16 - 04 - 2020
ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد
«گروه صنعت»- به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، مجوز افزایش قیمتهای خودرو توسط ستاد تنظیم بازار صادر و اجرایی میشود و اینکه چرا به یکباره این افزایش قیمت صورت نمیگیرد هم، پاسخی است که باید از خودشان دریافت کرد.
در پی اینکه طی مدت اخیر مرتب قیمت خودروها افزایش داشته، احمد نعمتبخش در رابطه با وجود مجوز برای این افزایش قیمتها، اظهار کرد: افزایش قیمتها با مجوز اتفاق میافتد و تحت تصمیم ستاد تنظیم بازار است. بنابراین مسوول ارائه مجوزهای افزایش قیمتها خود ستاد تنظیم بازار است. تا چندی پیش، قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان در شورای رقابت بررسی و قیمتگذاری صورت میگرفت. اما بنا بر مشکلاتی که در شورای رقابت به وجود آمد، وزیر سابق وزارت صمت در روزهای آخر وزارت خود در کمیته اقتصادی سران مطرح کرد که بنا بر دلایل خاص موافق است که قیمتگذاری از شورای رقابت گرفته و به ستاد تنظیم بازار سپرده شود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: زمانی که بر اساس مصوبه سال ۹۰ شورای اقتصاد، اعلام شد که خودروی سواری بهعنوان کالای انحصاری گرفتار شورای رقابت شد در حالیکه قرار بود شورای رقابت تورم بخشی بانک مرکزی را هر سه ماه یکبار گرفته و بر اساس آن قیمتها را اعلام کند؛ اما این کار صورت نگرفت. ابتدا شش ماهه، سپس ۹ماهه و بعد از آن یکساله شد. در انتها نیز طبق فرمولی غیرمنطقی تورم بخشی از بانک مرکزی گرفته و حدود پنج درصد از آن کاسته میشد. (۵/۲ درصد به خاطر بهرهوری و ۵/۲ درصد به سبب کیفیت خودرو). این در حالی است که اداره کل خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس معیارهای خود نشان میدهد که کیفیت خودروها بیشتر نیز شده است.
وی تاکید کرد: از اسفند سال ۹۴ تا آبان سالجاری (۱۳۹۷) مواد اولیه که در خودرو مصرف میشود، افزایش قیمت چشمگیری داشته است. بهطور مثال آلومینیوم ۴۲۶ درصد افزایش قیمت داشته یا در خودروی سمند ۵١ کیلوگرم مواد پلیمری استفاده میشود که از ۰۰۰/۴ تومان به ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین تنها حدود ۶ میلیون تومان قیمت خودروی سمند باید به سبب مواد پلیمری افزایش داشته باشد. اما آمارها نشان میدهد که طی این مدت تنها ۵/۱۲ درصد افزایش قیمت رخ داده که خودروسازان را دچار زیان کرده است. مگر مدیران خودروساز قابلیت معجزه کردن دارند که قیمت مواد اولیه افزایش یابد اما قیمت خودرو را ثابت نگه دارند؟! علاوه بر این با توجه به اینکه شورای رقابت از قیمتگذاری کنار گذاشته شده است، طبق قانون، چنانچه دولت قیمت کالایی را پایینتر از قیمت واقعی آن تعیین کند، موظف به پرداخت کمک زیان خواهد بود. اما تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. به گزارش ایسنا، دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: قیمتگذاریهای صورتگرفته طی شش ماه نخست سالجاری، دو خودروساز بزرگ کشور را دچار زیان بیش از پنج هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان کرده است. لذا افزایش قیمتها در خودرو را نمیتوان عامل التهاب بازار دانست؛ چراکه همه اقلام کالایی افزایش قیمت بیش از ٣٠ درصدی داشته اما ملتهبکننده بازار شمرده نشدهاند. خودروسازی که قبلا از ارز مبادلاتی ٣٨٠٠ تومانی استفاده میکرده حال با افزایش آن تا ٩٠٠٠ تومان چگونه میتواند تامینکننده نیازهای خود بدون افزایش قیمت باشد؟! ضمن اینکه بسیاری از مواد مورد استفاده وارداتی نبوده و قریب به اکثریت کالاهای داخلی نیز افزایش قیمتهایشان بیش از وارداتیها ایجاد فشار کرده است. وی با بیان اینکه اخیرا اتاق بازرگانی ایران بررسی کرده که همه کالاها مشمول رقابتی شدن شوند، گفت: چه لزومی دارد پتروشیمیها، آلومینیومسازان و… افزایش قیمت ۶٠ درصدی داشته باشند و سود ببرند اما لوازم خانگی و خودروسازی متحمل ضرر و زیان شود؟ نعمتبخش در رابطه با بدعهدی خودروسازان در تحویل خودروها نیز اظهار کرد: صراحتا اعلام میکنم که هیچ خُلفوعده عمدی وجود ندارد.
اشتغال ۷۰۰ هزار نفری صنعت «خودرو» در خطر
رییس انجمن خودرو و نیرومحرکه استان کرمانشاه از تعدیل بیش از ۱۳۰ هزار نیرو در صنعت خودرو کشور خبر داد و گفت: این صنعت در معرض تعطیلی است. بابک کریمخان در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی اخیر بر صنعت خودروسازی کشور اظهار کرد: خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور بعد از نفت و پتروشیمی است و اگر حمایت نشود در معرض تعطیلی قرار دارد. به گزارش ایسنا، وی یادآور شد: با تعطیلی این صنعت بزرگ، ۷۰۰ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم که ۱۵۰ هزار نفر در بخش خودرو و ۵۵۰ هزار نفر در بخش قطعهسازی است، از دست خواهد رفت.
نحوه پاسخگویی به خریداران خودرو باید ارتقا یابد
حالا با توجه به بدعهدیهای خودروسازان وزارت صمت ستادی مبنی بر رسیدگی به اعتراضات مشتریان ایجاد کرد. نماینده ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیته خودرو در بازدید از ستاد پاسخگویی به مشتریان سایپا و ایرانخودرو تاکید کرد: نحوه پاسخگویی به مشتریان باید ارتقا یابد و تکریم هرچه بیشتر آنان در دستور کار خودروسازان قرار گیرد.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادق نجفی در حاشیه بازدید از ستاد رسیدگی به اعتراض مشتریان ایرانخودرو و سایپا با اشاره به تلاش خودروسازان برای جلب رضایت مشتریان گفت: مشکلاتی در تحویل خودروها پیش آمده است که باید مشکلات را برطرف کنیم و با متانت و صبوری پاسخگوی مشتریان معترض باشیم که در بازدید از ستادهای پاسخگویی انگیزه همین برخورد مناسب را مشاهده کردم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد