28 - 05 - 2020
خبر
شرایط نابسامان طبقه کارگر قابل کتمان نیست
ایلنا- رییس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو با انتقاد از وضعیت نامناسب معیشتی گفت: اگر در مزد ۹۷ بازنگری نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد.
کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قدرت خرید دستمزد نیازی به محاسبات و اطلاعات آماری دقیق ندارد گرچه اعضای کارگری شورای عالی کار اعلام کردهاند اگر تغییر مولفههای تاثیرگذار در سبد معیشت را در نظر نگیریم، مزد ۴۸ درصد از ارزش خود را از دست داده و اگر این مولفهها از قبیل مسکن، بهداشت و. .. را در نظر بگیریم، این افول قدرت خرید، ۷۲ درصد خواهد بود، اکبر علیپور میگوید: بدون این محاسبات نیز مشخص است چقدر قدرت خرید دستمزد و به تبع آن سطح معیشت طبقه کارگر افول کرده است.
وی ادامه میدهد: اگر حداقل دستمزد را مبنا قرار دهیم، فکر نمیکنم حتی به اندازه یک هفته زندگی یک خانوار سه نفره کفاف دهد و کارگران متخصص که مثل کارگران چادرملو بیش از حداقل مزد عایدی دارند، باز هم نمیتوانند با دستمزدشان هزینههای حداقلی زندگی را تامین کنند.
علیپور معتقد است خانوارهای کارگری در سه چهار ماه گذشته به شدت سبد هزینههای خود را تقلیل دادهاند او میگوید: بسیاری از کارگران از هزینههای آموزش، بهداشت و مسافرت خود کم کردهاند حتی در زمینه خوراکیها و آشامیدنیها نیز الگوی مصرف کارگران تغییر کرده و به سمت مواد غذایی ارزانتر و مسلما بیکیفیتتر سوق پیدا کرده است. همه اینها در چهار ماه گذشته اتفاق افتاده و هنوز اثرات عمیق آن در زندگی اجتماعی مردم هویدا نشده است.
کمبود تایرسواری نداریم
در حالی که دبیر انجمن واردکنندگان تایر عنوان کرده بود که تامین کل نیاز کشور به تایرهای سواری توسط تولیدکنندگان داخلی، ادعایی بیش نیست و تا دو ماه آینده آثار ممانعت از واردات این تایرها مشخص خواهد شد، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت تایر اظهار داشت: این گفته فقط در مورد ۲۰ درصد از تایرهای سواری مورد نیاز کشور صدق میکند.
این در حالی است که براساس اعلام گمرک صادرات لاستیک و تایر فرسوده ممنوع شد. گمرک جمهوری اسلامی ایران، براساس درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت صادرات لاستیک و تایر فرسوده را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد.مصطفی تنها در این راستا اظهار داشت: در داخل کشور میزان تولید برخی از سایزهای تایرهای سواری بیشتر از نیاز مصرف کشور است و در بعضی از سایزها ممکن است کمبود وجود داشته باشد اما در تولید تایرهای سایزهای عمده مورد نیاز مردم کمبودی وجود ندارد.وی با اشاره به در اقلیت بودن انواع تایرهای سواری که نیاز به واردات دارند بیان داشت: در سایزهای خاصی مانند تایرهای بیامو، تویوتا و خودروهای SUV کمبود وجود دارد و البته درست است که این نوع از لاستیکها نیز جزو نیاز کشور هستند اما نیاز عمده مردم نیستند.وی خاطرنشان کرد: تایرهای گروه پراید، سمند و پژو در داخل کشور به اندازه کافی تولید میشود که ۸۰ درصد نیاز کشور را شامل میشود و در کنار این نوع تایرهای سواری، انواع دیگری از تایرها با تیراژ کم مانند تایرهای لیفان و برلیانس نیز تولید میشود و مقداری از نیاز کشور به این تایرها را باید با واردات تامین کرد.دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت تایر در خصوص تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان گفت: از این پس ارز مورد نیاز جهت تامین مواد اولیه تولیدکنندگان تایر مانند قبل با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین میشود همچنین ارز مورد نیاز واردات تایرهای باری و سنگین نیز با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین میشود اما واردات تایرهای سواری با ارز آزاد انجام میگیرد.
تولیدات داخلی لوازم یدکی جوابگوی نیاز
تعمیرکاران نیست
خبر خودرو- رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص تاثیر تحریمها بر بازار لوازم یدکی خودرو اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر بابت تهیه قطعات یدکی خودروها جهت تعمیرات با مشکل مواجه هستیم و تیراژ قطعات پر مصرف نیز به شدت کاهش یافته است و بازار کاذبی در این حوزه ایجاد شده که با نرخهای سرسامآور قطعات را به فروش میرسانند لذا باید از سوی مسوولان تدابیری اندیشیده شده و این مشکل حل شود.
علیرضا نیکآئین افزود: تولیدات داخلی لوازم یدکی جوابگوی نیاز تعمیرکاران نیست و با وجود واردات قطعات خودرو، در بازار برای تهیه بعضی از قطعات با کمبود مواجه هستیم.وی تصریح کرد: باید تولید لوازم یدکی افزایش یابد و همچنین در بخش واردات نیز بر استانداردها بیشتر تکیه شود و دقت بیشتری صورت پذیرد تا هر کالایی با هر کیفیتی وارد کشور نشود زیرا متاسفانه با واردات قطعات غیراستاندارد و بیکیفیت شاهد ایجاد مشکلات زیادی برای مشتریان و افزایش آمار شاکیان در این حوزه هستیم.وی با اشاره به تاثیر قیمت لوازم یدکی خودروهای سنگین بر افزایش قیمت خدماتی که ارائه میدهند گفت: زمانی که نرخ تعمیرات لوازم یدکی افزایش مییابد بر قیمت حملونقل بار نیز اثرگذار خواهد بود ضمن اینکه با افزایش قیمت لوازم یدکی و تعمیرات خودرو، تیراژ تعمیرات کاهش مییابد و مردم خیلی کمتر به تعمیرگاهها مراجعه میکنند و با همان خودروهای معیوب در جادهها تردد میکنند که این امر مشکلات زیادی را به وجود میآورد و خطرساز نیز خواهد بود.
علیرضا نیکآئین در ادامه افزود: با توجه به نوسانات نرخ ارز و عدم ثبات در این بازار، فروشندگان لوازم یدکی راغب نیستند تا اجناس خود را به فروش برسانند لذا باید ابتدا بازار ارز ثابت شود تا فروشندگان کالای خود را برای فروش عرضه کنند و همچنین راهکاری برای واردات اقلامی که در کشور تولید نمیشود اندیشیده شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد