4 - 03 - 2018
آزمون تیزهوشان موجب استرس و اضطراب دانشآموزان میشود
میزان- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در خصوص آزمون تیزهوشان گفت: در آزمونهای ورودی تیزهوشان از هر شانزده نفر شرکتکننده فقط یک نفر پذیرفته میشود و این در حالی است که همه شرکتکنندگان جزو دانشآموزان موفق هستند.
رضوان حکیمزاده ابیانه با استناد به مصوبه اخیر شورایعالی آموزشوپرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از کتب آموزشی و حذف هرگونه آزمون در مقاطع ابتدایی و همچنین حذف آزمون مدارس تیزهوشان و نمونهدولتی در پایه هفتم، گفت: براساس سند تحول بنیادین، مدرسه کانون تربیت است و دوران ابتدایی به عنوان حساسترین و بنیادیترین دوره تربیت از اولویت برخوردار است.
وی ادامه داد: در مقطع ابتدایی دانشآموزان باید در یک فضای با نشاط و صمیمی و به دور از استرس و رقابتهای نابجا، مهارتهای زندگی را یاد بگیرند و خلاقیتشان پرورش پیدا کند، باهم زیستن و باهم بودن را یاد بگیرند، همکاری و همدلی را یاد بگیرند و اهداف متعالی تربیت را بر اساس سند تحول بنیادین، در مدارس تحقق بخشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه خانوادهها علاقه ویژهای بر برچسب خوردن فرزندانشان به تیزهوشی و خاص بودن داشتند اظهار کرد: از این رو خانوادهها فرزندان خود را به قبولی در آزمون پایه هفتم سوق میدادند و از طرفی موسسات مختلفی که در این زمینه تاسیس شده بودند از این تقاضا استفاده میکردند تا با برگزاری کلاسهای مختلف تست و آمادهسازی، دانشآموزان را برای قبولی در آزمون مذکور آماده کنند.
وی ادامه داد: این سبب شده بود تا تمام اهداف تربیتی که سند تحول بنیادین بر آن تاکید میکرد در دوره ابتدایی تحتالشعاع قرار بگیرد و کودکان ما در سنین پایین با فشار بالای انتظارات خانوادهها مواجه شوند که از آنها انتظار داشتند تا در این آزمونها قبول شوند. همین موضوع سبب ایجاد استرس، اضطراب و رقابتهای زیادی در دانشآموزان ابتدایی شده بود.
حکیمزاده با اشاره به اینکه استرس، اضطراب و رقابتهای زیاد سبب شده بود در آزمونهای ورودی تیزهوشان از هر شانزده نفر شرکتکننده فقط یک نفر پذیرفته شود، تصریح کرد: این در حالی است که همه دانشآموزان شرکتکننده جزو دانشآموزان موفق تحصیلی در دوره ابتدایی هستند و حذف آنها موجب استرس و اضطراب میشود.
وی افزود: همچنین در آزمون مدارس نمونهدولتی از هر پنج نفر شرکتکننده فقط یک نفر پذیرفته میشد، بنابراین در یک سن بسیار کم کودکان درگیر یک کنکور بسیار سخت شده بودند که فشار بسیار بالایی را بر آنها وارد کرده بود. در این بین کسانی هم که پذیرفته نمیشدند مهر بیکفایتی بر پیشانی آنها میخورد و باعث شده بود مورد سرزنش قرار بگیرند و از نظر سلامت روحی و روانی در معرض خطر قرار بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه اثر این حجم استرس، اضطراب و رقابتهای نابجا و از طرفی خوردن برچسب بیکفایتی بر دانشآموزان در دوران ابتدایی بسیار فراتر بود، گفت: این موضوع سبب شده بود تا برنامههای تربیتی سند تحول بنیادین تحتالشعاع قرار بگیرد و هرگونه اهداف تعریف شده در سند امکان فعالیت و تحقق یافتن پیدا نکند، از این جهت این مصوبه گامی بسیار اساسی برای احیای تربیت در دوران ابتدایی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در پاسخ به این سوال که «با حذف آزمون در مدارس ابتدایی چگونه پاسخگوی اولیایی باشیم که هزینه کردند و فرزندان خود را در موسسات مختلف ثبتنام کردند» گفت: در مدارس ابتدایی یک برنامه ارزشیابی کیفی- توصیفی تدوین شده است، اصل اجرای برنامه کیفی- توصیفی و حذف نمره از مدارس ابتدایی به این دلیل بوده است که دانشآموزان در یک فضای صمیمی و با نشاط در کنار یکدیگر آموزش ببینند، مشارکت به جای رقابت جایگزین شود و از یادگیری خود لذت ببرند بنابراین مدارس از جهت قانونی حق نداشتند با موسسات قرارداد ببندند چه این قانون مصوب شده بود و چه مصوب نشده بود و این در تناقض آشکار با قوانین بالادستی است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد