7 - 01 - 2018
سیمکارتهایی به قیمت یک آپارتمان!
«مصرفزدگی» مفهومی است که در کشورهایی که شرایط رشد سرمایهداری در آنها فراهم باشد معنا پیدا میکند و لزوما به معنی مصرف بیشتر یا باکیفیتتر برخی اقلام مصرفی نیست، بلکه اغلب اوقات مصرف به خودی خود راهی تنها برای بیشتر دیده شدن است.
در راستای مفهومی که «مصرفزدگی» در کشور ما جای خود را باز کرده و حتی به یک سبک زندگی هم تبدیل شده «لاکچری» است.
سبک زندگی لاکچری تمایل به حداکثر لوکسشدگی در مصرف انواع اقلام مصرفی از جمله مسکن، خودرو، پوشاک، خورد و خوراک و غیره را دارد.
تمایل به دیده شدن در میان «لاکچریزیان» به اندازهای است که حتی در دیگر حوزههایی که کاملا کابردی شناخته میشوند هم بروز یافته است. برای نمونه شماره پلاک ماشین یا شماره تلفن از آن مقولههایی از زندگی است که ارقام متفاوتش هیچ مزیت کاربردی نسبت به هم ندارند و صرفا یکسری کدهایی متفاوت و منحصربهفرد به منظور کدگذاریهای مشخص است.
برخی از افراد اما از این فضای عاری از لوکس بودگی استفاده لاکچری میکنند؛ وجه استفاده آنها هم تلاش برای در اختیار گرفتن شمارههای اصطلاحا «رند» است؛ همین ترتیب قرار گرفتن شمارههای تلفن باعث شده است تا برخیها برای در اختیار داشتن شمارههای رندتر مبالغی کلان حتی تا یک میلیارد تومان هم هزینه کنند!
سیمکارتهای یک میلیاردی!
غلامحسین اظهری فعال صنفی بازار سیمکارتهای تلفنهمراه، از آخرین وضعیت قیمتی سیمکارتها در بازار خرید و فروش خبر داد و گفت: حوزه سیمکارتهای دائمی و معمولی با پیششماره ۰۹۱۲ با کد یک از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع و تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز قیمت دارند. در همین رده شمارههای کدهای ۱۷۷ با سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۱۳۰ با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ۱۱۴ با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۱۱۵، پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. البته اینها مربوط به شمارههای عادی و معمولی است، اما برای شمارههای استثنایی و اصطلاحا رند بعضی خطوط حتی با قیمتهای ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان هم به فروش رفته است!
به نظر میرسد برخی اوقات خود شرکتهای مرجع ارائه سیمکارتها هم به این مساله دامن میزنند.
اینکه برای ارائه برخی شمارههای رند به مشتریان مزایده برگزار شود خود به تنهایی میتواند عاملی برای مشروعیت بخشیدن به انگیزه برخیها برای خرید گرانتر سیمکارتهای رند باشد.
افشار فروتن، فعال صنفی حوزه بازارهای سیمکارت موبایل، هم با بیان اینکه قیمت گران یک سیمکارت هیچ مزیت کارکردی بیشتری ندارد، گفت: قطع ارائه سیمکارتهای با کدهای قدیمیتر باعث شد تا تقاضا برای استفاده از این سیمکارتها بیشتر و قیمت آنها گرانتر شود. تقاضا نیز متاثر از مباحث تجملاتی و حتی بورسی سیمکارتهای تلفنهمراه است.
این فعال صنفی بازار سیمکارت با بیان اینکه بعد از دورهای، اپراتورهای تلفنهمراه نیز به این تب بازار دامن زدند، گفت: زمانی که برای اولینبار یکی از اپراتورهای اصلی ارائه دهنده سیمکارت به برگزاری مزایده برای فروش سیمکارتهای اصطلاحا «رند» خود اقدام کرد، افزایش قیمت سیمکارتهای رند شکلی رسمی به خود گرفت و تثبیت شد.
لوکسشدگی یک کالای کاملا کاربردی
فروتن با توضیح شیوههای مختلف متقاضیان برای پیدا کردن شمارههای مدنظر خود، اظهار کرد: در برخی از موارد متقاضیان برای تهیه شماره مورد نظر خود به بازار مراجعه میکنند اما در برخی از موارد مشتریان حتی قبل از مراجعه به بازار با شمارهای که مدنظر دارند، تماس میگیرند و نسبت به خرید آن شماره اظهار تمایل میکنند.
وی در نهایت با مقایسه بازار سیمکارت در ایران و دیگر کشورها اظهار کرد: سیمکارت در کشورهای دیگر صرفا یک جنبه کارکردی دارد در حالی که در کشور ما حالا تبدیل به یک بازار شده است که محصولات لوکس جدای از جنبه کارکردی آنها مدنظر است.
شدت و حدت توجه برخی از مشتریان به مساله «رند» بودگی شماره سیمکارتها به اندازهای است که برخی از این سیمکارتهای رند دیگر تنها یک سیمکارت نیستند بلکه تبدیل به یک کالای سرمایهای و حتی بورسی هم شدهاند؛ برخی از بازاریان این حوزه از سعی در تهیه این سیمکارتها و فروختن آنها به حداکثر ممکن دارند؛ سیمکارتهایی که گاهی قیمت آنها معادل چند واحد آپارتمان یا ماشین لوکس است!
گفتنی است منظور از سیمکارت رند، تنها برخی اوقات پشت سر هم قرار گرفتن یک عدد واحد است که با توجه به اینکه گوشیهای تلفنهمراه شمارهها را به صورت اسمی ذخیره میکنند، دیگر حتی کمترین توجیه کارکردی را هم برای شمارههای رند بیمعنی میکند. علاوه بر این و سوای از بحث رند بودن یا نبودن یک شماره مساله نرخساز دیگر قدیمی بودن یا نبودن کد یک شماره است که آن هم در جای خود مساله بیاهمیتی است.
سیمکارت حالتی سرمایهای به خود گرفته است
محمد پناهی، فعال صنفی بازار سیمکارتهای تلفنهمراه، در گفتوگو با ایسنا به الگویابی علل افزایش قیمت برخی از این شمارهها پرداخت و گفت: در نگاه کلی این سلیقه مخاطب است که تعیینکننده خواهد بود اما اگر برای مثال در شماره سیمکارتی یک عدد ۴ یا ۵ بار تکرار شده باشد یا عدد ۰ یا ۱ در آن پرتکرارتر باشد، آن سیمکارت برای مشتریان جذابتر و قیمتش هم بیشتر است. همچنین اگر اعداد رندی مانند ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ در آن وجود داشته باشد قیمت سیمکارت گرانتر هم میشود.
این فعال صنفی حوزه بازار سیمکارت با بیان اینکه حتی خود مخابرات هم خطهای رند خود را به مزایده میگذارد، ادامه داد: خطوط با کد ۱۷۰ که اخیرا ارائه میشوند به مزایده گذاشته میشوند که قیمتی از چهار میلیون تومان به بالا دارند.
او اضافه کرد: همین که خود مخابرات اقدام به برگزاری مزایده میکند، خود میتواند علتی برای افزایش تب گرانتر شدن برخی سیمکارتها باشد چراکه مشتریان تصور میکنند واقعا کالای با ارزشی را از دست دادهاند در حالی که واقعا اینگونه نیست و رند بودن یا نبودن یک سیمکارت نمیتواند روی کارایی آن تاثیر داشته باشد.
واقعیت این است که سیمکارت در کشور ما حالتی لوکس و حتی سرمایهای به خود گرفته است که بازار بزرگی هم در کنار آن به وجود آمده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد