود اقتصادی فعلی دوام خواهد آورد، این دلیل دیگری است که گیشه سینماها واقعا میتواند شاهد رونق باشد. بهگفته هندلر آمار فروش سینماهای آمریکا در ۷ دوره از ۸دوره رکود گذشته، شاهد افزایش فروش بوده و حتی رشد دو رقمی را در سه دوره رکود تجربه کرد و در نهایت بهطور متوسط 3/7درصد افزایش یافت و حتی سال۲۰۰۹، فروش سینماها برای اولینبار به ۱۰میلیارد دلار رسید. در هر حال سینماهای آمریکا چشم به گیشه تابستانی دوختهاند که از 2می با فیلم ابرقهرمانی «تاندربولتز» مارول شروع میشود. آمار فروش در «روز یادبود» خیلی اهمیت دارد و در همین مقطع «لیلو» دیزنی و «ماموریت غیرممکن؛ روزشمار نهایی» پارامونت راهی سینماها میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد